mājskološanas
un Ģimenes skolas ideja
pedagoģijā
Verners Šteinbergs
Eksāmena
darbs studiju kursā “Pedagoģijas ideju attīstība pasaulē un Latvijā”
2007.g.
SATURS
IEVADS
Ņemot
vērā dažādas attīstības tendences daudzu valstu vispārējās izglītības sistēmās,
viena daļa vecāku saviem bērniem izvēlas alternatīvas izglītības formas. Viena
no šīm alternatīvās izglītības formām ir ģimenes skola vai mājskološana.
Nejauši nākot saskarē ar šādu izglītības fenomenu vēlējos to vairāk iepazīt un
izpētīt tuvāk kāda ir šīs pedagoģiskās idejas vēsture un attīstība, kādi motīvi
virza vecākus izvēlēties šo apmācības formu, cik daudz bērnu tiek apmācīti šādā
veidā, ar kādām metodēm, kādas ir viņu sekmes un kādas ir šīs izglītības formas
pretinieku domas un citus ar to saistītus jautājumus.
TEMATA
IZTIRZĀJUMS
1. Mājskološana jeb skola ģimenē
Pirms obligāta
skolas apmeklēšanas likuma parādīšanās 19. gadsimtā, vairuma bērnu izglītošana
visā pasaulē notika ģimenē vai vietējā sabiedrības kopienā, un tikai neliela
daļa iedzīvotāju sūtīja bērnus skolā vai algoja privātskolotājus. Šodien
vairākums bērnu tiek skoloti oficiālās valsts skolās, lai gan daudzi vecāki sāk
saskatīt bērnu izglītošanas ģimenē priekšrocības un meklē iespējas atgriezties
pie šīs sākotnējās metodes.
Mājskološana
– dažreiz tiek saukta arī par mājas izglītību vai mājas skolu, arī
ģimenes skolu – ir bērnu izglītošana mājās ģimenē, nevis valsts skolā vai
privātskolā.
Īpaši angliski
runājošajās valstīs, bet ne tikai tur, mājskološana ir laba iespēja tiem
vecākiem, kuri vēlas nodrošināt augstas kvalitātes izglītību vai sociālo un
morālo vidi, kura pēc viņu uzskatiem nav iegūstama skolās.
Mājskološana
var nozīmēt arī apmācību mājās neklātienes skolu vai “jumta” skolu (umbrella
school) pārraudzībā. Mājskološanas brīvā mācību plāna un filozofijas dēļ tā var
tikt saukta vārdā “neskola” (unschooling), šādu terminu radīja amerikāņu
izglītības darbinieks John Holt 1977. gadā savā žurnālā Growing Without
Schooling.
Savu bērnu
skolotāji ģimenē ir sastopami plašā spektrā no politiski kreisajiem līdz
labējiem, no dziļi reliģiozajiem līdz pat agnostiķiem vai ateistiem. Statistiski
raksturīgs amerikāņu vecāks, kurš nodarbojas ar bērnu skološanu mājās ir
baltādainais, ar koledžas izglītību, precējies, vidēji turīgs, un mājās izglīto
savus bērnus galvenokārt aiz reliģiskiem vai morāliem apsvērumiem, viņam ir
trīs vai vairāk bērnu, un parasti māte paliek mājās pie bērniem. [7]
2. Vēsture
2.1.
Audzināšana
un izglītība senajās ebreju kopienās
Sākotnēji
daudzas tautas, arī latvieši 18.gs. 30. gados brāļu draudžu kustības laikā,
izglītību sāka saistīt ar ideāliem un priekšstatiem, kurus atrada Bībelē.
Bībelē aprakstītajos norādījumos par bērnu audzināšanu un izglītošanu visvairāk
tiek minētas norādes vecākiem, īpaši tēviem, par viņu atbildību savu bērnu
audzināšanā un izglītošanā ģimenē.
“Un lai šie
vārdi, ko es tev šodien pavēlu, tev paliek ierakstīti tavā sirdī. Un atgādini
tos saviem bērniem un runā tos sēžot savā namā un pa ceļu ejot, guļoties un
ceļoties. Un sien tos kā zīmi starp acīm uz pieres. Un raksti tos un liec pie
savu namu durvju stabiem un pie saviem vārtiem.” 5. Mozus grāmata 65:6-9 [1,
196] Šie vārdi par bērnu reliģisko un morālo audzināšanu ebrejiem ir datēti
apmēram ap 2500 gadu p.m.ē.
Bērnu audzināšana
un izglītošana ģimenē bija arī pirmo kristiešu audzināšanas paradums 1.
gadsimtā. “Tēvi, nekaitiniet savus bērnus, bet audziniet un pamāciet tos būt
paklausīgiem Tam Kungam.” Vēstule Efeziešiem 6:4 [1, 1137]
2.2.
J.
A. Komenskis par izglītību ģimenē
Savā darbā
“Lielā didaktika” J.A.Komenskis apraksta mātes skolas nozīmīgumu ar
šādiem vārdiem: “Daži bērni jau divu gadu vecumā lieliski runā un visu ātri
uztver, bet citi to pašu spēj ar grūtībām tikai piecu gadu vecumā. Tādēļ pirmā
izglītošana agrā bērnībā ir jāveic pēc vecāk ieskatiem.” [9, 190] Komenskis
vienkāršos vārdos izskaidro, ka ģimenes skolā vecāku vadībā bērniem tiek
ielikti visu zināšanu aizsākumi un pamati, un vingrināti ārējie maņu orgāni.
Tas nepieciešams, lai bērnu sagatavotu dzimtās valodas skolai un tālākām
izglītības pakāpēm.
2.3.
Mājmācība
Latvijā 18. - 19.gs.
18.gs. sākuma
daļa Latvijā iezīmējās ar Brāļu draudžu kustību Vidzemē, kas atnesa sev līdzi
latviešiem alkas pēc lasīt un rakstīt prasmes.
“Brāļu
draudzes visur, kur vien tās nodibinājās, stipri sakustināja ļaužu prātus un
ļoti veicināja lasīšanas izplatīšanos. Šī kustība deva labu piemēru un
paskubinājumu lutera baznīcas vairāk rūpēties par savu draudzes locekļu
izglītību. 1804.g. konsistorija un landtāgs atzina, ka latviešu daļā “māju
mācība tiekot uzlūkota par labāku, nekā skolu apmeklēšana, un tiekot patiesi ar
apbrīnojamām sekmēm piekopta.”... Bet patiesībā kungi negribēja skolas celt un
uzturēt.” [13, 244] Kā var saprast no M. Štāla rakstītā šajā laikā bērni lasīt
un rakstīt galvenokārt mācās mājmācībā no vecākiem, vai kāda kas prot to darīt,
tomēr paralēli norisinās cīņa par to, lai pagastos ierīkotu skolas, kuru varētu
apmeklēt arī latviešu bērni.
2.4.
Obligātās
izglītības rašanās
Agrīnā
obligātā izglītība Amerikā iesākās 17.gs. beigās un 18.gs. sākumā vācu
kolonijās Gotha, Calemberg un īpaši Prussia (Kanādā). ASV pirmais štats, kurš
pieņēma obligātās izglītības likumu bija Massačūseta štats 1789. gadā, bet
pagāja laiks līdz 1852. gadam, kad štatā izveidojās patiesi vispārēja, visa
štata, mūsdienīga obligātā skološanas sistēma. Šajā laikā vecāki visā ASV
parasti lietoja grāmatas - Fireside Education (Mājas pavarda izglītība),
Griswold, 1828, Warren Burton Helps to Education in the Homes of Our Country
(Palīgs izglītībai mūsu zemes mājās), 1863, un populārās McGuffey Readers
(Lasītāji), kuras bija veltītas bērnu apmācībai, dažreiz viņus atbalstīja
vietējie vai ceļojošie skolotāji, kā līdzekļi un iespējas to atļāva. Raymond S.
Moore apgalvojis, ka Savienotās Valstis, atrodoties zem šīs neformālās apmācību
sistēmas, ir bijušas tautas lasīt un rakstītprasmes pašā zenītā.
Pēc
Massačūsetas sistēmas ieviešanas, arī citi štati un pašvaldības sāka padarīt
skolu apmeklēšanu obligātu. 1912. gadā A.A. Berle no Tafts Universitātes savā
grāmatā The School in Your Home (Skola tavās mājās) atzīmēja, ka
iepriekšējos 20 gados masu izglītība ir bijusi neveiksme un ka simtiem vecāku
viņam jautā kā viņi varētu mācīt savus bērnus mājās ģimenē. [7]
2.5.
Mūsdienu
mājskolu kustības sākums: Ray un Dorothy Moore, John Holt
1960-to gabu
beigās un 1970-to gadu sākumā izglītības profesionāļi Ray un Dorothy Moore sāka
pētījumu par Agrās Bērnības izglītības (Early Childhood Education) strauji
augošās kustības akadēmisko pamatotību. Šis pētījums ietvēra arī citu pētnieku
neatkarīgas studijas un pārskatu par vairāk kā 8000 studijām par Agrās Bērnības
izglītību un bērnu fizisko un mentālo attīstību.
Viņi secināja,
ka formālai skološanai pirms 8-12 gadu vecuma ne tikai pietrūkst gaidītā
efektivitāte, bet tā ir pat īstenībā kaitīga bērniem, īpaši zēniem (saistībā ar
viņu kavēšanos briedumā). Moori sāka publicēt savus atklājumus, ka formālā
skološana ir kaitīga maziem bērniem akadēmiski, sociāli, mentāli un pat
fizioloģiski. Viņi nodemonstrēja faktus, ka bērnības problēmas, tādās kā
nepilngadīgo noziedzība, morāla tuvredzība, pieaugoša skolēnu uzņemšana
speciālās izglītības klasēs un uzvedības problēmas ir rezultāts pārāk agrai
skolēnu uzņemšanai skolā. Moori atsaucoties uz pētījumiem, parādīja, ka bāreņi,
kuriem tiek iedotas mātes aizvietotājas ir konstatējami daudz inteliģentāki, ar
noteicošu ilgtermiņa efektu, pat ja viņu mātes bijušas garīgi atpalikušas
pusaudzes, un neizglītotas cilts mātes Āfrikā rada bērnus, kuri ir sociāli un
emocionāli daudz attīstītāki kā tipiski rietumu bērni, izpētīti pēc Rietumu
pētījumu metodēm. (Better Late Than Early, Raymond S. Moore, Dorothy N.
Moore, Seventh Printing, 1993)
Viņu galvenais
apgalvojums bija, ka ciešās attiecības un emocionālā attīstība, kura veidojas
mājās ar vecākiem šo gadu laikā (pirms 8-12 gadu vecuma) rada būtiskus
ilgtermiņa rezultātus, kuri tiek iznīcināti bērnus uzņemot skolās, un kurus
nekas nevar aizvietot, ne arī vēlāk izlabot kādā oficiāli organizētā vidē.
(Better Late Than Early, Raymond S. Moore, Dorothy N. Moore, Seventh Printing,
1993) Atzīstot nepieciešamību pēc agrās bērnības ārpus-mājas aprūpes dažiem
bērniem, - bērniem ar īpašām vajadzībām un bērniem pilnīgā nabadzībā, kā arī
bērniem no ārkārtēji nelabvēlīgām ģimenēm, tomēr viņi apgalvoja, ka vairākumam
bērnu ir daudz labāk tos izvietot mājās, pat labāk ar viduvējiem vecākiem, nekā
ar visapdāvinātākajiem un motivētākajiem skolotājiem skolas vidē (pieņemot, ka
bērnam ir apdāvināts un motivēts skolotājs). Viņi aprakstīja šo atšķirību
sekojoši: “Tas ir līdzīgi kā, ja tu vari palīdzēt kādam bērnam pieņemot viņu no
aukstas ielas izmitināt siltā teltī, tad siltas teltis vajadzētu nodrošināt
visiem bērniem – kad acīmredzami vairākumam bērnu jau ir pat vēl drošāki un
labāki mājokļi.”
Līdzīgi kā
John Holt, arī Moori pieņēma un popularizēja mājskološanu pēc sava pirmā darba
publicēšanas Better Late Than Early, 1975 (Labāk vēlāk nekā agrāk), un
turpināja kļūt nozīmīgi mājskološanas aizstāvji un konsultanti publicējot tādas
savas grāmatas kā Home Grown Kids, 1981, (Mājās auguši bērni) Home
School Burnout (Vilšanās mājas skolā) un citas. [7]
3. Mājskološanas situācija
dažādās valstīs
Austrālija.
Austrālijā tautas skaitīšana nepierakstīja mājskolojošas ģimenes, bet
Philip Strange no Home Education Association, Inc. (Mājas izglītības
asociācija) aptuveni novērtē tās skaitā apmēram 15 000. 1995. gadā Roland
Meighan mo Nottingham School of Education novērtē, ka Austrālijā ir kādas 20
000 mājskolojošas ģimenes.
Kanāda. Roland
Meighan 1995. gadā novērtēja, ka kopējais mājskolnieku skaits oficiāli ir 10
000, bet neoficiāli tas varētu būt 20 000.
Jaunzēlande.
Philip Strange no Australian Home Education Association Inc. citē
Jaunzēlandes Izglītības ministriju – “5274 reģistrēti mājās izglītoti skolēni
3001 ģimenēs”.
Ķīnas Tautas
republika. Nav precīza statistika par mājskolām Ķīnā. Tomēr pieaugošais
ziņojumu skaits par mājskološanu masu mēdijos liek domāt, ka to skaits pieaug.
Obligātās izglītības likums nosaka, ka sabiedrībai, skolai un ģimenei ir
jānodrošina tiesības uz obligāto izglītību skolas vecuma bērniem un pusaudžiem,
un obligātā izglītība tiek definēta kā skolas apmeklēšana, tādēļ mājskološana
ir nelegāla. Tas ir lielu pretrunu un ķildu avots. [7]
Īrijas
republika. No 2004 līdz 2006. gadam 225 bērni tikuši oficiāli reģistrēti
Īrijas Valsts Izglītības Labklājības departamentā, kurš novērtē, ka iespējam
varētu būt vēl vairāk kā 1500 – 2000 nereģistrētu bērnu. Īrijas konstitūcija
garantē tiesības uz izglītību ģimenē.
Apvienotā
Karaliste. Pēc Roland Meighan novērtējuma 1995. gadā bija gandrīz 10 000
bērnu mājas izglītībā un 1996. gadā London Evening Standard paziņoja, ka 15 000
ģimenes mājizglīto savus bērnus Lielbritānijā, kas bijis 50% pieaugums no
iepriekšējā gada.
Kāds mājas
izglītības aizstāvis novērtējis, ka apmēram 50 000 bērnu tiek izglītoti mājās
2005. gadā. [7]
Amerikas
Savienotās Valstis. Saskaņā ar Savienoto Valstu Izglītības Departamenta
atskaiti NCES 2003-42, “Mājskološana Savienotajās Valstīs: 2003” , ir novērots mājskoloto
skolēnu skaita pieaugums ASV no 850 000 skolēniem 1999. gadā (1,7% no kopējā
skolēnu skaita) līdz 1,1 miljonam skolēnu 2003. gadā. (2,2% no kopējā skolēnu
skaita).
Sākot no 2001.
gada saskaņā ar Kanādiešu Fraser Institūtu, musulmaņu amerikāņi ir bijuši
visātrāk augošā apakšgrupa Amerikas mājskolu kustībā, un tiek paredzēts, ka
viņu skaits katru gadu dubultosies turpmākos astoņus gadus. [7]
Latvija. Latvijas
Izglītības likuma 8. pants paredz kā vienu no izglītības apguves formām – izglītību
ģimenē. [8]
Latvijā ar
likumu atļauts no 1. līdz 4. klasei mājās mācīt veselus bērnus. Šie bērni ir
iekļauti skolas sarakstā un gada beigās skolā kārto pārbaudījumus un skola
lemj, vai bērnu pārcelt nākamajā klasē. Mājās pašlaik mācās 13 veselie bērni,
no tiem trīs - Cēsu rajonā, pa divi - Saldus un Ludzas rajonā un vēl pa vienam
citos rajonos.
Ja ārsts tā
noteicis, tiesības mācīties mājās ir slimiem bērniem no 1. līdz 12. klasei. Ik
pēc pusgada ārsts vērtē, vai pagarināma atļauja mācīties mājās. Šādi valstī
izglītojas 1534 bērni, no tiem 475 vecumā no 1. līdz 4. klasei, 901 - no 5.
līdz 9. klasei un 158 bērni - no 10. līdz 12. klasei. [2]
4. Motivācija mājskološanai
Saskaņā ar
Census 2003. gada pētījumu ASV, 33% no mājās skolojošām ģimenēm minēja savu
reliģiju kā viņu izvēles galveno faktoru. Šis pats pētījums atklāja, ka 30%
ģimenēs uzskata, ka skola ir slikta mācību vide, 14% iebilda pret to ko skola
māca, 11% uzskata, ka viņu bērni nesaņem pietiekošu izaicinājumu skolā un 9%
minēja zemo morāles stāvokli skolā kā faktoru savai izvēlei. [7]
Valsts
izglītības statistikas centra (ASV) (National Center for Education Statistics
(NCES)) 1999. gada pētījums par iemesliem mājskološanai atklāja sekojošu ainu:
Iemesls
mājskološanai
|
Mājskološanā
apmācīto skaits
|
Procentos
|
Vecāki var sniegt labāku izglītību mājās
|
415 000
|
48,9
|
Reliģiski iemesli
|
327 000
|
38,4
|
Slikta mācību vide skolā
|
218 000
|
25,6
|
Ģimenes iemesli
|
143 000
|
16,8
|
Lai attīstītu raksturu un morāli (tikumību)
|
128 000
|
15,1
|
Iebilst pret dažām lietām, ko skola māca
|
103 000
|
12,1
|
Skola neizaicina bērnu
|
98 000
|
11,6
|
Dažādas problēmas ar pieejamajām skolām
|
76 000
|
9,0
|
Bērnam ir īpašas vajadzības
|
69 000
|
8,2
|
Transports / ērtības
|
23 000
|
2,7
|
Uzskata, ka bērns vēl nav pietiekoši nobriedis, lai ietu
skolā
|
15 000
|
1,8
|
Vēlas sūtīt bērnu privātskolā, bet nevar to atļauties
|
15 000
|
1,7
|
Vecāku karjera
|
12 000
|
1,5
|
Nevar iekļūt tajā skolā, kurā gribētu
|
12 000
|
1,5
|
Citi iemesli
|
189 000
|
22,2
|
Saskaņā ar DOE
pētījumu ASV “Homeschooling in the United States: 2003” (Mājskološana
Savienotajās Valstīs: 2003) 85% mājās skolojošie vecāki kā svarīgu iemeslu
kāpēc viņi mājās skolo savus bērnus, atzīmēja “citu veidu skološanas sociālā
vide” (tajā skaitā drošība, narkotikas, huligānisms, kaušanās, lamāšanās un
negatīvo vienaudžu spiediens). 72% minēja kā svarīgu iemeslu “lai nodrošinātu
izglītību reliģiskās un morāles vērtībās”, un 68% minēja “neapmierinātību ar
akadēmisko apmācību citās skolās”. 9% minēja “Citi iemesli” (tajā skaitā “bērna
izvēle”, “dod iespēju vecākiem vairāk kontrolēt mācību procesu” un
“elastīgumu”).
Citi iemesli
ietver sevī lielāku elastīgumu apmācībā bērniem ar mācīšanās traucējumiem vai
slimībām, vai arī misionāru bērniem, militārā dienesta ģimenēm, vai citu
iemeslu dēļ ceļojošiem vecākiem. Mājskološana dažreiz tiek izvēlēta kā iespēja,
kad bērnam ir nozīmīgs karjeras hobijs – tāds kā aktiera lomas, cirkus
priekšnesumi, dejošana vai vijoles spēle, vai arī ģimenes, kurās vēlas
atturēties no obligātās potēšanas.
5. Mājskološanas metodika
Angļu valodā
ir pieejama plaša metožu un materiālu dažādība mājskološanai. Latviešu valodā,
diemžēl, mājskološanai nav pieejamas speciālas mājskološanas metodes un
materiāli, bet tās ir viegli adaptējamas no skolās latviski pieejamā materiāla
un paņēmieniem, bet radošākām personībām iespējams tās izstrādāt pašām vai tulkot.
Ģimenes var pielietot kādu konkrētu izglītības filozofiju, piemēram:
·
Šarlotes Mason pieeja (Charlotte Mason)
·
Montessori metode
·
Klasiskā izglītība (ieskaitot klasiskos Trivium
un Kvadrivium)
·
Daudzkārtējās inteliģences teorija
·
Neskola (“unschooling”, tas nozīmē, ka bērns
tiek izglītots ne ar skolas standarta metodēm, bet izglītojot caur bērna dzīves
pieredzi, brīvi sekojot bērna intereses virzībai atbilstoši viņa attīstībai un
vecumposmam)
·
Valdorfpedagoģija
·
u.c. [7]
5.1.
Šarlotes
Mason pieeja
Šarlote Mason
(Charlotte Mason) bija britu skolotāja, kura veltīja savu dzīvi, lai uzlabotu
bērnu izglītības kvalitāti. Viņas metodes ir vienas no galvenajām, kuras
parasti lieto mājmācībā. Īpaši viegla un elastīga šī pieeja ir darbā ar maziem
bērniem. Emblsaidā (Ambleside), Anglijā 1891. gadā viņa noorganizēja apmācības
iestādi guvernantēm un citiem cilvēkiem, kuri strādāja ar bērniem. Savas dzīves
laikā viņa sarakstījusi vairākas grāmatas, kurās apraksta savu skatījumu par
izglītību: Home Education (Mājas izglītība), Parents and Children (Vecāki un
bērni), School Education (Skolas izglītība), Ourselves (Mēs paši), Formation of
Character (Rakstura veidošanās) un A Philosophy of Education (Izglītības
filozofija). Š. Mason izglītības filozofiju raksturo sekojoši viņas izvirzīti
principi – “Izglītība ir gaisotne”, “Izglītība ir disciplīna”, “Izglītība ir
dzīve”, un “Izglītība ir attiecību zinātne” u.c.. Savukārt bērniem viņa
izvirzīja šādu devīzi: “Es esmu, es varu, man vajag, es darīšu”. Š. Mason
uzskatīja, ka bērni ir jāmāca izmantojot plašu mācību plānu, izmantojot dažādas
īstas, “dzīvās” grāmatas. Nedaudz par viņas metodēm.
Dzīvās
grāmatas. Dzīvās grāmatas ir īstas grāmatas, kuras uztur bērna interesi. Š.
Mason rekomendēja bērnus mācīt no šādām īstām grāmatām, nevis no sausām,
nogurdinošām mācību grāmatām. Šādas grāmatas parasti ir sarakstījuši cilvēki,
kuri paši ir bijuši ļoti ieinteresēti tās saturā, un parasti tās ir uzrakstītas
saistoši stāstošā vai atstāstošā stilā. Šādas dzīvās grāmatas viņa ierosina
izmantot pēc iespējas daudzos mācību priekšmetos.
Atstāstījums.
No bērna sagaida, lai viņš atstāstītu to, ko viņš ir izlasījis. Tas var notikt
mutiski vai arī rakstiskā veidā, un atstāstīšanai ir jānotiek uzreiz pēc vienas
materiāla izlasīšanas reizes. Šī metode prasa no bērna pārdomāt un sintezēt
savos vārdos to, ko viņš ir lasījis, sakārtot to savā prātā un nolemt kādā
veidā to vislabāk pasniegt ar saviem vārdiem, tādā veidā atklājot savu viedokli
un personību.
Paradumu
mācīšana. Bērniem ir jāiemācās sevi vadīt. Š. Mason rosināja bērniem mācīt
uzmanības koncentrēšanas paradumus, perfektu izpildīšanu, paklausību,
patiesīgumu, nosvērtu raksturu, akurātību, laipnību, kārtību, cieņu,
atcerēšanos, precizitāti, lēnprātību, tīrīgumu un citas lietas.
Īsas stundas. Š. Mason aizstāvēja īsas stundas jaunākiem bērniem, kuras kļuva arvien
garākas bērnam nobriestot. Sākumskolas vecuma bērniem stundai nevajadzētu būt
garākai par 15 – 20 minūtēm vienai tēmai, pirms pārejas pie cita priekšmeta vai
tēmas. Šādā veidā tiek veicināts bērna pilnas uzmanības paradums un viņš saņem
plašu izglītību, kura ir piesātināta ar dažādiem priekšmetiem un tēmām.
Diktāti. Š. Mason lietoja sagatavotus diktātus, lai mācītu burtošanu un
stiprinātu gramatikas un sacerēšanas prasmes. Bērnam tiek dots teikums vai
teksta fragments, kuru viņš pēta līdz kamēr viņš ir drošs, ka viņš zina visu
vārdu pareizrakstību, lielo burtu lietojumus un pieturzīmju lietojumus. Tad
skolotājs viņam diktē šo pašu teksta fragmentu frāzi pa frāzei, rūpīgi sekojot
skolēna rakstītajam un tūlīt izlabojot viņa kļūdas. Šādā veidā pareizrakstība
tiek mācīta kopsakarībā ar lieliskām idejām un bagātīgu valodu.
Pārrakstīšana. Teksta pārrakstīšanai tiek dota frāze, teikums vai rindkopa, lai
pilnveidotu savu rokrakstu. Teksts tiek izvēlēts kopsakarībā ar tēmām, kuras
tajā dienā tiek apskatītas.
Mākslas novērtēšana. Mākslas pasaule ir pilna ar dzīvām idejām.
Gleznu pētījumos bērnu iepazīstina ar lielisku gleznotāju darbiem un ļauj viņam
tos netraucēti aplūkot, un tad lūdz bērnam atstāstīt ko viņš ir novērojis šajos
darbos. Mūzikas novērtēšana notiek līdzīgi, klausoties izcilu komponistu
darbus.
Dabas pastaigas un studijas. Neskatoties uz Anglijas lietaino laiku
vismaz viena pēcpusdiena nedēļā tiek veltīta pastaigām dabā un tās netraucētā
novērošanā. Dabas studijās skolēni paņem līdzi blociņu un zīmuli un uzzīmē vai
ieskicē dažādus dabas aspektus, kurus viņi novēro. Šādas regulāras pastaigas
dabā ieliek labus pamatus izpratnei dabaszinātņu stundās.
Matemātika. Š. Mason uzsver bērna matemātikas priekšstatu izpratnes svarīgumu
pirms viņš ir spējīgs veikt darbus ar papīru un rakstāmo. Bērnus jāveicina
lietot dažādus rokām aptaustāmus uzskates līdzekļus un pārdomāt dažādas vārdos
izteiktas problēmas – kāpēc un kādā veidā, lai viņi saprastu kā matemātika tiek
pielietota dažādās dzīves situācijās.
Poēzija. Dzeja bija Š. Mason skolas neatņemama sastāvdaļa. Dzeja netika
analizēta, kritizēta vai netika teikts priekšā, kas ar to jāsaprot. Tā tika
lasīta kopā, bērns tika iepazīstināts ar cilvēku pagātnes idejām, un viņš
veidoja savas personīgās attiecības ar dzejnieka domām pats.
Gramatika. Par cik gramatika ir vārdu studijas nevis lietu studijas, bērniem tās
ir grūti aptvert, tāpēc Š. Mason ieteica gramatikas mācīšanos atlikt līdz 10
gadu vecumam. Toties pastāvīga atstāstījumu, diktātu un pārrakstīšanas darbu
rakstīšana ieliek ļoti labus pamatus formālajai gramatikai.
Bībele. Bībeles mācīšanā Š. Mason pieeja bija vienkārša – lasīt to katru
dienu. Viņa uzskatīja, ka bērni ir spējīgi saprast uzrakstītos tekstus tieši no
Bībeles. Viņa katru gadu uzdeva iemācīties no galvas un deklamēt vairākas
lielas teksta daļas no Bībeles.
Vēsture. Gadsimtu grāmata. Viņa uzskatīja, ka vēsturi vispiemērotāk
bērniem ir mācīties no dzīvajām grāmatām, biogrāfijām, autobiogrāfijām un
atstāstījumiem. Š. Mason skolēniem bija ieviesta Gadsimtu grāmata, kura bija
līdzīga kā personīgās piezīmju grāmatiņas laika organizators. Šajā grāmatā
skolēni atzīmēja cilvēku vārdus un notikumus, kad viņi mācījās par tiem.
Ģeogrāfija. Arī ģeogrāfiju vislabāk ir
mācīties no dzīvajām grāmatām saistībā ar cilvēkiem, par kuriem iet runa
grāmatā. To var papildināt ar īsiem karšu vingrinājumiem.
Svešvaloda. Saskaņā ar Š. Mason izglītības filozofiju, valodu vislabāk ir mācīties
dzīvā vidē, kurā šī valoda tiek lietota. Par cik Š. Mason dzīvoja Anglijā, tad
viņas skolēni mācījās kaimiņu zemes - franču valodu.
Personīgās dienasgrāmatas rakstīšana. Ir liela vērtība personīgās dienasgrāmatas
rakstīšanā. Š. Mason rosināja bērnus pierakstīt dienas aktivitātes, domas,
jūtas, labākos izteicienus un dzejas, kuras rosināja pārdomas, refleksijas un
aprakstošu rakstīšanu.
Sakautu un gaidu nometnes. Š. Mason ļoti labi uztvēra skautu un gaidu nometņu
izglītojošo nozīmi bērniem. Viņa organizēja šīs nometnes visā valstī.
Rokdarbi brīvajā laikā. Š. Mason uzskatīja, ka visas dienas
akadēmiskā izglītošanās ir jāpabeidzas līdz pusdienām, pēcpusdienas stundas
atstājot brīvas rokdarbiem, hobijiem un personīgas intereses aktivitātēm. [3],
[4], [12, 222-225]
6. Mājskološanas kritika
Opozīcija
mājskološanai nāk no dažādiem avotiem, tai skaitā no skolotāju organizācijām un
rajonu skolu pārvaldēm. Valsts Izglītības Asociācija (National Education
Association) – skolotāju apvienība, kura ir lielākā strādājošo apvienība
Savienotajās Valstīs, presē atklāti pretojas mājskološanai, lai gan pēdējos
gados viņi nav vairs tik atklāti uzstājušies.
Oponentu
satraukums iedalās galvenokārt šādās kategorijās: akadēmiskā kvalitāte un
pilnīgums, valsts naudas samazināšanās valsts skolām, socializācijas trūkums ar
vienaudžiem no dažādām etniskām un reliģiskām grupām, bailes no reliģiska un
sociāla ekstrēmisma, bailes, ka no mājas skolu stundu saraksta tiek izņemti
svarīgi priekšmeti, ka vecāki aizsargā savus bērnus vai liedz tiem iespējas,
kas ir viņu tiesības, vai arī sagādā saviem bērniem netaisnīgas priekšrocības
attiecībā pret tiem skolēniem, kuru vecākiem trūkst laika vai naudas, lai
izglītotu mājās.
Daži izvirza
argumentus, ka lai gan mājskolotie skolēni vispārēji standarta pārbaudījumus
nokārto ļoti labi, šie skolēni ir īpaša grupa, kuru vecāki stipri rūpējas par
viņu izglītību un viņu sekmes varētu būt labas arī parastajā skolā.
Iedzīvotāju
socioloģiskā aptauja, ko veica Gelapa (Gallup) sabiedriskās domas institūts ASV
ir norādījis uz būtisku attieksmes maiņu sabiedrībā pēdējos 20 gados, no 73%
oponentu izglītībai ģimenē 1985. gadā, uz 54% oponentu mājskološanai 2001.
gadā. Šie rezultāti norāda uz to, ka daudz vairāk cilvēku sabiedrībā ir sākuši
saprast mājskološanas nozīmi izglītības sistēmā un to akceptējuši kā sekmīgu
alternatīvas izglītības formu. [7]
7. Pētījumu rezultāti
7.1.
Akadēmiskie
pētījumu
rezultāti
Pētījums Home
School Achievement (Mājas skolas sasniegumi), kuru veica Valsts Mājas
Izglītības Izpētes Institūts ASV (National Home Education Research Institute
(NHERI)) atklāj mājskoloto bērnu akadēmisko zināšanu veselumu. Vidējais
mājskolotais skolēns pārspēj savu vienaudzi no valsts skolām par 30 līdz 37
procentiem visos priekšmetos. Šis pētījums arī atklāj, ka valsts skolās
novērotās nesaskaņas starp minoritātēm un dzimumiem praktiski neeksistē starp
mājās izglītotajiem bērniem.
7.2.
Sociālie
pētījumu
rezultāti
Valsts Mājas
Izglītības Izpētes Institūts (National Home Education Research Institute
(NHERI)) 2003. gadā veica pētījumu par 7300 ASV pieaugušajiem, kuri mācījušies
mājās. Pētījuma atklājumi bija sekojoši:
·
Mājskolu beigušie ir aktīvi un iesaistīti
sabiedriskajā dzīvē. 71% piedalās ilgstošā aktīvā sabiedriskajā darbā, piemēram,
kā treneri sporta komandā, brīvprātīgie skolā, darbā draudzē vai sabiedriskās
apvienībās, salīdzinot ar 37% līdzīga vecuma pieaugušajiem, kuri saņēmuši
tradicionālu izglītību valsts skolā.
·
Mājskolu beidzēji ir vairāk iesaistīti
sabiedriskos notikumos un ir aktīvāki balsotāji vēlēšanās nekā viņu vienaudži.
76% pētījuma dalībnieki vecumā no 18-24 gadiem, balsojuši pēdējo 5 gadu laikā,
salīdzinot ar 29% atbilstoša vecuma ASV pilsoņiem. Cipari ir vēl lielāki
vecākām vecuma grupām, ar 95% līmeni balsotājiem kuri beiguši mājskolas,
salīdzinot ar 53% atbilstoša vecuma ASV pilsoņiem.
·
58,9% no mājmācībā izglītotajiem ir “ļoti
apmierināti” ar dzīvi salīdzinot ar 27,6% atbilstoša vecuma ASV pilsoņiem un
73,2% uzskata, ka dzīve ir “aizraujoša”, salīdzinot ar 47,3% atbilstoša vecuma
ASV pilsoņiem. [7]
SECINĀJUMI
Mājskološanas pedagoģiskā
ideja Latvijā ir labi aizmirsts un šodien maz praktizēts paņēmiens bērnu
izglītošanā, lai gan tā varētu sniegt labu atbalstu bērnu izglītošanai ģimenēs,
kurās kāds no vecākiem nestrādā vai arī vecākiem ir vēlēšanās mājskolot savus
bērnus. Arī Latvijas likumdošana nav visai elastīga un pretimnākoša
izglītošanai ģimenēs, tas norāda uz to, ka mūsu valsts nav īpaši ieinteresēta
mājskološanā, lai gan Izglītības likums paredz tādu iespēju. No apskatītajiem
avotiem ir redzams, ka mājskološanas kustība visā pasaulē ir pieaugoša un
pozitīva tendence, kura sniedz lielu ieguldījumu gan veselīgā bērnu
audzināšanā, gan ģimenes saliedēšanā, gan morālo un garīgo vērtību audzināšanā,
kā arī sociāli nobriedušu un atbildīgu, radošu, aktīvu pilsoņu veidošanā. Ļoti
nozīmīga var būt mājskološana bērniem ar īpašām vajadzībām un bērniem, kuriem
ir Uzmanības Deficīta un Hiperaktivitātes sindroms, kā arī Indigo bērniem.
Jādomā, ka arī Latvijā būs drosmīgas ģimenes, kuras skološanu ģimenē izvēlēsies
kā alternatīvu izglītības paņēmienu savu bērnu audzināšanā un izglītošanā.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN AVOTI
1.
Bībele 1965. gada revidētais teksts. Rīga: Latvijas
Bībeles biedrība, 1998. 1203 lpp.
2.
Briede Zenta. Vecāku atšķirīgā izvēle – mācīt savus
bērnus mājās, „Latvijas Avīzes” ielikums Ziņnesis, 2005. Nr. 408
4.
Gardner Penny.
Introduction to the Charlotte Mason Approach. Pieejams: http://www.pennygardner.com/intro.html
9.
Komenskis J.A. Lielā didaktika. Rīga: Zvaigzne, 1992.
132 lpp.
10.
Morgan Melisa L., Allee Judith Waite. HomeSchooling on
a Shoestring. Colorado Springs: Waterbrook Press, 1999. 376 p.
12.
Sampson Robin,
The Heart of Wisdom Teaching Approach, Heart of Wisdom Publishing, 2005.
13.
Štāls M. Audzināšana un mācīšana agrā bērnībā. Rīga:
Valtera un Rapas akc.sab., 1927. 353 lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru