pirmdiena, 2024. gada 29. jūlijs

Mērķtiecīga dzīve un Villov Krīkas vilnis - draudzes izaugsme vai draudzes pievilšana?

“Mērķtiecīga dzīve” un “Villov Krīkas” vilnis - draudzes izaugsme vai draudzes pievilšana?

Rūdolfs Ebertshoizers


„Leben mit Vision“ und „Willow Creek“-Welle: Gemeindewachstum oder Gemeindeverführung? 
Rudolf Ebertshäuser

«Целеустремлённая жизнь» и «Виллов Креек» — волна: здоровый рост церкви или её соблазн? Рудольф Эбертсгойзер, ESRA
Russisch: Gemeindewachstum oder Gemeindeverführung? - 

Rudolf Ebertshäuser 

Das-Wort-Der-Wahrheit 

End-time deception in the Church 

Tulkojis un izdevis: Verners Šteinbergs © Liepājā, 2024 
Tulkots no vācu valodas. 
vernersss[a] inbox.lv  tel. 29653633 

SATURS 

Ievads
A. Mūsdienīgā "draudžu izaugsmes kustība" un patiesā, uz Bībeles balstītā draudze
1. Par draudžu izaugsmes kustības vēsturi
1.1. Draudžu izaugsmes teorētiķis: Donalds MakGavrans (Donald McGavran)
1.2. Mūsdienu evaņģēlisko kristiešu ieraugs -  sajaukšanās ar Bībeles kritiku un harizmātisko kustību, pasauli un ekumenisko kustību.
1.3. Mūsdienu mega-draudžu celmlauzis - Roberts Šullers (Robert Schuller)
1.4. Sekulārās (pasaulīgās) vadības teorijas – Drekers, Blančards, Bufords un Barna (Drucker, Blanchard, Buford & Barna).
1.5. Harizmātiskais ieraugs: Jongi Čo (Yonggi Cho) un jaunie apustuļi
1.6. Draudžu izaugsmes kustība un jaunās draudzes (Emerging Church)
2. Draudžu izaugsmes kustības galvenās pamata mācības un prakses, un Bībeles mācība
2.1. Bībele vairs nav noteicošā vadlīnija
2.2. Cilvēks, un nevis Dievs atrodas draudzes dzīves centrā
2.3. Tiek sludināts izkropļots "pozitīvais evaņģēlijs"
2.4. Svētā draudze tiek pavedināta uz pasaulīgumu un pielāgošanos grēcīgajam laikmeta garam
2.5. Ar nepareizu mācību par Dieva Valstību draudze tiek pārvērsta par "pasauli izmainošu" spēku
B. “Mērķtiecīga dzīve” – mērķtiecīga kampaņa, lai pārveidotu kristiešus un draudzes
1. Vairāk nekā tikai grāmata - vadīts "garīgais ceļojums".
2. Rika Vorena (Rick Warren) modernais "pozitīvais" evaņģēlijs
2.1. Svētā Dieva un grēcīgā cilvēka falsificēts attēlojums
2.2. Cilvēciskā psiholoģija Bībeles patiesības vietā
2.3. Grēku nožēlas un ticības izkropļojums
3. Kristieša ticības dzīve pēc grāmatas "Mērķtiecīga dzīve" - Rika Vorena pieci dzīves mērķi
1. Dzīves mērķis: Tu esi radīts Dieva priekam
2. Dzīves mērķis: Tu esi radīts kā daļa no Dieva ģimenes
3. Dzīves mērķis: Tu tiki radīts, lai kļūtu līdzīgs Kristum
4. Dzīves mērķis: Tu tiki radīts, lai kalpotu Dievam
5. Dzīves mērķis: Tu tiki radīts, lai izpildītu uzdevumu
4. Maigā pavedināšana caur grāmatu "Mērķtiecīga dzīve"
4.1. Rika Vorena maldinošais Bībeles lietojums
4.2. New Age (Jaunā Laikmeta) reliģijas domāšana un maldinoši nozīmīgākie jēdzieni
4.3. Mistika un ekumēne
5. Riks Vorens - Dieva darbarīks?
5.1. Riks Vorens un Roberts Šūlers (Robert Schuller)
5.2. Riks Vorens un sekulārie vadības teorijas (menedžmenta) eksperti
5.3. Vorena atvērtība ekumenismam un maldu novirzieniem
6. “Mērķtiecīga draudze”, “Mērķtiecīga dzīve” un PEACE plāns - visaptveroša programma kristīgo draudžu pārformēšanai
6.1. P.E.A.C.E. plāns un "Jaunā reformācija" - uz kurieni Vorens ved savus sekotājus?
6.2. Kristīgo kopienu mērķtiecīga pārveidošana globālā mērogā
a) Orientēšanās uz uzstādītajiem mērķiem - sekulāro organizāciju teoriju veidojošā ietekme.
b) Mazās grupas kā instruments cilvēku vadīšanai
c) Vadīšana caur nebibliskām pašapņemšanās saistībām
d) "Mācītāja" nebibliskais varas stāvoklis
6.3. Mūsdienu baznīcas deģenerācijas sliktie augļi
6.4. Rika Vorena un "Willow Creek" viļņa pavedinošā ietekme vācu valodā runājošajās valstīs
C. Kas mums šodien ir vajadzīgs – Bībelei uzticīga sekošana Kristum un draudzes veidošana
1. Iedrošinājums sekošanai Kristum saskaņā ar Bībeli
2. Iedrošinājums draudžu veidošanai saskaņā ar Bībeli
Izmantotā literatūra
Citas Rūdofa Ebertshoizera grāmatas:

Mērķtiecīga dzīve un Villov Krīkas vilnis - draudzes izaugsme vai draudzes pievilšana?

Rūdolfs Ebertshoizers

 

Ievads

 Pēdējo desmitu gadu laikā vācu valodā (arī latviešu valodā) runājošajā Jēzus Kristus draudzē ir pieaudzis kādas spēcīgas kustības iespaids no ASV, kurš kļūst aizvien spēcīgāks, un kura ir pazīstama kā “Draudžu izaugsmes kustība” (Church Growth Movement). Tā izvirza sev mērķi izmantot jaunas metodes, lai sasniegtu tos, kuri ir tālu no evaņģēlija, un piesaistītu viņus draudzei. Īpaši Bils Haibls (Bill Hybels) un viņa “Villov Krīkas” draudze ("Willow Creek"), tāpat arī Riks Vorens (Rick Warren) un viņa “Sedlbekas” draudze ("Saddleback") ir kļuvuši pazīstami mūsu valstī kā šīs jaunās kustības celmlauži.

Caur grāmatām un rakstiem žurnālos, kā arī organizējot kongresus un mācītāju un vadītāju apmācības, viņi ir pārmainījuši un pārveidojuši daudzu kristiešu domāšanu, kuri sevi dēvē par "evaņģēliskiem" kristiešiem (t.i., uzticīgiem Bībeles evaņģēlijam). Arvien biežāk "apmeklētājiem draudzīga" un uz neticīgiem orientēta draudzes pieeja tiek atzinīgi vērtēta kā daudzsološa koncepcija nākotnei.

Papildus Bila Haibla (Bill Hybels) un viņa līdzstrādnieku grāmatām pēdējos gados šīs jaunās kustības vēsti mūsu vidū galvenokārt ir izplatījušas  divas Rika Vorena (Rick Warren) grāmatas: “Mērķtiecīga dzīve” un “Mērķtiecīga draudze” (angļu valodā - “The Purpose-Driven Life”un “The Purpose-Driven Church”, vācu valodā – “Leben mit Vision“ un “Kirche mit Vision“). Abas grāmatas ASV guva milzīgus pārdošanas panākumus un atstāja lielu ietekmi uz evaņģēliskiem kristiešiem. Grāmata “The Purpose-Driven Life” diezgan īsā laikā tika pārdota vairāk nekā 25 miljonos eksemplāru, un to dēvē par visvairāk pārdoto grāmatu no kristīgo grāmatu sērijas ASV vēsturē.

Šo grāmatu Amerikā izmantoja tādi lieli pasaulē pazīstami uzņēmumi kā, piemēram, Coca-Cola un Walmart, lai apmācītu savus darbiniekus, un tas bija iemesls, ka Riks Vorens kā viens no ietekmīgākajiem evaņģēliskajiem sludinātājiem saņēma ielūgumus no ASV prezidenta un Apvienoto Nāciju organizācijas. Daudzas draudzes vācu valodā runājošajās valstīs sistemātiski strādā ar šo grāmatu mazās grupās, lai savus locekļus pielāgotu šim jaunajam priekšstatam par panākumiem.

Tas ir acīmredzams, ka Bila Haibla un Rika Vorena mācības ir veiksmīgas - viņu draudzes skaitliskā ziņā ir vienas no lielākajām ASV. Bet vai šīs mācības ir arī bibliski veselīgas, un vai tās patiešām kalpo Jēzus Kristus patiesās draudzes celšanai? Vai viņu skaitliskie panākumi ir arī pierādījums tam, ka Dieva svētība ir pār viņiem, kā uzskata viņu sekotāji?

Šī grāmatiņa tika sarakstīta, lai sniegtu Bībelei uzticīgiem ticīgajiem un draudzēm pamatīgu un skaidru garīgu izvērtējumu par šo mūsdienīgo strāvojumu. Tajā ņemti vērā arī iepriekš vācu valodā publicētie materiāli, kuri galvenokārt balstās uz daudzu angļu valodā publicēto avotu izvērtējumu, kas vācu lasītājiem nav viegli pieejami. Grāmata “Mērķtiecīga dzīve” (vācu valodā tā saucas "Dzīve ar vīziju") šeit tiek aplūkota kā piemērs, lai skaidri parādītu, uz kurieni ved šis pilnīgi jaunais draudzes izaugsmes virziens.

Ikviens lasītājs tiek aicināts godprātīgi ņemt vērā Bībeles argumentus un faktus, rūpīgi tos pārbaudīt, un pēc tam pašam pieņemt garīgi pamatotu spriedumu. Šīs grāmatiņas ierobežotā apjoma ietvaros nebija iespējams sniegt detalizētus pārskatus par izmantotajiem avotiem (citētās grāmatas ir atrodamas bibliogrāfijā grāmatas beigās). Diemžēl daudzas lietas bija iespējams aplūkot tikai īsi, darba autors cer pamatīgāk to izklāstīt grāmatā ar nosaukumu "Mūsdienu evaņģēliskie kristieši uz platā ceļa" (“Moderne Evangelikale auf dem breiten Weg”).


A. Mūsdienīgā "draudžu izaugsmes kustība" un patiesā, uz Bībeles balstītā draudze 
 

1. Par draudžu izaugsmes kustības vēsturi

 

Lai izprastu draudžu izaugsmes kustību, ir svarīgi vismaz īsi pārskatīt dažas vēsturiskās un garīgās norises un dažas galvenās personas, kurām bija izšķiroša loma šīs kustības izveidošanā un virzībā.

 

1.1. Draudžu izaugsmes teorētiķis: Donalds MakGavrans (Donald McGavran)

 

Šīs kustības pirmsākumi meklējami 20. gadsimta 50. gadu vidū. Tajā laikā bijušais misionārs un misiologs Donalds Makgavrans (Donald McGavran, 1897-1990) publicēja savu ietekmīgo grāmatu "Dieva tilti" (The Bridges of God), kurā izklāstīja savu mācību (doktrīnu) par "veselīgu draudzes izaugsmi". Vienkāršāk sakot, Makgavrans mācīja, ka draudzes struktūra un sludināšana pēc iespējas vairāk jāpielāgo attiecīgās tautas kultūrai un jāizvairās no visa, kas apgrūtina cilvēku lēmumu pieņemt Jēzu Kristu. Viņš mācīja, ka draudze optimāli pieaugtu, ja tai būtu viena vienota mērķa grupa, kurai būtu pēc iespējas vairāk kopīgā (piemēram, tikai viena kasta vai cilts grupa). Bez tam viņš ieteica strādāt pie veselu cilšu un tautu atgriešanās, kas ir saistīts ar nebiblisku izpratni par atgriešanos, nevis pie atsevišķu cilvēku personīga lēmuma.

Pavirši skatoties šķiet, ka daudz kas no Makgavrana mācītā izklausās saprātīgi un pieņemami. Taču pēc būtības viņa mācība galu galā noved pie tā, ka viņš Dieva Gara iedvesmoto apustuļu mācību, kas atrodama Jaunās Derības vēstulēs, uzskata par nenoteiktu un atkarīgu no attiecīgās kultūras, un ka evaņģēlijs tiek pielāgots sagrozītā veidā, lai tas atbilstu konkrētajai kultūrai, un tas savukart sakrīt ar katoļu baznīcas misijas darba stratēģiju un izraisa sajaukšanos ar pagānismu. Tādējādi Makgavrans praktizēja slēptu Bībeles kritiku (viņš bija arī misionārs arvien liberālākā baznīcā "Kristus mācekļi" (Disciples of Christ) un īsu laiku mācījās galēji liberālajā Savienības Teoloģiskajā seminārā (Union Theological Seminary)) un ieviesa sekulāro sociālo zinātņu standartus, lai izvērtētu konkrētu draudzes veidošanas metožu efektivitāti. Viņš mācīja saviem studentiem viņu darba metodes vairs nebalstīt uz Jaunās Derības mācību, bet gan uz to, kas vislabāk darbojas (pragmatisms). Ar Bībeles mācības un šīs pasaules gudrības (t.i., sociālās zinātnes) sajaukšanas palīdzību, viņš radīja būtisku atkāpšanos no veselīgas Bībeles mācības pamatiem.

 

1.2. Mūsdienu evaņģēlisko kristiešu ieraugs -  sajaukšanās ar Bībeles kritiku un harizmātisko kustību, pasauli un ekumenisko kustību.

 Makgavrans daudzus gadus (1965-1990) mācīja Fullera Teoloģiskajā seminārā (Fuller Theological Seminary) - augstskolā, kurai bija būtiska loma mūsdienu modernās evaņģēliskās kustības izplatīšanā. Šis strāvojums, ko ASV dēvē arī par jaunajiem evaņģēliskajiem kristiešiem (neo-evangelicals), radās 20. gadsimta 40. gadu beigās, kad Harolds Okenga (Harold Ockenga), Karls Henrijs (Carl Henry) un citi teologi norobežojās no sava laika bibliskajiem "fundamentālistiem" un uzsāka jaunu virzienu.

Kamēr apzinīgi Bībelei uzticīgie ticīgie nopietni uztvēra Jūdas vēstulē 1:3 doto uzdevumu un dedzīgi cīnījās par Bībeles ticību un arī skaidri norobežojās no brīvdomīgās teoloģijas un ekumēnisma (2.Kor. 6:14-18), tikmēr šie mūsdienīgie cilvēki izvēlējās kādu atšķirīgu ceļu. Viņi vēlējās sludināt vairs tikai "pozitīvu" vēsti un vēlējās atteikties no norobežošanās un cīņas pret teoloģisko liberālismu (brīvdomību). Viņu mērķis bija "iespiesties" un ietekmēt draudžu apvienības, kas bija kļuvušas liberālas, iesaistīties "nopietnā dialogā" ar Bībeles kritiķiem un iegūt pasaules zinātnieku atzinību. Līdz ar to radās atvērtība liberāļu "sociālajam evaņģēlijam", kas pieprasa no draudzes politisku un sabiedrisku aktivitāti, lai reformētu sabiedrību.

Tādējādi parādījās nozīmīga novirzīšanās no bibliskās ticības. Ārējā ziņā jaunie evaņģēliskie kristieši vēl aizvien vārdos apliecina piekrišanu ticības pamatpatiesībām, taču apslēptā veidā šo ticību iedragā caur pamatjēdzienu un pamatmācību nebibliskiem jauniem izskaidrojumiem, sajaucoties ar harizmātisko kustību, liberālo Bībeles kritiku, katolicismu un ezotēriskām maldu mācībām. Fullera seminārs, piemēram, 1960-tajos gados atteicās no Svēto Rakstu nekļūdīguma un tādējādi pieņēma "mērenu" Bībeles kritiku, un kopš tā laika tas viscaur ir ieraudzējis jauno evaņģēlisko kristietību.  Vēlāk šī kustība atvērās harizmātiskai kustībai, un kopš tā laika ir kļuvusi par visdažādāko pievilšanas veidu perēkli.

Jaunizveidotā jaunā evaņģēliskā kustība, kuras pazīstamākie pārstāvji ir Billijs Grehems (Billy Graham), Bils Braits (Bill Bright) un Džons Stots (John Stott), kā arī tādas grupas kā Campus for Christ, Inter-Varsity vai World Vision – šķietami joprojām apliecināja Bībeles patiesības, taču vairs par tām necīnījās un pieļāva kompromisus ar visdažādākajām viltus mācībām. It īpaši tā apvienojās ar Vasarsvētku un harizmātiskajām kustībām, kas bija ļoti spēcīgi pārstāvētas tās jumta organizācijā - Nacionālajā evaņģēlisko kristiešu asociācijā (National Association of Evangelicals). Viņu vidū liela ietekme ir "dominionisma" (valdīšanas) viltus mācībai, kas apgalvo, ka nav tādas burtiski izprotamas Tūkstošgadu miera valstības, kurā Kristus valdītu personīgi, bet draudzei Kristus vietā ir jāmaina pasaule un jāpadara tā arvien kristīgāka, jāīsteno un jāuzceļ Dieva valstība, līdz visa pasaule kļūs kristīga. Bez tam arvien atklātāk tika atbalstīta un praktizēta ekumēniska sadarbība ar katoļu baznīcu un liberālo "Pasaules Baznīcu padomi".

1971. gadā Pīters K. Vāgners (Peter C. Wagner, 1930-2016), bijušais misionārs Bolīvijā, sāka mācīt par baznīcas izaugsmi Fullera Teoloģijas seminārā (Fuller Theological Seminary). Tur viņš bija mācījies arī pie Makgavrana un pārņēma (no 1981. gada kā Pasaules misijas fakultātes vadītājs) Makgavrana atstāto mantojumu kā vadošā autoritāte draudžu izaugsmes kustībā. Vāgners izveidojās par radikālu harizmātu, pētot strauji augošās harizmātiskās draudzes. Šodien viņš ir "Garīgās cīnīšanās" piekritējs un "Starptautiskās apustuļu koalīcijas" augstākais apustulis, kā arī aizstāv "Jaunās apustuliskās reformācijas" ideju. Tajā pašā laikā viņš joprojām turpina būt ietekmīgs dalībnieks draudžu izaugsmes kustībā; viņš ir Amerikas draudžu izaugsmes biedrības (American Society for Church Growth) dibinātājs un darbojas pasaules mēroga "Lozannas kustībā par pasaules evaņģelizāciju" (Lausanne Movement for World Evangelisation). Viņš ilgu laiku strādāja kopā ar vilinošo, ekstrēmi harizmātisko Džonu Vimberu (John Wimber) un no 1982. gada kopā ar viņu mācīja "zīmju un brīnumu" kursu Fullera seminārā, kam bija ļoti liela ietekme.

 

1.3. Mūsdienu mega-draudžu celmlauzis - Roberts Šullers (Robert Schuller)

 Cits draudžu izaugsmes kustības līdzdibinātājs ir pazīstamais ASV televīzijas evaņģēlists Roberts Šullers (Robert Schuller, 1926-2015). 1955. gadā viņš nodibināja Garden Grove Community Church draudzi Kalifornijā, kura kļuva par paraugu vēlāko draudžu dibinātāju lielajām mega-draudzēm. No nelieliem pirmsākumiem ar auto iebraucamā (drive-in) kinoteātrī, šī draudze ir izaugusi līdz aptuveni 9000 dievkalpojuma apmeklētājiem, kas tagad pulcējas slavenajā Kristāla katedrālē (Chrystal Cathedral), iespaidīgā un grandiozā stikla ēkā. 1969. gadā Šullers nodibināja "Roberta Šullera sekmīgas draudzes vadīšanas institūtu", un kopš tā laika savu mācību par veiksmīgu draudzes izaugsmi viņš caur apmācību kursiem ir izplatījis ļoti daudziem mācītājiem un draudžu dibinātājiem, tai skaitā arī Bilam Haiblam un Rikam Vorenam. Viņš bija arī viens no pirmajiem, kurš sludināja, ka kristīgā vēsts ir jāpārdod tāpat kā tirgotājs pārdod savas preces, proti, saskaņā ar mūsdienu mārketinga (tirgus zinību) principiem, un viņš savu draudzi salīdzināja ar tirdzniecības centru.

Roberta Šullera mācība pašos pamatos ir pretrunā ar Bībeles mācību. Šullers ir ļaunprātīgs maldu skolotājs, kurš izplata aplamu, "pozitīvu" evaņģēliju, kas ir pilnīgā pretrunā ar Bībeles evaņģēliju. Piemēram, savā grāmatā "Pašcieņa - jaunā reformācija" (Self-Esteem – The New Reformation) viņš māca, ka Jēzus Kristus nekad nevienu nav nosaucis par grēcinieku un ka grēka būtība ir savas pašvērtības neatzīšana. "Jaunpiedzimšana" viņam nozīmē pārmaiņu no negatīva uz pozitīvu pasaules redzējumu. Šullers māca, ka Dievs ir visu cilvēku Tēvs, un ka katrs cilvēks ir Dieva bērns, pat ja viņš to neapzinās. Viņš noliedz būtiskākās Bībeles mācības - glābšanu caur Kristus asinīm, grēku nožēlu un jaunpiedzimšanu. Viņa "dievs" ir aplams dievs, "pozitīvās domāšanas" dievs, kurš atsaucas uz maģiskām metodēm, piemēram, vizualizāciju, un nevienu nenosoda, bet bez nosacījumiem mīl un pieņem ikvienu tādu, kāds viņš ir. Viņa Kristus ir ezotērisks maldu Kristus, kuru viņš dēvē par "Ideālu", kurā "Pašcieņa ir kļuvusi par miesu" (iemiesojusies).

Šullera mācība ir caurvīta ar humānistisko psiholoģiju un ezotēriskām teorijām, kuras viņš īpaši pārņēma no Normena Vincenta Pīla (Norman Vincent Peale), "pozitīvās domāšanas" maldu mācības tēva, kurš ir cieši saistīts ar Ņū Eidž (New Age) reliģiju. Saskaņā ar šo kļūdaino mācību cilvēki ar savu "pozitīvo domāšanu" veido pozitīvu realitāti, jo viņu domām piemītot radošs, realitāti veidojošs spēks. Tāpat kā Šullers, arī augstākās pakāpes masons Pīls bija "kristīgas" draudzes mācītājs, bet īstenībā - okultisma maldu skolotājs, kurš zem plāna kristīga ietērpa sludināja pret kristietību vērstu mācību. Šūlers atklāti dēvēja Pīlu par savu nozīmīgāko skolotāju un tālāk attīstīja viņa maģisko "pozitīvās domāšanas" mācību par "domāšanu iespējās". Viņš runāja par "lielo sapni", ko Dievs esot devis cilvēkiem un kas tiem jāīsteno ar "domāšanu iespējās", "vizualizāciju" un tamlīdzīgiem okultisma paņēmieniem (sk. nozīmīgo Deiva Hanta grāmatu “Okultisma iebrukums” (Dave Hunt “Occult Invasion”)).

Šūleram bija tik izšķiroša ietekme uz draudžu izaugsmes kustību, ka viņš pats sevi var dēvēt par šīs kustības patieso dibinātāju. Viņa ietekme nāca caur viņa grāmatu "Jūsu draudzei ir reālas iespējas" (“Your Church Has Real Possibilities”), kas cita starpā ļoti spēcīgi ietekmēja arī Riku Vorenu un Bilu Haiblu, kā arī caur viņa organizētajiem semināriem draudžu vadītājiem. Šullers mācīja jaunajiem draudžu vadītājiem, ka, lai gūtu panākumus, savu draudzi vajadzētu nosaukt par "sabiedrības draudzi" ("Community Church") (t.i., par draudzi, kas ir domāta pilsētai vai apkaimei, kurā tā atrodas), ka, organizējot dievkalpojumus, par pamatu jāņem sabiedriskās domas aptaujas neticīgo iedzīvotāju vidū un, galvenais, ka, lai piesaistītu daudzus "svešiniekus", jāsludina viltus "pozitīvais evaņģēlijs" bez Dieva dusmām un tiesas, bez grēka un elles, t. i., jāsludina tikai pozitīvas, iedrošinošas un motivējošas vēstis, kuras var tieši pielietot praktiskajā dzīvē. Šullers ir megabaznīcu dibinātāju sekmju receptes autors: atrodi vajadzību un piepildi to, atrodi ievainojumu un dziedini to (“find a need and fill it, find a hurt and heal it”).

Šīs Šūlera mācības un tām pamatā esošās "pozitīvās domāšanas" maģiskās maldu mācības acīmredzami ietekmēja vēlākos draudžu izaugsmes ekspertus, tādus kā Bilu Haiblu un Riku Vorenu, un caur viņiem nonāca evaņģēlisko draudžu vidē. Tas, ka tādu atklātu maldu mācītāju un maldinātāju kā Šulleru pieņem un popularizē vadošie jaunie evaņģēliskie kristieši (ieskaitot Billiju Grehemu), iespaidīgi parāda, cik ļoti šis evaņģēliskais virziens jau ir ieraudzēts un uz kurieni ved viņu atteikšanās norobežoties no maldu mācībām un atteikšanās cīnīties par ticības skaidrību. Arī Č. Pīters Vāgners (C. Peter Wagner), viens no galvenajiem draudžu izaugsmes kustības pārstāvjiem, apmeklēja Šūlera apmācības kursu un savā priekšvārdā Šūlera grāmatai "Tavai draudzei ir fantastiska nākotne" (Your Church Has a Fantastic Future) raksta: "Tā bija pieredze, kas izmainīja manu dzīvi.” Viņš apliecina: "Es personīgi esmu pateicīgs Robertam Šūleram (Robert Schuller) par daudz ko no tā, ko zinu un mācu. Es bieži apmeklēju Kristāla katedrāli" (16. lpp.).

 

1.4. Sekulārās (pasaulīgās) vadības teorijas – Drekers, Blančards, Bufords un Barna (Drucker, Blanchard, Buford & Barna).

 

Vēl vienu izšķirošu ietekmi uz draudžu izaugsmes kustību radīja laicīgās un "kristīgās" vadības (menedžmenta) un tirgus zinību (mārketinga) eksperti. Makgavrans jau bija pielietojis modernās sabiedrisko (sociālo) zinātņu atziņas, lai "uzlabotu" draudzes darbu; Šullers savā draudzes koncepcijā bija iekļāvis arī vadības (menedžmenta) un tirgzinības (marketinga) aspektus. Tāpēc tas bija tikai likumsakarīgi, ka pragmatiskie "jauno draudžu" vadītāji bija atvērti laicīgo (sekulāro, pasaulīgo) ekspertu padomiem, kuri varēja viņiem parādīt, kā vislabāk pārdot savu "produktu" "klientiem" un pēc iespējas efektīvāk vadīt savu "uzņēmumu". Savukārt bija vērojama pieaugoša interese no vadošo vadības (menedžmenta) ekspertu puses par mūsdienīgām draudzēm.

Pīters Drekers (Peter Drucker), pasaulē pazīstams "vadības guru" no ASV, kurš ar savām mācībām ietekmēja neskaitāmus augstākā līmeņa vadītājus visā pasaulē un kuram bija liela ietekme arī politikā un zinātnē, savas karjeras beigās spēcīgi nodarbojās ar kristiešu draudzēm. Ne jau tādēļ, ka viņš būtu bijis dievbijīgs kristietis - Drekeram bija raksturīga pasaulīga gudrība un pasaulīga domāšana, kas bija vērsta uz cilvēces sabiedrisko (sociālo) attīstību un "jauno pasaules kārtību". Drekers bija pārliecināts, ka "sociālajam sektoram" kā trešajam spēkam līdzās sabiedrības politiskajam un ekonomiskajam sektoram ir izšķiroša nozīme "sociālajās pārmaiņās", pēc kurām viņš tiecās. Drekers piešķīra īpaši svarīgu lomu kristīgajām draudzēm un organizācijām, lai panāktu nepieciešamās pārmaiņas ("transformāciju") nākamajam laikmetam. Tādēļ viņš konsultēja kristiešu vadītājus (arī Riku Vorenu) un līdzdalīja viņiem savus laicīgās vadības (menedžmenta) principus.

Drekera ilggadējam skolniekam un draugam Bobam Bufordam (Bob Buford) ir nenoliedzami galvenā loma pasaulīgi-ezotērisko vadības (menedžmenta) mācību iepludināšanā draudžu izaugsmes kustībā, kā veiksmīgam uzņēmējam, kurš sevi raksturo kā kristieti un ir izvirzījis mērķi nodot sekulāros (pasaulīgos) uzņēmējdarbības principus kristiešu vadītājiem.  Viņš ir nodibinājis organizāciju "Peter F. Drucker Foundation for Non-Profit Management" (Peter F. Drekera fonds bezpeļņas vadībai) un arī "Leadership Network" (Vadītāju tīkls), kurā viņš saved kopā un apvieno augsta līmeņa vadības ekspertus, vadības konsultantus un futurologus ar kristiešu vadītājiem. 

Šim tīklam ir bijusi nozīmīga ietekme aizkulisēs, un, kā apgalvo Braiens Maklarens (Brian McLaren), tas ir palīdzējis arī "jauno draudžu" (Emerging-Church) kustības attīstībā. Starp Leadership Network konferenču runātājiem ir arī tādi pseidokristieši, kas seko Jaunā laikmeta reliģijas (New Age) mācībām, piemēram, vadības konsultants Kens Blančards (Ken Blanchard) un Pīters Sendžs (Peter Senge). Papildus Drekeram un Bjufordam, lielu lomu spēlē kristiešu mārketinga eksperts Džordžs Barna (George Barna), kurš konsultē un apmāca daudzus mūsdienu draudžu vadītājus un kura veiktās sabiedriski-zinātniskās aptaujas un grāmatas (piem. Tirgojot draudzi (Marketing the Church) – piem. “Kā panākt, lai draudze tiktu veiksmīgi pārstāvēta un pārdota tirgū”) veicina vadības (menedžmenta) principu izmantošanu draudžu izaugsmes kustībā un īpaši atbalsta “Villov Krīkas” (Willow Creek) draudzes metodes.

 

1.5. Harizmātiskais ieraugs: Jongi Čo (Yonggi Cho) un jaunie apustuļi

 

Draudžu izaugsmes kustību dažādos veidos spēcīgi ietekmē harizmātiskā kustība. Ekstrēmais harizmāts Jongi Čo no Korejas bija viens no draudžu izaugsmes kustības aizsācējiem visā pasaulē. Par spīti viņa acīmredzamajām okultajām maldu mācībām (vizualizācija, "ceturtā dimensija"), viņu augstu vērtē un apmeklē daudzi draudžu vadītāji;  viņa “Joido pilnā evaņģēlija draudze” (Yoido Full Gospel Church), kurā esot 800 000 locekļu, ir tik pievilcīga jau ar savu lielumu vien, ka fakts, ka tā ir tikai pseidokristīga sekta, tiek noliegts.

Dažas no lielākajām draudzēm ASV ir harizmātiskas (saskaņā ar daudziem avotiem lielākā draudze ASV ir "Leikvudas draudze" Hjūstonā (Lakewood Church in Houston) ar ļoti harizmātisku mācītāju Džoelu Ostīnu (Joel Osteen) un aptuveni 30 000 dievkalpojumu apmeklētājiem). Nepārprotamu ietekmi atstāj arī Pītera Vāgnera (Peter C. Wagner) atbalstītā "Jaunā apustuliskā reformācijas" (New Apostolic Reformation, NAR) kustība, kas aizstāv ekstrēmas harizmātiskas mācības par "garīgās cīņas vešanu" kā arī pakļaušanos "jaunajiem apustuļiem", kuri piedāvā "redzējumu un autoritāti no Dieva".

Maldinošā un jūsmotāju gara piesātinātā izpratne par "pielūgsmes" dievkalpojumu ar popmūziku un rokmūziku un ekstātiskiem pārdzīvojumiem tagad ir kļuvusi par standartu praktiski visās mūsdienīgajās "mega-draudzēs".  Nebiblisko mācību, ka "pielūgsmes" dievkalpojums (worship) ir efektīvs līdzeklis, lai "iemantotu" neticīgos un vestu kristiešus pie šķietamas "Dieva klātbūtnes" piedzīvojuma, ir pārņēmuši arī Riks Vorens, Bils Haibls un citi, kas ārēji sevi neapliecina kā harizmāti. Neskatoties uz to, gan Vorens, gan Haibls pārņem harizmātiskas maldu mācības; piemēram, Haibla kalpošanas materiāli ir balstīti uz harizmātisku izpratni par gara dāvanām. 

 

1.6. Draudžu izaugsmes kustība un jaunās draudzes (Emerging Church)

 

ASV draudžu izaugsmes kustībai ir strauji pieaugoša ietekme ne tikai uz daudziem draudžu mācītājiem un draudzēm, kas cīnās ar stagnējošu vai sarūkošu apmeklētību un draudžu locekļu skaitu, bet arī uz kristietību kopumā, turklāt tā ietekmē arī sabiedrību un politiku. To "mega-draudžu" skaits, kurās ik nedēļu pulcējas vairāk nekā 2000 apmeklētāju, pieaug pastāvīgi; Vāgners lēš, ka to skaits jau ir aptuveni 1200. Ir diezgan daudz draudžu, kurās ir vairāk nekā 20 000 dievkalpojumu apmeklētāju. Šīs kustības vadošie cilvēki tiek uzskatīti par cerības vēstnešiem un vērtīgiem kristietības paudējiem - arī laicīgo mediju un politiķu acīs.

Pa šo laiku no draudžu izaugsmes kustības ir izveidojies vēl kāds cits atzars - tā sauktās "Jaunās draudzes" (Emerging Church) (nosaukumu “Emerging Church” latviešu valodā varētu pārtulkot kā “Uzaustošās jaunās draudzes”). Šis strāvojums uzskata sevi par 21. gadsimta jaunās “uznākošās” vai "uzaustošās" (angļu “emerging”) postmodernās baznīcas jeb draudzes avangardu. To raksturo "draudžu izaugsmes kustības" mantojums, no kura tā dažos aspektos arī norobežojas. “Jaunās draudzes” kustību galvenokārt veido gados jaunāki, intelektuāli domājoši teoloģisko semināru absolventi, kuri vēlas iet jaunu ceļu kā mācītāji vai draudžu dibinātāji, lai uzrunātu “postmodernos” cilvēkus, īpaši 16-30 gadu vecuma paaudzē. Viņus pašus ir veidojusi un raksturo postmoderna sekulārā filozofija un attieksme pret dzīvi. Daļa no viņiem jau ir pilnīgi atklāti atteikušies no Bībeles ticības pamatiem un pievērsušies meditācijai, Jaunā Laikmeta (New Age) mācībām, ekumenismam un citām reliģijām.

“Jaunās draudzes” (emerging church) tik ļoti neuzsver skaitlisko izaugsmi, taču tās uzskata, ka būtiska ir pastāvīga pielāgošanās viņu mērķgrupas postmodernai kultūrai un domāšanas veidam. Tas nozīmē pārņemt sekulāro, pasaulīgo, bezdievīgo popmūziku un rokkultūru, izmantojot videoklipus, deju, teātri, moderno mākslu un internetu. Viņi ir spēcīgi orientēti uz “pieredzi” un “piedzīvojumu” un uzskata, ka viņi spēj aizsniegt neticīgo cilvēku grupas, galvenokārt ar “patiesas sadraudzības” pieredzi. Parasti viņi ir ļoti mistiski orientēti, t.i., viņi meklē pagānismā iespaidotu reliģisku “Dieva klātbūtnes” pieredzi, ko cita starpā var piedzīvot meditācijā un klusumā. Savā darbībā viņa pārņem daudzas maldinošas katoļu metodes, piemēram, vīraka, sveču un attēlu lietošanu “dievkalpojumos”, kā arī meditāciju un “pielūgsmi” pie ikonām. Šīs kustības nozīmīgākie pārstāvji ASV ir Braiens Maklarens (Brian McLaren), Dens Kimbols (Dan Kimball), Ervins Makmanuss (Erwin McManus) un Leonards Svīts (Leonard Sweet). (Par šo tēmu varat lasīt ESRA izdevniecības brošūrā “Uz kurieni ved Jauno draudžu (Emerging Church) kustība?” (Wohin führt die Emerging-Church-Strömung?))

Draudžu izaugsmes kustības attīstība ASV jau vairāk nekā 10 gadus ir tieši ietekmējusi draudžu stāvokli Eiropā, īpaši vāciski runājošajās valstīs (un arī Latvijā). Willow Creek un Saddleback lielās mega-draudzes izveidoja globālas kalpošanas, lai izplatītu šīs kustības mācību un praksi visā pasaulē. Abas organizācijas apgalvo, ka ir aizsniegušas daudz vairāk nekā simts tūkstošus draudžu un baznīcu vadītāju un darbinieku visā pasaulē.

Vācijā un Šveicē par šo draudžu modeli izrādīja interesi lielākās atkritušās protestantu baznīcas, kuru locekļu skaits samazinājās, kā arī apvienības, kas kādreiz bija vairāk vai mazāk orientētas uz Bībeli, piemēram, BEFG (baptisti), Brīvās evaņģēliskās draudzes (Freie Evangelische Gemeinden), Sadraudzības kustība (Gemeinschaftsbewegung) un arī Evanģēliskā alianse. Ir notikuši arī daudzi “Līderu kongresi” (Global Leadership) ar Bilu Haiblu un viņa kolēģiem, un “Willow Creek” literatūra ir piesaistījusi lielu interesi; pēc vācu izdevēja datiem Rika Vorena grāmata “Leben mit Vision” (“Mērķtiecīga dzīve”) vācu valodā ir pārdota vairāk nekā 200 000 eksemplāru.


2. Draudžu izaugsmes kustības galvenās pamata mācības un prakses, un Bībeles mācība  


Saskaņā ar draudžu izaugsmes kustības uzskatu, runa ir tikai par to, lai ar jaunu metožu palīdzību un jaunu izpratni par draudzi nestu nemainīgu Bībeles evaņģēliju mūsdienu neticīgajiem cilvēkiem, jo “tradicionālās” draudzes un evaņģelizācijas centieni viņus acīmredzot vairs nespēj aizsniegt. Šķiet, ka mainīgie laiki liek evaņģēlija vēsti pasniegt jaunā veidā un draudzes dzīvi pārveidot tā, lai tie, kas nav ticīgi, varētu tajā justies kā mājās un tādējādi atrast Kristu. Protams, Bībeles misija un draudzes pamats nedrīkst tikt apdraudēts. Taču, ja evaņģēliskie kristieši vēlas, lai viņiem būtu nākotne un lai viņi nezaudētu savu nozīmīgumu, viņiem ir jātiek galā ar jaunā laikmeta izaicinājumiem. Ja viņi paliktu pie savas iepriekšējās izpratnes par evaņģēlija sludināšanu un draudžu veidošanu, tie drīz vien izmirtu līdzīgi kā izmirst iesīkstējušas tradicionālās draudzes.

Tādējādi šī virziena mācība tiek ieteikta kā radoša, mūsdienīga pieeja, kas šķietami pilnībā paliek tradicionālās Bībeles ticības ietvaros. Bet vai tas patiešām atbilst Bībeles mācībai? Tālāk mēs aplūkosim un izvērtēsim svarīgākos draudžu izaugsmes kustības principus. Šī darba ietvaros tas ir iespējams tikai saīsinātā un vispārinātā formā, taču būtībā mēs varam identificēt šādas pamatiezīmes, kas raksturo šo kustību: 


2.1. Bībele vairs nav noteicošā vadlīnija

 

Katras maldināšanas kustības centrā ir atkāpšanās no Svētajiem Rakstiem kā Dieva atklāsmes patiesības, kurai vajadzētu vadīt visas mūsu domas un rīcību. Draudžu izaugsmes kustības mācītāji, līdzīgi kā lielākā daļa mūsdienu evaņģēlisko draudžu kristieši kopumā, ir izvairījušies no atklātiem apgalvojumiem, kas kritizē Bībeli. Taču viņu mācībā Bībele vairs nav vienīgais vērā ņemamais pamats. Viņu Bībeles kritikas pamatprincips ir tāds, ka Bībele ir jāpiesaista mūsdienu domāšanai un jāpielāgo tai - Bībele un sekulārās zinātnes; Bībele un mūsdienu kultūra ir noteicošās mērauklas. Netieši un dažkārt arī tieši apustuļu mācība tiek izskaidrota kā kaut kas pārejošs un kultūras ziņā nenoteikts. To var skaidri redzēt sieviešu jautājumos, kur Bībeles aizliegums sievietēm mācīt un vadīt (1.Tim.2:11-13) tiek atklāti atmests, nemaz nerunājot par pamācību apsegt galvu (1.Korintiešiem 11.) un klusēt (1.Korintiešiem 14.). Kā zināms, pievienoties “Villov Krīkas draudžu apvienībai” (“Willow Creek Association”) jūs varat tikai tad, ja mācīšanas un vadības kalpošanu sievietēm jūs nepārprotami atzīstat

Mūsdienu draudžu izaugsmes kustība, kas saplūst pilnā saskaņā ar mūsdienu evaņģēliskās kustības plašākiem strāvojumiem, pie kuras tā pieder, apzinīgi ignorē apustuļu vēstulēs atrodamās Dieva iedvesmotās mācības būtiskās lietās, kurām šī kustība ir pretrunā ar savu pielāgošanos pasaules principiem un pasaules dzīvesveidam. Tas pašos pamatos ietekmē evaņģēliju, kas tiek sludināts, un no tā izriet, ka Pāvila vēstulē romiešiem teiktie būtiskie apgalvojumi par Dieva dusmām un tiesu, par grēcinieka pilnīgo samaitātību, par nepieciešamību skaidri nožēlot grēkus un pakļauties Kristum u.c. tiek sabojāti un atšķaidīti. Tas attiecas uz mācību par kristieša dzīvesveidu, kurā, piemēram, nav nekas skaidri pateikts par būšanu līdz ar Kristu krustā sistam, par personīgo svēttapšanu un nošķiršanos no pasaules; un, visbeidzot, mācība par draudzi, kurā ir tādas nozīmīgas tēmas kā draudzes kā Kristus līgavas un svētā Dieva tempļa svētums; patiesās draudzes nošķiršanās no pasaules, drīzā draudzes paņemšana utt. tikpat kā nav attēlota vai tiek attēlota tikai izkropļoti. 

Neskatoties uz to, ka draudžu izaugsmes kustība vārdos atbalsta Bībeli un evaņģēlisko ticību, tomēr būtībā tā ir Bībeli kritizējoša. Tā ir pievērsusies pragmatismam, kā to ļoti trāpīgi apraksta Vilfrīds Plocks savā grāmatā “Dievs nav pragmatisks” (Wilfried Plock “Gott ist nicht pragmatisch”); citiem vārdiem sakot, tā vairs konsekventi nebalstās uz Bībeles atklāsmi, bet gan uz to, kas “darbojas” no cilvēciskā viedokļa un kas paredz panākumus. Tā ir atteikusies no bibliskās ticības pamatiem un tādēļ aizvien tālāk slīd projām no Bībeles pamatnostādnēm uz beigu laiku atkrišanas no ticības virpuli.


2.2. Cilvēks, un nevis Dievs, atrodas draudzes dzīves centrā


Draudžu izaugsmes kustības pamatvirziens ir pieskaņots uz mūsdienu neticīgo cilvēku, kuram jānodrošina iespēja pēc iespējas vieglāk atnākt uz kristīgo draudzi un tur veidot “attiecības ar Jēzu Kristu”. Saskaņā ar Makgavrana (McGavran) formulēto pamatprincipu, draudzē vajadzētu būt pēc iespējas mazāk “kultūras barjerām”, kas varētu atturēt neticīgo. Tas nozīmē atteikšanos no tradicionālajiem svētdienas dievkalpojumiem par labu “meklētājiem draudzīgiem” (angļu: seeker-friendly) pasākumiem, kas daudzējādā ziņā atgādina televīzijas šovu: Skaļa rokmūzika un popmūzika no “pielūgsmes grupām”, dažkārt lugas un teātra izrādes kā “ievads” svētrunas tēmai, dejas, attēlu izrādes un attēlu meditācijas, intervijas un pēc tam 20 minūšu “svētruna” caurvīta ar jokiem, anekdotēm un stāstiem, kas nekādā gadījumā nav domāta Bībeles izskaidrošanai, bet gan praktiskām, reālās dzīves tēmām, piemēram, “Kā samazināt stresu darbā?” vai “Četras receptes labai laulībai”.

Turklāt visai draudzes dzīves atmosfērai ir jābūt orientētai uz neatgrieztajiem tā, lai viņi varētu justies “kā mājās”. Tas nozīmē ikdienišķu, pasaulīgu, nekautrīgu apģērbu, brīvas manieres ar jokiem un uzsvērti neformālu uzvedību, dievkalpojumu telpu iekārtojumu pēc laicīgu konferenču centru, viesnīcu vai kinoteātru parauga (patiesībā daudzas mūsdienu draudzes pulcējas kinoteātros, teātros un pat naktsklubos [piemēram, Mozaīkas draudze, ASV], savu “apmeklētāju dievkalpojumiem”).  Nevajadzētu rasties godbijības, cienījamas nopietnības vai svētuma iespaidam, lai neatbaidītu cilvēkus. No mācīšanas un pamudinājumiem, tāpat kā no garām lūgšanām, ir rūpīgi jāizvairās. Visam jābūt mūsdienīgam, atbrīvojošam un optimistiskam, lai pirmās reizes apmeklētājam radītu patīkamu iespaidu, lai viņš vēlētos atgriezties. 

Šādu uz Bībeli balstītu draudžu dzīves radikālu pārprogrammēšanu draudžu izaugsmes eksperti pamato ar to, ka ir nepieciešams aizsniegt “neaizsniegtos” cilvēkus visos iespējamos veidos un piesaistīt viņus draudzēm, lai viņi tur varētu dzirdēt “evaņģēliju”. 



... 

Ja Dievs tā vēlēs, tad tulkojums ik pa laikam papildināsies un turpināsies. 


Grāmatas turpinājumu un pilnu tekstu varat izlasīt vācu valodā un krievu valodā internetā norādītajās adresēs: 

„Leben mit Vision“ und „Willow Creek“-Welle: Gemeindewachstum oder Gemeindeverführung? 
Rudolf Ebertshäuser

«Целеустремлённая жизнь» и «Виллов Креек» — волна: здоровый рост церкви или её соблазн? Рудольф Эбертсгойзер, ESRA
Russisch: Gemeindewachstum oder Gemeindeverführung? - 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru