PIE BĀBELES UPĒM
jeb Izpostītais Dievnams
Viljams Fetlers
Un nu ievērojiet
šo patiesību: „Ja es tevi aizmirstu, Jeruzāleme, tad lai
mana labā roka top aizmirsta”, un nākošo pantu: „Mana mēle lai pielīp pie mana
zoda, ja es tevi nepieminu, ja es nepaceļu Jeruzālemi par savu vislielāko
prieku.”
2. Ķēniņu gr. 25:1-2 un Dāvida dz. 137:1-6
Jeruzāleme ir
Dieva pilsēta – Dieva darbs. Pāvils saka: „Lai meklējam to, kas ir augšā.” Šo
pilsētu meklēja pravieši un apustuļi; Ābrams caur ticību aicināts ir
paklausījis un izgājis uz to vietu, ko tam bija mantot, ... jo viņš gaidīja
uz to pilsētu, kam stipri pamati un kam cēlējs un uztaisītājs pats Dievs."(Ebrejiem
11, 8 - 10). Arī mums, brāļi un māsas, jādzīvo teltīs šai pasaulē. Esmu
pateicīgs, ka Dievs mani mācījis teltīs dzīvot, ka esmu svešinieks un ceļinieks
šai pasaulē no tā laika jau, kamēr mani Dieva darba dēļ izsūtīja no Krievijas.
Mums jāmācās ne vien dziedāt: „Viesis un svešinieks esmu virs zemes”, bet mums
tādiem arī jābūt. Mēs daudz dziedam, ko neizpildām un kas neesam. Dziedātāji,
lai mēs to liekam vērā un neliekuļojam!
Aizvestiem
jūdiem bija kokles, tomēr tie tās nelietoja, bet pakāra vītolos. Tie bija
svešinieki. Tos uzaicināja gan dziedāt, bet tie atsacījās: „Kā mēs varam
dziedāt svešā zemē?!" Bābelē tie nebija pastāvīgi iedzīvotāji, tie
bija nākuši no citas vietas – no Jeruzālemes.
Jeruzāleme
nozīmē: jeru – pilsēta jeb pamats, šalem – miers, – Miera pilsēta.
Tie bija nākuši no Miera pilsētas, ne labprātīgi, bet aizvesti ar varu. Kāpēc
tie tapa aizvesti? Kāpēc Dieva nams tapa izpostīts? Tāpēc, ka Miera pilsētas
iedzīvotāji savā savstarpējā dzīvē un attiecībās pret Dievu vairs neharmonēja,
nebija saskaņa, neattaisnoja savas pilsētas nosaukumu. Jeruzaleme, Miera
pilsēta ir tā, kur ļaudis 1) ir mierā ar Dievu un 2) ir mierā viens ar otru.
Visi Dieva baušļi un nokārtojumi ir tāpēc doti, lai visi dzīvotu mierā un
saskaņā. Lai cilvēks būtu ar Dievu mierā, tad nedrīkst tam būt citi dievi. „Es
esmu Tas Kungs, tavs Dievs, tev nebūs citus dievus turēt priekš Manis”,
saka dzīvais, patiesais Dievs. Kas ir Dievs? Tas, kam cilvēki kalpo, paklausa,
kā prātu pilda. Daudziem vecākiem viņu bērni ir viņu dievi jeb elki; priekš
tiem tie dzīvo un kalpo un tos lutina, kamēr tie top beidzot par slogu saviem
vecākiem. Citu elks ir viņu veikals, bagātība. Par elkiem top uzcelti arī
īpašums, nams, lauks u.t.t. Vairāk intereses top parādīts priekš visa kā cita,
tikai ne priekš Dieva. Ja mēs gribam atrast savu elkdievu, tad lai apskatāmies,
par ko mēs visvairāk interesējamies. Ja kaut kas interesē tevi vairāk nekā
Bībele, cērt to nost – tas ir tavs elks! Ķēniņiem, kuri atgriezās pie Dieva,
pašiem vajadzēja savus elkus nolauzt, nevis gaidīt, lai nāk kāds eņģelis to
izdarīt. Ja tu atgriezies no grēka, tev pašam tad jānostājas pret to un
jāiznīcina. Lai mēs tagad uzstājamies pret katru grēku, nomirdinām katru savu
elkdievu. Ja tevi interesē pasaulīgas lietas, stāsti, romāni, tad tas ir tavs
elks. Dažs var lasīt romānus cauru nakti, kamēr, Bībeli palasot pusstundu, jau
nāk miegs. Citu dievs ir tabaka. Braucot un ejot, guļoties un ceļoties – smēķē,
bet Bībeles lasīšanai tam nekad nav laika. Ej un liec savā pasē izlabot, ka tev
ir „tabakas” un ne „kristīgā” ticība. Ļaudīm ir daudz elku: degvīns, teātris,
u.c. Dažam – grib vai negrib – jāiet teātrī, tādu varu tas pār cilvēku ieguvis,
jeb atkal jāpiedzeras. Latvijā skaita 5 – 6 ticības šķiras: luterāņu, katoļu,
pareizticīgo, baptistu, u.c. Es domāju, šeit ir daudz vairāk ticības šķiru:
tabakas, romānu, teātru, degvīna, veikalu, naudas ticības un citas. Ko tu
pielūdz, tā vārdu tu nes.
Jauneklis
misionārs pie sarkanādainiem indiāņiem raksta kādreiz savā dienasgrāmatā tā:
„Šorīt līdz ar saules uzlēkšanu sāku lūgt Dievu un, kad beidzu savu lūgšanu,
tad saule sāka jau rietēt.” Kur neviens cilvēks neredzēja, jaunais Dāvids
Brainerds cīnījās lūgšanās dēļ savu sarkano brāļu dvēselēm. Viņa Dievs bija
Dievs! – Kur vien mēs esam, mums ir jāpielūdz Dievs un ir jādara Viņa darbi. It
īpaši Latvijā mums jāstrādā. „Redzi, Latvija mostas! Vairs nedrīkstam
snaust!...”
Dievam ir
jābūt tavai pirmajai un galvenajai interesei.„Tev nebūs citus dievus turēt
priekš Manis.” Meklējiet papriekš Dieva valstību un Viņa taisnību, tad jums
visas lietas taps piemestas.” Vai tu par to šaubies? Kā jauneklis es jau
nācu pie šīs pārliecības – meklēt pirmā vietā Dieva valstību, un Dievs turēja
vārdu un piemeta visas lietas. Ja mēs rūpējamies par Dieva interesēm, tad Dievs
rūpēsies par mūsu interesēm. Anglijas ķēniņiene sūtīja kādu no saviem ļaudīm uz
ārzemēm izdarīt priekš viņas kādu svarīgu darbu un apsolījās pa viņa prombūtnes
laiku rūpēties par viņa veikalu. Vai jūs domājiet, ka viņš atrada savu veikalu
nolaistu un nekārtībā, kamēr ķēniņiene par to rūpējās? Nē, viņa īpašniekam
atgriežoties no ķēniņienes uzdevuma izpildīšanas, tas bija uzplaucis vairāk kā
jebkad. – Interesējieties par Jeruzālemi! Meklējiet Dieva darba uzplaukšanu.
Jēzus aicināja mācekļus, un tie atstāja muitas ar neizmainītu un izmainītu
naudu, tīklus, laivu un tūdaļ gāja Viņam pakaļ. Vai tu varētu tūlīt iet pakaļ
Jēzum? Vai tu domā, ka mācekļiem nebija veikali, ģimenes, bērni, dažādas
sarežģītas lietas? Viņi tos atstāja, un vai viņiem kas pietrūka? „Bērniņi, vai
jums kaut kas ir pietrūcis?” – „Nekas mums nav pietrūcis,” un, kad viņi jautā
kādreiz: „Redzi, mēs visu esam atstājuši, kas mums būs par to?” Kā skan
atbilde? Simtkārtīgi tie atdabūs visu (Mateja 19:27–30). Kas viņi bija tādi?
Bez augstskolas izglītības, neprata pat gramatiski runāt, rokas tulznainas. Bet
Jēzus sacīja uz viņiem: Jūs sēdēsiet un tiesāsiet tās 12 ciltis. Pēteris dod
viņu raksturojumu: Jūs esiet izredzēta tauta, ķēniņu priesterība, svēta cilts,
Dieva īpašie ļaudis (1. Pētera 2:9). Šie vienkāršie vīri, caur savu paklausību
Kristum, tapa par 12 dārgakmeņiem jaunās Jeruzālemes pamatā (Atklāsmes
21:14,19,20). Jēzus pārvērš cilvēku, viņa vārdu, raksturu, mērķus. Līdzšinējais
slepkava uz savu lūgšanu dzird Jēzus atbildi: „Šodien tu būsi ar Mani
paradīzē.” Jēzus slepkavu ved paradīzē. Caur satiksmi ar Jēzu notiek
pilnīga pārvēršanās cilvēkā. Pasaule guļ letarģijā, tā ir it kā dzīva, bet
patiesību nesaprot. Tā domā par Kristus kalpiem: tie ir zemnieciņi, niecīgi
ļaudis, nekas, - bet tā nezin, ka tie ir Ķēniņa priesteri, īpaši ļaudis.
Jeruzālemes
ļaudīm bija miers tik ilgi savā starpā, kamēr tiem bija saskaņa ar Dievu. Kas
atkāpies no Dieva, tas drīz ķildosies arī ar cilvēkiem. Ja Dievs neieņem pirmo
vietu mūsu dzīvē, tad arī pie cilvēkiem nebūs labs prāts. Jūs domājat, ka Dievu
var piekrāpt? Grēks pret cilvēkiem ir arī grēks pret Dievu. Dažs iet pie Svētā
Vakarēdiena, sūdz savus grēkus, un, tad sāk atkal no jauna grēkot. Ko jūs
sacītu par bērnu, kuram māte patlaban piedod viņa nerātnības un, kurš saka:
„Piedod, šodien iesitu brālītim 5 reizes, rīt sitīšu tikai 3 reizes?” Tā daudzi
nāk pie Dieva un it kā saka: rīt grēkošu mazāk, piedod šoreiz. Tie lūdz un
grēko. Vai ar Dievu var tā kaulēties? Kas zina labu darīt un nedara, tam tas ir
grēks. Kas sēj uz miesu, pļaus samaitāšanu, - nepievilieties, Dievs neļaujas
apsmieties! Latviešiem ir dažādi dievi: Pērkons, Potrimps u.c., bet mūsu
lielākais elks ir mūsu „Es”. Tam visvairāk kalpo, to visvairāk pielūdz. Patiesa
ticība ir: Es dzīvoju, bet ne vairs es, es ar Kristu esmu krustā sists.
Draudzība ar pasauli arī ir ienaids pret Dievu. Grēka sekas – sods: Jeruzalemes
izpostīšana. Kur nav miera bērnu, tur Miera pilsēta ir izpostīta. Vai Dievs ir
mierā ar tevi? Ar tavu dzīvi? Tad viss, kas Dievu interesē, lai interesē arī
tevi. Viņa lielākā interese ir – glābt to, kas pazudis. Ja mēs patiesi gribam
darīt Dieva prātu, tad mums ļaužu atpestīšana stāv augstāk par visu. Man arī ir
liela ģimene: jāapgādā sieva, 7 bērni u.t.t. Jaunībā esmu trūkumu cietis, bet,
kad sāku meklēt pirmā vietā Dieva valstības labumu, tad viss pārvērtās. Jēzus
pieskaras pelēkam akmenim, un tas top par zeltu, par dārgakmeni. Ne tikai
sevišķi apdāvinātie top no Dieva lietoti, bet visi, kas nākuši saskarē ar
Kristus spēku, var iziet Viņa darbā.
Amerikā, pēc
verdzības atcelšanas, kādā vietā vergiem par to bija noklusējuši. 10 g. vēlāk
viņi tikai dabūja par to zināt un ar asarām izsaucās: Kāpēc neviens mums par to
nav stāstījis agrāk? Apmēram 1900 g. Atpakaļ, tur pie krusta Golgātā Dievs
izlaida manifestu: Ejiet pasludiniet pilnīgu atraisīšanu! Bet klausieties: 2/3
no visiem cilvēkiem pasaulē, apm. 1200 miljonu nav dzirdējuši vēsti par Jēzus
atsvabināšanu. Miljoniem vēl kvēpina elkiem; mātes met savus bērniņus
krokodiliem Gangas upē. Tur nav kori, Bībeles klases, Jēzus vārds tur ir svešs.
Kā mēs varam apgalvot, ka mēs stādam Dieva darbu pirmā vietā, ja mēs esam
saņēmuši Viņa pestīšanu un citiem nekā nesakām? Simtiem gadu pagājuši, kamēr
Jēzus piepildīja pestīšanas darbu. Šeit pat Latvijā ir pagasti un ciemi, kuri
dzīvo vēsti par to vēl nav dzirdējuši. Mūsu latviešu nēģeri vergo tūkstošiem
vēl, bet mēs nosēžam savu laiku sapulcē, ejam mierīgi paēst pusdienas, un nākam
svētkus turēt. Kad tikai nenāk pār mums Bābeles liktenis! Ja Golgātas draudze
nav misiones draudze, tad ardievu! Stāvošs dīķis smird, straume ir dzīva. Es
nevaru viens pats iet un apmierināt visus tos tūkstošus un miljonus, to jādara
visiem ticīgajiem. Ziemeļamerikā no visiem krievu ticīgajiem apm. 1/3 iestājās
mūsu Bībeles skolā, apm. 100 cilvēku. Tie atstāja visu... Daži pelnīja līdz 100
dol. nedēļā, bet Dieva darbu tie lika pirmā vietā, un tagad tie strādā kā
misionāri Bulgārijā, Krievijā, Polijā u.c. Kas vēl ies, ko mēs sūtīsim? Ak, saki
tu Dievam: Še es esmu, sūti mani! Dari mūs par vējiem, kuri skrien priekš
Tevis, runā par Tevi, liecina par Tavu pestīšanu!
Lai Dievs
palīdz mums visiem atdoties pilnīgi Viņa darbiem, kamēr vēl laiks, jo Kristus
atnākšana ir tuvu klāt!
Lai lūdzam
Dievu!
Viljama Feltera sprediķis Rīgā, Golgātas namā 1923.gada
30.septembrī
Publicēts „Kristīgs Vēstnesis” 1923.gada decembrī Nr 2
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru