sestdiena, 2021. gada 25. decembris

KĀ PĀRBAUDĪT GARUS - Aiden Wilson Tozer

KĀ PĀRBAUDĪT GARUS

Aiden Wilson Tozer

ŠIS IR LAIKMETS, kurš pārbauda cilvēku dvēseles. “Bet Tas Gars skaidri saka, ka nākamos laikos citi atkāpsies no ticības, klausīdami viltīgus garus un velnu mācības,  kas viltīgi melus runā, kam pašu zināma sirds (sirdsapziņa) kā ar dedzekli iezīmēta.” (1.Tim.4:1-2, Glika 7.rev) Šīs dienas ir jau tagad, un mēs nevaram no tām izbēgt, mums ir jāgūst uzvara, tajās atrodoties, jo tāda ir Dieva griba attiecībā uz mums.

Lai cik savādi tas arī šķistu, lielākas briesmas šodien ir dedzīgiem kristiešiem, nevis remdeniem un pašapmierinātajiem. Tas, kurš meklē pēc Dieva vislabākajām lietām, ir gatavs uzklausīt ikvienu, kurš piedāvā kādu veidu, kā iegūt šīs lietas. Viņš ilgojas pēc kādas jaunas pieredzes, kāda skaidrāka skatījuma uz patiesību, kādas Gara darbības, kas viņu paceltu virs mirušas reliģiskas viduvējības, kuru viņš redz sev visapkārt, un šī iemesla dēļ viņš ir gatavs pievērst savu atsaucīgo dzirdi visam jaunajam un brīnišķīgajam garīgajā (reliģiskajā) sfērā, it īpaši, ja to pasniedz kāds ar pievilcīgu personību un ar pārāka garīguma reputāciju.

Bet mūsu Kungs Jēzus, šis lielais avju Gans, nav pametis Savu ganāmo pulku vilku žēlastībai. Viņš ir devis mums Svētos Rakstus, Svēto Garu un dabiskas novērošanas spējas, un Viņš sagaida, ka mēs pastāvīgi lietosim šīs lietas sev pašiem par palīdzību. “Pārbaudiet visu; to, kas labs, paturiet.” saka Pāvils (1.Tes.5:21). “Mīļie, neticat ikkatram garam,” raksta Jānis, “bet pārbaudiet garus, vai tie no Dieva? Jo daudz viltīgi pravieši ir izgājuši pasaulē.” (1.Jāņa 4:1). “Bet sargājieties no viltīgiem praviešiem,” mūsu Kungs brīdināja, “kas pie jums nāk avju drēbēs, bet no iekšpuses tie ir plēsīgi vilki.” (Mateja 7:15). Tad Viņš piebilda kādu vārdu, ar kura palīdzību viņi var tikt pārbaudīti, “Pēc viņu augļiem jums tos būs pazīt.”

No šī kļūst skaidrs ne tikai tas, ka viltus gari būs plaši izplatīti, ka viņi apdraudēs mūsu kristīgās dzīves, bet ka viņi var tikt atpazīti un pazīti, kas viņi tādi ir. Un, protams, tikko mēs esam atpazinuši viņu identitāti, kas viņi ir, un viņu viltības, viņu spēks mums kaitēt ir zudis. “Ir jau nu gan veltīgi izstiept tīklu putnu acu priekšā!” (Sal.pam. 1:17)

Man ir nodoms šeit izskaidrot metodi, ar kuras palīdzību var pārbaudīt garus un izpētīt visas garīgās un morālās lietas, kas notiek ar mums pašiem, un kuras mums kāds pienes un piedāvā. Un kamēr mēs nodarbojamies ar šīm lietām, mums ir jāpatur prātā, ka ne visi garīgie untumi ir sātana darbs. Cilvēcīgais prāts ir spējīgs uz daudziem ļauniem nedarbiem arī bez īpašas velna palīdzības. Dažiem cilvēkiem ir ģeniālas spējas saputroties un sajaukt ilūziju par īstenību gaišā dienas laikā ar atvērtu Bībeli viņu priekšā. Pēteris domāja par šādiem cilvēkiem, kad viņš rakstīja, “Un turiet mūsu Kunga lēnprātību par glābšanu, tā kā arī mūsu mīļais brālis Pāvils jums ir rakstījis pēc tās gudrības, kas tam dota,  kā arī visās grāmatās, kur viņš par šīm lietām runā, no kurām citas grūti saprotamas, ko tie neizmācītie un nestiprinātie pārgroza, tā kā arī tos citus rakstus, sev pašiem par pazušanu.” (2.Pēt.3:15-16).

Maz ticams, ka pārliecināti un nelabojami maldu apustuļi lasīs šeit rakstīto, vai ka viņi gūs kādu lielu labumu, ja to darīs, bet ir daudzi jūtīgi kristieši, kuri ir tikuši nomaldināti, bet ir pietiekoši pazemīgi, lai atzītu savas kļūdas, un tagad ir gatavi atgriezties atpakaļ pie sava dvēseļu Gana un Sarga (1.Pēt. 2:25). Viņus ir iespējams izglābt no maldu ceļiem. Vēl būtiskāk, ka, bez šaubām, ir liels skaits to ļaužu, kuri nav pametuši patieso ceļu, bet kuri vēlas saprast kādu principu, pēc kura vadoties, viņi varētu pārbaudīt visu, un ar kura palīdzību viņi varētu pārbaudīt jebkuru kristīgu mācību un garīgu pieredzi, par cik viņi sastopas ar tādām dienu pēc dienas savā steidzīgajā dzīvē. Tieši viņiem šeit es atklāšu kādu mazu noslēpumu, ar kura palīdzību esmu pārbaudījis savas personīgās garīgās pieredzes un reliģiskās ierosmes jau daudzu gadu garumā.

Īsumā sakot, šī pārbaude ir šāda: šī jaunā mācība, šis jaunais garīgais paradums, šis jaunais skats uz patiesību, šī jaunā garīgā pieredze – kā tā ir ietekmējusi manu attieksmi un manas attiecības – ar Dievu, ar Kristu, ar Svētajiem Rakstiem, ar sevi, ar citiem kristiešiem, ar pasauli un ar grēku. Ar šo septiņkārtīgo pārbaudi mēs varam pārbaudīt ikvienu garīgu un reliģisku lietu un bez šaubām saprast vai tā ir no Dieva vai nav no Dieva. Pēc koka augļiem mēs varēsim zināt, kāda veida koks tas ir. Tātad, mums ir jājautā par jebkādu mācību vai garīgu pieredzi – Ko tā dara ar mani? – un mēs tūlīt zināsim, vai tā ir no augšienes, vai no apakšas (no Debesīm vai no elles).

 

1. Viens būtisks visas garīgās un reliģiskās pieredzes pārbaudījums ir - kā šī pieredze ietekmē mūsu attiecības ar Dievu, mūsu izpratni par Dievu, un mūsu attieksmi pret Viņu.

Dievam, kāds Viņš ir, vienmēr ir jābūt visaugstākajam šķīrējtiesnesim par visām garīgajām lietām. Visums tika radīts kā līdzeklis, caur kuru Radītājs varētu atklāt Savu pilnību visām morālām un sapratīgām būtnēm: “Es esmu Tas Kungs, tas ir Mans Vārds, Savu godu Es citam nedošu, nedz Savu slavu elkiem.” (Jesajas 42:8) “Tu Kungs, mūsu Dievs, Tu esi cienīgs saņemt slavu, godu un spēku, jo Tu esi radījis visas lietas, ar Tavu gribu visas lietas bija un ir radītas.” (Jāņa atkl. 4:11)

Visuma veselīgums un līdzsvars prasa, lai visās lietās Dievs tiktu pagodināts. “Liels ir Tas Kungs un augsti teicams, neizdibināma ir Viņa varenība.” (Psalms 145:3). Dievs rīkojas tikai Savas godības dēļ un jebkam, kas nāk no Viņa, jākalpo Viņa augstajam godam. Jebkura mācība, jebkura pieredze, kas kalpo, lai pagodinātu Viņu, visticamāk varētu būt iedvesmota no Viņa. Un otrādi - viss, kas aizēno Viņa godību vai liek Viņam izskatīties mazāk brīnišķīgi, noteikti ir no cilvēcīgā miesīguma vai velna.

Cilvēka sirds ir kā mūzikas instruments, un uz tās var spēlēt gan Svētais Gars, gan ļaunais gars vai paša cilvēka gars. Reliģiskās un garīgās emocijas ir ļoti līdzīgas, neatkarīgi no tā, kurš varētu būt spēlētājs. Dvēselē var izraisīties daudzas patīkamas izjūtas ar prastas vai pat elkdievīgas pielūgsmes palīdzību. Mūķenei, kas krīt ceļos "elpu aizraujošā pielūgsmē" Jaunavas Marijas tēla priekšā, ir reāla reliģiska pieredze. Viņa izjūt mīlestību, apbrīnu un godbijību, visas tās ir patīkamas emocijas, tikpat noteikti, it kā viņa pielūgtu un pagodinātu Dievu. Hinduistu (indiešu reliģijas piekritēju) un sufiju (islama mistiķu) mistiskos pārdzīvojumus nevar nolikt malā kā tikai izlikšanos. Tāpat mēs arī neuzdrīkstamies noraidīt spiritistu un citu okultistu augstos reliģiskos lidojumus tikai kā iztēli. Arī viņiem var būt un dažreiz arī patiešām ir reālas tikšanās ar kaut ko vai kādu personu ārpus sevis. Līdzīgā veidā arī kristieši dažkārt nonāk kādos emocionālos pārdzīvojumos, kurus viņiem nav spējas pilnībā saprast. Esmu šādus kristiešus sastapis, un viņi ir dedzīgi man vaicājuši, vai viņu pieredze ir vai nav bijusi no Dieva.

Lielais pārbaudījuma jautājums ir – Ko tas ir darījis ar manām attiecībām ar Dievu un mūsu Kunga Jēzus Kristus Tēvu? Ja šis jaunais skatījums uz patiesību - šī jaunā saskaršanās ar garīgajām lietām - man ir likusi vairāk iemīlēt Dievu, ja tas Viņu ir paaugstinājis manās acīs, ja tas ir padarījis skaidrāku manu priekšstatu par Viņa būtību un licis Viņam atklāties brīnišķīgākam nekā iepriekš, tad es varētu secināt, ka neesmu nomaldījies patīkamajos, bet bīstamajos un aizliegtajos maldu ceļos.

 

2. Nākošais pārbaudījums ir – Kā šī jaunā pieredze ir ietekmējusi manu attieksmi uz Kungu Jēzu Kristu?

Neatkarīgi no tā, kādu vietu mūsdienu reliģija varētu piešķirt Kristum, Dievs viņam piešķir visaugstāko vietu uz Zemes un Debesīs. “Šis ir Mans mīļais Dēls, pie kura Man labs prāts,” sacīja Dieva balss no Debesīm attiecībā uz mūsu Kungu Jēzu (Mat. 17:5). Pēteris, pilns Svēta Gara, pasludināja: “Dievs Viņu ir darījis par Kungu un Kristu, šo pašu Jēzu, ko jūs esat situši krustā.” (Apustuļu d. 2:36). Jēzus sacīja par sevi, “Es Esmu ceļš, patiesība un dzīvība; neviens netiek pie Tēva kā vien caur Mani.” (Jāņa ev. 14:6). Pēteris vēlreiz sacīja par Viņu, “Nav pestīšanas nevienā citā; jo nav neviens cits vārds zem debess cilvēkiem dots, kurā mums lemta pestīšana.” (Apustuļu d. 4:12). Visa vēstule Ebrejiem ir veltīta tieši šai domai, ka Kristus ir pārāks par visiem. Viņš tiek attēlots kā pārāks par Āronu un Mozu, un pat eņģeļiem tiek pavēlēts krist ceļos un pielūgt Viņu. Pāvils teic, ka Kristus ir neredzamā Dieva attēls, ka Viņā iemājo visa Dieva pilnība miesā, un ka visās lietās Viņam ir jābūt galvenajam. Bet man nepietiks laika, lai izstāstītu par to godība, ko Viņam piešķīruši pravieši, sentēvi, apustuļi, svētie, vecaji, psalmu autori, ķēniņi un serafi. Viņš ir kļuvis mums par Dieva gudrību, par taisnību, par dzīves svētumu un pestīšanu. Viņš ir mūsu cerība, mūsu dzīvība, mūsu viss visā, tagad un uz visiem laikiem.

Par cik tas viss ir patiesība, tad ir skaidrs, ka Kristum ir jāatrodas visas patiesas mācības, visas pieņemamās prakses un visas īstās kristīgās pieredzes centrā. Jebkas, kas padara Kristu mazāku kā Dievs Viņu ir pasludinājis esam, ir tīri un vienkārši maldi, un tie ir jānoraida, neskatoties uz to cik labpatīkami vai cik apmierinoši tie uz kādu laiku varētu šķist.

Kristietība bez Kristus izklausās pretrunīgi, bet tā pastāv kā reāla parādība mūsdienās. Vairums, kas tiek darīts Kristus vārdā, ir pilnīgi svešs Kristum tajā, ka tas ir miesīgi iecerēts, ietver sevī miesīgas metodes, un tiecas sasniegt miesīgus mērķus. Kristus tiek pieminēts reizi pa reizei tādā pašā veidā un aiz tādiem pašiem iemesliem, kā pašlabumu meklējoši politiķi piemin prezidentu Linkolnu vai valsts karogu, lai nodrošināt sev ‘svētu’ masku savām miesīgām aktivitātēm, un lai maldinātu vientiesīgus klausītājus. Tā ir pazīme, ka Kristus tur nav galvenais: Viņš nav viss visā.

Un ir dvēseliski pārdzīvojumi, kas saviļņo meklētāju un liek viņam domāt, ka viņš patiešām ir sastapis to Kungu, un ir ticis pacelts trešajās Debesīs, bet šīs parādības patiesā daba atklājas tikai vēlāk, kad Kristus seja sāk izbalēt no šī upura apziņas, un viņš sāk kļūt aizvien vairāk un vairāk atkarīgs no emocionālajām paģirām kā sava garīguma pierādījuma.

Ja, no otras puses, šis jaunais piedzīvojums tiecas padarīt mums Kristu neaizstājamu, ja tas novirza mūsu interesi prom no mūsu jūtām un pievērš Kristum, tad mēs esam uz pareizā ceļa. Jebkas, kas Kristu padara mums dārgu, ir diezgan droši, ka tas varētu būt no Dieva.

 

3. Vēl kāds garīgās pieredzes veselīguma atklājošs pārbaudījums ir – Kā tā ietekmēja manu attieksmi pret Svētajiem Rakstiem?

Vai šī jaunā pieredze, šis jaunais skatījums uz patiesību, izraisījās no Dieva Vārda paša, vai tā bija kādas citas ierosmes rezultāts, kas atradās ārpus Bībeles? Kristieši ar jūtīgām sirdīm bieži kļūst par upuriem spēcīgam dvēseliskam spiedienam, kurš apzinīgi tiek radīts vai neapzinīgi rodas no kāda cilvēka personīgās liecības, vai no kāda dedzīga sludinātāja spilgta stāstījuma, kurš var runāt ar pravietisku kategoriskumu, bet kurš nav pārbaudījis sava stāstījuma faktus, ne arī pārbaudījis savu spriedumu veselīgumu ar Dieva Vārdu.

Jebkam, kas rodas ārpus Svētajiem Rakstiem, tieši šī iemesla dēļ ir jābūt apšaubāmam līdz brīdim, kad var tikt skaidri parādīts, ka tas ir saskaņā ar Rakstiem. Ja tiks atklāts, ka tas ir pretrunā ar jau atklātās patiesības Vārdu Bībelē, neviens patiess kristietis to nepieņems kā no Dieva nākušu. Lai cik arī garīgās pieredzes emocionālais saturs būtu spilgts un spēcīgs, nevienu garīgu pieredzi nevar pierādīt kā patiesu, ja Svētajos Rakstos nevaram atrast tai atbilstošas nodaļas un panta autoritāti. “Jāturas pie bauslības un liecības!” (Jes. 8:20) ir vienmēr jābūt pēdējam un galējam pārbaudījumam.

Jebkas, kas ir jauns vai īpatnējs, arī ir jāuztver ar lielu piesardzību, līdz brīdim, kad var pierādīt Svēto Rakstu apliecinājumu par tā pamatotību. Pēdējā pusgadsimta laikā kristieši ir pieņēmuši diezgan daudz Svētajiem Rakstiem neatbilstošu priekšstatu apgalvojot, ka tie bija starp tām patiesībām, kurām vajadzēja tikt atklātām cilvēces pēdējās dienās. “Protams,” saka šīs pēdējo dienu mācības aizstāvji, “ka Augustīns to nezināja, Luters arī ne, Džons Nokss, Veslijs, Finnejs un Sperdžens to nesaprata, bet tagad Dieva tautai ir atspīdējusi lielāka gaisma, un mums šajās pēdējās dienās ir pilnīgākas atklāsmes priekšrocības. Mums nevajadzētu apšaubīt šo jauno mācību, nedz arī izvairīties no šīs progresīvās pieredzes. Tas Kungs sagatavo savu Līgavu Jēra kāzu mielastam. Mums visiem vajadzētu ļauties šai jaunajai Gara kustībai.” Tā mums stāsta viņi.

Bet īstenība ir tāda, ka Bībele nemāca, ka pēdējās dienās būs jauna gaisma un labāka garīgā pieredze, Bībele māca tieši pretējo. Neko no Daniela pravietojumu grāmatas vai Jaunās Derības vēstulēm nevar izmocīt, lai aizstāvētu domu, ka mēs, kristīgā laikmeta nobeigumā, baudīsim gaismu, kas nebija zināma šī laikmeta sākumā. Sargieties no jebkura cilvēka, kurš apgalvo, ka ir gudrāks par apustuļiem vai svētāks par agrīnās draudzes asins lieciniekiem. Labākais veids, kā tikt ar viņu galā, ir piecelties un aiziet no viņa klātbūtnes. Jūs nevarēsiet viņam palīdzēt, un viņš pavisam noteikti nevarēs palīdzēt jums.

Atzīstot, ka Svētie Raksti ne vienmēr ir skaidri saprotami, un ka vienādi patiesīgu cilvēku vidū ir atšķirīgas izpratnes un skaidrojumi, šī pārbaude tomēr sniegs jums visus nepieciešamos pierādījumus par visu garīgo un reliģisko, proti - Ko tas izdara ar manu mīlestību uz Svētajiem Rakstiem un to vērtīgumu manās acīs?

Lai gan patiesais spēks atrodas nevis Bībeles teksta burtā, bet gan Garā, kas to iedvesmoja, mums nekad nevajadzētu par zemu novērtēt burta nozīmi. Patiesības tekstam ir tāda pati saistība ar patiesību kā medus šūnai ar medu. Viens kalpo kā trauks otram. Bet tur arī šī līdzība beidzas. Medu var izņemt no šūnas, bet patiesības Gars nevar darboties un nedarbojas neatkarīgi no Svēto Rakstu burta.

Šī iemesla dēļ pieaugoša iepazīšanās ar Svēto Garu vienmēr nozīmē arvien lielāku mīlestību uz Bībeli. Raksti drukātā veidā ir tas pats, kas Kristus ir iemiesots personā. Iedvesmotais Dieva Vārds ir kā uzticams Kristus attēls. Bet atkal, arī šis attēls sairst. Kristus Bībelē ir tāds kā neviens nevar būt tikai attēlā, jo Bībele ir svētu domu un ideju grāmata, un mūžīgais Tēva Vārds var dzīvot un dzīvo domās, kuras Viņš pats ir iedvesmojis. Domas ir kā lietas, un Svēto Rakstu domas veido cēlu templi Dieva dzīvesvietai.

No šī dabiski izriet, ka tas, kas patiesi mīl Dievu, mīlēs arī Viņa Vārdu.  Jebkas, kas pie mums nāk no šī Vārda Dieva, padziļinās mūsu mīlestību uz Dieva Vārdu. Tas izriet loģiski, bet mums ir kāda liecinieka apstiprinājums, kurš ir daudz uzticamāks kā loģika, proti, liels pulks dzīvu un mirušu liecinieku saskanīga liecība. Viņi vienā balsī apliecina, ka viņu mīlestība uz Svētajiem Rakstiem pastiprinājās, pieaugot viņu ticībai, un viņu paklausībai kļūstot pastāvīgai un priecīgai. 

Ja šī jaunā mācība, šī jaunā garīgā skolotāja ietekme, jaunā emocionālā pieredze piepilda manu sirdi ar dedzīgu izsalkumu pārdomāt Svētos Rakstus dienu un nakti, man ir visi iemesli uzskatīt, ka Dievs ir uzrunājis manu dvēseli, un ka mana garīgā pieredze ir patiesa. Un pretēji, ja mana mīlestība uz Rakstiem ir kaut nedaudz atdzisusi, ja mana vēlme ēst un dzert no iedvesmotā Vārda ir samazinājusies kaut vai par vienu grādu, man būtu pazemīgi jāatzīst, ka esmu kaut kur palaidis garām Dieva brīdinājuma signālu, un atklāti sakot, jādodas atpakaļ, līdz vēlreiz atrodu patieso ceļu.

 

4. Un vēl, mēs varam pārbaudīt garīgās un reliģiskās pieredzes kvalitāti pēc tās ietekmes uz cilvēka pašdzīvi – uz sevi.

Svētais Gars un kritušā cilvēka “es” darbojas diametrāli pretēji viens otram. “Jo miesas tieksmes ir pret Garu, bet Gara tieksmes ir pret miesu, jo šie divi viens otram stāv pretī, ka jūs nedarāt to, ko gribat.” (Gal. 5:17). “Jo miesas cilvēki tiecas pēc miesas lietām, bet Gara cilvēki pēc Gara lietām… Jo miesas tieksme ir naidā ar Dievu: tā neklausa Dieva bauslībai, jo tā to nespēj.” (Rom. 8:5,7).

Pirms Dieva Gars var radoši darboties mūsu sirdīs, viņam ir jānosoda un jānogalina mūsos esošā “miesa” (miesīgums), tas ir, Viņam ir jāiegūst mūsu pilnīga piekrišana, lai mūsu dabisko “es” (sevi, ego) aizstātu ar Kristus Personu. Šī aizvietošana ir rūpīgi izskaidrota Pāvila vēstulē Romiešiem 6., 7. un 8. nodaļā. Kad meklējošais kristietis ir izgājis cauri un piedzīvojis krustā sišanas pieredzi, kas aprakstīta Romiešiem 6. un 7. nodaļā, viņš ieiet plašajos, brīvajos 8. nodaļas reģionos. Tur “es” ir nogāzts no troņa, un Kristus iecelts tronī uz visiem laikiem.

Ņemot šo visu vērā, nav grūti saprast, kāpēc kristieša attieksme pret sevi ir tik lielisks pārbaudījums viņa reliģiskās un garīgās pieredzes pamatotībai. Vairums lielāko iekšējās dzīves meistaru, piemēram, Fenelons, Molinos, Jānis no Krusta, Gajonas kundze un liels pulks citu, ir brīdinājuši pret neīstu pseidoreliģisku garīgo pieredzi, kas sniedz lielu miesīgu baudījumu, bet izraisa miesīgumu un uzpūš sirdi ar patmīlību.

Laba likumsakarība ir šāda: Ja šī garīgā pieredze ir kalpojusi, lai mani darītu pazemīgu un padarījusi mani mazu un netīkamu savās acīs, tad tā ir no Dieva, bet, ja tā ir devusi man pašapmierinātības sajūtu, tad tā ir maldīga, un tā ir jānoraida kā izcēlusies no sevis vai velna. Nekas, kas nāk no Dieva, nekalpos manam lepnumam vai sevis pagodināšanas tieksmei. Ja man ir kārdinājums būt pašapmierinātam un justies pārākam, jo man ir bijusi ievērojama vīzija vai pārāka garīgā pieredze, man vajadzētu uzreiz krist uz ceļiem un nožēlot to visu. Tādā gadījumā esmu kritis par upuri ienaidniekam.

 

5. Mūsu attiecības ar mūsu kristīgiem ticības biedriem un attieksme pret viņiem ir vēl viens precīzs reliģiskās un garīgās pieredzes pārbaudījums.

Dažreiz kāds nopietns kristietis pēc kādām ievērojamām garīgām pieredzēm var atturēties un nošķirties no saviem ticības biedriem un sevī attīstīt kļūdu un nepilnību meklēšanas garu. Viņš var būt godīgi pārliecināts, ka viņa pieredze ir pārāka, ka viņš tagad atrodas pārākā žēlastības stāvoklī, un ka tas tur pūlis tai baznīcā, kuru viņš apmeklē, ir tāds sajaukts ļaužu pulks, bet tikai viņš ir īsts Izraēla dēls. Viņam var būt grūtības un cīņas būt pacietīgam ar šiem reliģiskajiem pasaulīgajiem cilvēkiem, bet viņa saldā valoda un augstprātīgi pazemojošais smaids atklāj viņa patieso viedokli par viņiem un par sevi pašu. Tas ir bīstams prāta stāvoklis, un ir vēl bīstamāks, jo var sevi attaisnot ar patiesiem faktiem. Brālis ir piedzīvojis ievērojamu garīgu pieredzi, viņš ir saņēmis brīnišķīgu gaismu par Svētajiem Rakstiem, viņš ir iegājis laimes zemē, kas viņam iepriekš nebija zināma. Un tas patiešām var būt patiesība, ka kristieši, kurus viņš pazīst, ir pasaulīgi un garlaicīgi un bez garīgas sajūsmas. Bet ne tas, ka viņš būtu kļūdījies šajos faktos, pierāda, ka viņš ir maldījies, bet viņa reakcija uz šiem faktiem ir miesīga. Viņa jaunais garīgais stāvoklis ir padarījis viņu mazāk labvēlīgu un mazāk žēlsirdīgu.

Lēdija Džuliāna (Lady Julian) savā veclaicīgajā angļu valodā mums stāsta, kā patiesa kristiešu žēlastība ietekmē mūsu attieksmi pret citiem: “Pāri visām lietām mūsu Radītāja uzlūkošana un mīlestība uz Viņu liek dvēselei savās paša acīs šķist mazākai, un lielākā mērā piepilda dvēseli ar godbijīgu bijību un patiesu lēnprātību, un ar lielu daudzumu žēlsirdības uz saviem kristīgajiem ticības biedriem.” Jebkura reliģiska garīgā pieredze, kas nespēj padziļināt mūsu mīlestību uz mūsu kristīgajiem ticības biedriem, var droši tikt norakstīta kā maldīga.

Apustulis Jānis padara mīlestību uz mūsu kristīgās ticības biedriem par patiesas ticības pārbaudi. “Bērniņi, nemīlēsim vārdiem, nedz ar mēli, bet ar darbiem un ar patiesību! No tā mēs zināsim, ka piederam patiesībai un varēsim savu sirdi Viņa priekšā klusināt.” (1. Jāņa v. 3:18-19) Un vēl viņš saka: “Mīļie, mīlēsim cits citu, jo mīlestība ir no Dieva, un katrs, kas mīl, ir no Dieva dzimis un atzīst Dievu. Kas nemīl, nav Dievu atzinis, jo Dievs ir mīlestība.” (1. Jāņa v. 4:7-8)

Pieaugot žēlastībā, mēs pieaugam mīlestībā uz visiem Dieva ļaudīm. “Ikviens, kas tic, ka Jēzus ir Kristus, ir no Dieva dzimis, un ikviens, kas mīl To, kas Viņu ir dzemdinājis, mīl arī to, kas no Viņa ir dzimis.” (1. Jāņa v. 5:1) Tas vienkārši nozīmē, ka, ja mēs mīlam Dievu, mēs mīlēsim arī Viņa bērnus. Visa patiesā kristīgā garīgā pieredze padziļinās mūsu mīlestību uz citiem kristiešiem.

Tādēļ mēs secinām, ka jebkas, kas tiecas mūs sašķelt kā cilvēkus vai atdalīt sirdī no mūsu kristīgās ticības biedriem, nav no Dieva, bet gan no miesas vai no velna. Un pretēji - viss, kas liek mums mīlēt Dieva bērnus, visticamāk, būs no Dieva. “No tā visi pazīs, ka jūs esat Mani mācekļi, ja jums būs mīlestība savā starpā.” (Jāņa 13:35)

 

6. Vēl kāds drošs reliģiskās un garīgās pieredzes avota pārbaudījums ir šāds: Ievērojiet, kā šī garīgā pieredze ietekmē mūsu attiecības ar un mūsu attieksmi pret pasauli.

Ar vārdu “pasaule” es, protams, nedomāju skaisto dabas kārtību, ko Dievs ir radījis cilvēces priekam. Es ar to nedomāju arī pazudušo cilvēku pasauli tādā nozīmē, kādā to lietoja mūsu Kungs, kad Viņš teica: “Jo tik ļoti Dievs pasauli mīlējis, ka Viņš devis Savu vienpiedzimušo Dēlu, lai neviens, kas Viņam tic, nepazustu, bet dabūtu mūžīgo dzīvību, jo Dievs Savu Dēlu nav sūtījis pasaulē, lai Tas pasauli tiesātu, bet lai pasaule caur Viņu tiktu glābta.” (Jāņa 3:16-17) Protams, jebkurš patiess Dieva pieskāriens dvēselē padziļinās mūsu izpratni par dabas skaistumu un pastiprinās mīlestību uz pazudušajiem cilvēkiem. Es šeit atsaucos uz kaut ko citu.

Ļausim, lai apustulis mums to izsaka: “Jo viss, kas ir pasaulē - miesas kārība, acu kārība un dzīves lepnība - tas nav no Tēva, bet ir no pasaules. Pasaule iznīkst un viņas kārība, bet, kas dara Dieva prātu, paliek mūžīgi.” (1. Jāņa v. 2:16-17)

Šī ir tā pasaule, ar kuru mēs varam pārbaudīt garus. Tā ir miesīgo izpriecu, bezdievīgo prieku, tiekšanās pēc šīs zemes bagātībām un slavas, un grēcīgas laimes pasaule. Tā dodas uz priekšu bez Kristus, sekojot bezdievīgo cilvēku padomiem un gūstot iedvesmu no gaisa valsts valdnieka, no gara, kas vēl tagad darbojas nepaklausības bērnos (Efez. 2:2). Tās reliģija ir ārēja dievbijības forma bez spēka, kurai ir vārds (nosaukums), ka tā dzīvo, bet tā ir mirusi. Īsāk sakot, tā ir neatdzimušu cilvēku sabiedrība, kas sparīgi rosās savā ceļā uz elli, kas ir tieši pretēja patiesajai Dieva draudzei, kura ir jaunpiedzimušu dvēseļu sabiedrība, kas nopietni bet priecīgi iet savu ceļu uz Debesīm.

Jebkurš īsts Dieva darbs mūsu sirdī slieksies padarīt mūs neiederīgus šīs pasaules sadraudzībai. “Nemīliet pasauli, nedz to, kas ir pasaulē. Ja kāds mīl pasauli, tad viņā nav Tēva mīlestības.” (1. Jāņa v. 2:15) “Nevelciet svešu jūgu kopā ar neticīgiem. Jo kāda daļa ir taisnībai ar netaisnību? Kas ir gaismai kopējs ar tumsību?” (2. Kor. 6:14) Var nepārprotami apgalvot, ka jebkurš gars, kurš pieļauj kompromisus ar šo pasauli, ir viltus gars. Jebkura reliģiska un garīga kustība, kas atdarina šo pasauli jebkurā tās izpausmē, ir neatbilstoša un sveša Kristus krustam un atrodas velna pusē, neatkarīgi no tā, cik daudz tās vadītāji skandinātu, lai jūs “pieņemtu Kristu” vai “ļautu Dievam vadīt savu uzņēmējdarbību”.

 

7. Pēdējais kristieša garīgās pieredzes īstuma pārbaudījums ir tas, kā šī pieredze ietekmē mūsu attieksmi pret grēku.

Dieva žēlastības darbība ticīga cilvēka sirdī novērsīs šo sirdi prom no grēka un pievērsīs svētumam. “Jo ir atspīdējusi žēlastība, kas nes pestīšanu visiem cilvēkiem, audzinādama mūs, lai, atsacīdamies no bezdievības un pasaulīgām iekārēm, prātīgi, taisni un dievbijīgi dzīvojam šinī laikā, gaidīdami svētlaimību, uz kuru ceram, un lielā Dieva un mūsu Pestītāja Kristus Jēzus godības atspīdēšanu.” (Titam 2:11-13)

Es nesaprotu, kā tas varētu būt izteikts vēl skaidrāk. Tā pati žēlastība, kas cilvēku izglābj, māca šo izglābto cilvēku iekšēji, un tās mācība ir gan negatīva, gan pozitīva. Negatīvi tā māca mums noliegt bezdievību un pasaulīgās iekāres. Pozitīvi tā māca mums dzīvot nopietni, taisnīgi un dievbijīgi tieši šajā pašreizējā pasaulē.

Cilvēkam ar godīgu sirdi šeit neradīsies nekādas grūtības. Viņam atliek tikai pārbaudīt savu noslieci, lai saprastu, vai viņš ir norūpējies par grēku savā dzīvē vairāk vai mazāk kopš iespējamais Dieva žēlastības darbs bija noticis. Jebkas, kas vājina viņa naidu pret grēku, var tikt uzreiz atpazīts kā maldīgs gan pret Rakstiem, gan pret Glābēju, gan pret viņa paša dvēseli. Jebkas, kas padara svētumu daudz pievilcīgāku un grēku nepaciešamāku, var tikt pieņemts kā īsts. “Tu neesi Dievs, kam patīk bezdievības pilna cilvēka daba. Kas ļaunu dara, lai netuvojas Tev. Kas ir lielīgs, lai nerādās Tavās acīs, Tu ienīsti visus ļauna darītājus.” (Psalms 5:5-6)

 Jēzus brīdināja: “Jo uzstāsies viltus kristi un viltus pravieši un darīs lielas zīmes un brīnumus, lai pieviltu, ja iespējams, arī izredzētos.” (Mateja ev. 24:24) Šie vārdi pārāk labi raksturo mūsu dienas, lai būtu izteikti kā nejaušība. Cerībā, ka “izredzētie” no tiem varētu gūt kādu labumu, esmu piedāvājis šos pārbaudījumus. Tā iznākums ir Dieva rokās.

  

Aiden Wilson Tozer 
Man - The Dwelling Place of GodChapter 29. How to Try the Spirits 
www.worldinvisible.com/library/tozer/5j00.0010/5j00.0010.29.htm 

 Tulkoja: Verners Šteinbergs © 2021 Liepājā 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru