7. nodaļa
Apsēstības cēloņi un pazīmes
APSĒSTĪBAS PAMATS UN PAZĪMES
VII. nodaļa.
APSĒSTĪBAS CĒLOŅI UN SIMPTOMI.
131
Daudz un dažādi cēloņi, kas
padara pievilšanu un apsēstību caur ļauniem gariem iespējamu, tika apskatīti 5.
nodaļā dotās tabulas 2. ailē. Starp ticīgiem un dēmoniem ir iespējama satiksme,
arī ja tiem vēl nav iedota uzturēšanās vieta, bet katrā ziņā viņi nevar
dvēseles un miesas spējām pieskarties, pirms tie nav ieeju pie cilvēka
ieguvuši. Sātanam bija vara tuksnesī ar Kungu Jēzu satikties, jo viņš Kungu
uzrunāja un Viņš tam atbildēja, bet tomēr vēlāk Kungs Jēzus pats saka (Jāņa ev.
15:30), ka arī ja šīs pasaules valdnieks pie Viņa nāktu, viņš neko pie Viņa
neatrastu.
Tāpat velns satikās ar Ievu, kura
bija nevainības stāvoklī. Tāpēc tas vēl nav pierādījums pievilšanai un grēkam sirdī
un dzīvē, ja sātanam ir iespēja ar kādu ticīgo stāties sakaros. Bet šādās
attiecībās ir zināms stāvoklis, kas tikai tad iespējams, ja ar apsēstību ir
darīšana. Tāpat pastāv arī atšķirība starp satiksmi un savienību - kopību.
Satiksme notiek ar prātu, kuram ļaunie gari nodod savas domas, bet kopība tiek
uzturēta ar cilvēku caur viņa jutekļiem, ar to, ka velni, pareizāk dēmoni uz
viņa jūtām reaģē, atstājot savu iespaidu, kuru nodod miesai. Ar noteiktību var
apgalvot, ka debešķīgas, apmierinošas un brīnišķas izjūtas miesā, caur garīgu
izcelsmi arvien attiecināmas uz tumsības spēkiem, jo šie kopj miesu un nekas,
kas patiesībā nāk no Dieva, nerada līdzīgu iespaidu, tāpat Viņš arī nekad ar
savām atklāsmēm pie saviem atpestītiem neatbalstīs kādu baudkāri, pašapmierinātību
dvēselē un miesā. Dieva darbība pie cilvēka ir vērsta tieši uz pretējo un tēmē
uz to, lai cilvēku no visa tā attīrītu, kas jutekļus satrauc ,un grib panākt
cilvēka visas būtnes norūdīšanu intensīvam dzīves darbam.
132
Ļauno garu miesīgo dziņu
piesātināšana un apmierināšana pie cilvēka, agrāk vai vēlāk ir jāapmainās
pretējā stāvoklī un tā patiesai dabai ir jāatklājas, tad ierodas pretīgas un
atbaidošas jūtas, tur kur līdz tam laikam valdīja svētlaimes izjūtas, ticīgajam
par izbailēm, kas līdz tam “miera viļņos” šūpojās, kuras tas turēja par
dievišķām un tagad pārliecināts, ka pazaudējis Dieva klātnību un spēku.
Nepatīkamas izjūtas var tieši tur, tajā pat vietā iestāties, kur līdz tam
izpaudās patīkamas izjūtas.
Iemesls ļaunajiem gariem prātā
Visdažādāko rīcību sarakstu var
piedēvēt ļauniem gariem, kuri iesākās ar “juceklīgām domām un uztverēm”. Domas,
kuras nāk no paša sātana, atklāti sakot katrs Dieva bērns noraida tikko tas tās
redz, bet ir tūkstošiem domu, kuras nāk cilvēkam negribot, jo tikai nedaudzi
prot savu iztēles pasauli apvaldīt, un kā “satvert katru domu un darīt to
paklausīgu Kristum.” (2.Korintiešiem 10:5 tulk. no Revised Version) Viens no
galvenajiem dēmoniskās apsēstības simptomiem ir absolūta nespēja domu virzienu
vai tēmu izmainīt, pat tad, ja to ļoti gribētu, smadzenes šķiet piebāztas un
var tikai ar pūlēm un grūtībām strādāt, cilvēks ir bezspēcīgs kādu sevišķu
iztēli nokratīt.
Galvenās spējas, kas pirmā kārtā
viltus gariem ir atvērtas, ir prāts, it sevišķi, ja ticīgais nenoskārst lielo
vajadzību “atjaunoties savā sirds prātā un garā” (Efez. 4:23), tāds to nav
uztvēris un nezina, ka viņa prāts var tikt no tumsības varām iespaidots, arī
pat tad, kad Dievs tā iekšējā svētnīcā darbojas. Arī ja iepriekš tam ir
skaidrība par dažām izrīcībām, kādas tas pagājušā dzīves laikā devis ļauniem
gariem, viņš maz ņems vērā, ka visas domas, kas no šīs pasaules dieva nāk un
jutekļus apstulbina (2.Kor. 4:4, un Efez. 2:2), tam tā darbību atvieglina. Ir
uzskati, kurus cilvēks var būt neapzināti pirms daudz gadiem sevī uzņēmis,
teorijas, kuras nepārbaudījis, viņš sev piesavinājies, idejas, kuras nezin kā
itkā viņam pielidoja, kāds teikums no laikraksta, kāds kaut kur uztverts vārds,
šīs pasaules gudrības uztvere, kas viņu, pašam neapzinoties, iespaidoja,
Rakstus sagrozot piedod nepareizu
133
nokrāsu un tā viņa prātu tieši
atvērt ļauniem gariem.
Kā atpazīt ļaunā gara iespaidus uz prātu
Lai varētu iespējamo tumsības
varu iejaukšanos konstatēt, vajadzētu ticīgajam to ņemt vērā, kādā veidā viņa domas
rodas. Ja viņa domas strādā mierīgi, netraucēti un normāli, kā to acumirklīgais
pienākums prasa, un pēkšņi viņā uzliesmo iedvesmas un priekšlikumi, kam nav
nekas kopējs ar viņa nodarbības lietu, tad var būt, ka ienaidnieks atdarina
cilvēka spēju darbību un viņam savus priekšnesumus mēģina uzspiest, it kā tas
būtu paša domu iznākums.
Priekš ticīgā pastāv vēl šādas
briesmas, ka viņš viegli sevi var ļaut maldināt caur paša smadzeņu vienlaicīgo
darbību - jo tajā pat laikā ļaunais tam iztēlo ainas un vīzijas - domādams, ka
viss izriet no paša personas iedomu spējas, jo tas tik izsmalcinātā veidā tiek
izdarīts, ka nekas nenorāda uz pārdabisku vai kādu citu izcelsmes avotu, kā
vien tīri cilvēcīgo. Daudzi ir domās, ka visam pārdabiskam jābūt acīs krītošam,
brīnišķam vai baismīgam, bet ienaidnieka darbība ir tik ikdienišķa un dabīga,
tā ka viņu pārāk bieži nepazīst. Garu pasaules parādības slēpj aiz sevis visas
pēdas un tērpjas tādās formās, ka tās nevar pazīt. Rakstu liecība: “Visa
pasaule ir nogrimusi ļaunumā”, ir tik patiesa, ka visa pasaule ļaunā (t.i.
velna, sātana, vecās čūskas) priekšlikumus un norādījumus pieņem un tiem
paklausa, kā dzīves visikdienišķākai un parastākai paša apsvērumu parādībai.
Tumsības valstība ir visiem tiem tuvu un dabīga, kas stāv zem tumsības
valstības valdnieka varas.
Pazīmes iespaidam uz prātu
Visdrošākais ir visam
nenormālajam neuzticēties, lai kādā veidā vai formā tas arī neparādītos. Dievs
nekad neiejauksies cilvēka dabisko spēju darbības kārtībā. Pēkšņa domu
apstāšanās, dabiskā prāta darbības traucējumi vai pārtraukumi, pēkšņs atmiņas
zudums utt. var norādīt uz ļauno garu iejaukšanos. Dēmoni, kuri kaut kādu
dabīgu spēju dabūjuši savā varā, var šo spēju saistīt vai atlaist. Šī saistošā
un atbrīvojošā vara dod skaidrību par daudzām neizprotamām svārstībām un
neaprēķināmām darbībām, kuras kā “neizskaidrojamas” tiek nodotas aizmirstībai.
134
Vienu reizi saka “es varu” un tad atkal “es nevaru”, šādas
lietas pieskaita pie nepastāvīga rakstura īpašībām vai kaut kam citam. Ticīgais
var brīžiem pie savas rīcības tikt kavēts, tāpēc ka ienaidnieks to tur un kavē,
jo tikko tas viņu atbrīvo, tam ir iespēja zināmas lietas darīt.
Citi, kas visu savu mūžu tiek
kalpināti no “slimības gara” sevī apzinās tikai nespējas izjūtu, viņi arvien ir
par daudz “noguruši” un tiem nav “dziņas”, nav “enerģijas” pildīt savus
ikdienišķos dienas pienākumus un tomēr nav kāda noteikta slimība, vai cits kāds
fizisks izskaidrojums minams, viņu hroniskajam vājumam un nevarībai. Pēkšņa
nespēja sekot kādai sarunai, ko sauc par “gara prombūtni”, var teikt arī “izklaidība”,
pie tam persona tiek spiesta traukties pakaļ kaut kādai domai, kas viņā
pamodās, kādai ainai, kas tā fantāzijai tiek uzspiesta, tas viss norāda uz
ļauno garu iejaukšanos - visupirms tas ir skubinājums, tad stipra dziņa viņu
darbības simptomos - ja minētais citādi ir normālā veselības stāvoklī, un tā
smadzenes nav slimas.
Piemēram, ja kādā reliģiskā
sapulcē ļaudis it kā nevar kādu svarīgu dzīves patiesību uztvert, tad cik maz
ir to, kas redz cauri “tumsības spēku valdnieka darbībai, kas valda gaisā”, un
Vārda sēklu noņem (Mat. 13:19), pie tam viņš iztēlo priekšā klausītājiem citas
lietas un tā saista viņu domas, tā ka viņi priekšnesumam nevar sekot, un neko
sevī uzņemt un saprast.
“Tekstu” plūdi tiek domās
izgāzti, cilvēkam to negribot, un nemeklējot, tie visu nomāc, ko runātājs saka,
un aizved klausītāju tālu prom tālos sapņojumos, kuri šķiet tik “jauki” un “dievišķi”,
bet kad sapulce nobeidzas, tie priekš viņa dzīves nav atstājuši nekādu nopietnu
iespaidu. Ja šiem tēlojumu iespaidiem nododas, tad caur to tiek iedots pamatots
iemesls ienaidniekam.
Divi veidi, caur kuriem ienaidnieks ievieto domas prātā
Lai cilvēkiem nodotu domas,
ienaidniekam ir divējādas metodes: (1) caur tiešu savienošanos ar viņa prātu,
un (2) netieši, caur uzbrukumiem viņa garam, kuram tas iedveš nevēlamas jūtas,
tādas kā, piemēram, nepacietību caur uzbrukumiem, kas izraisa nepacietības
domas,
135
kuram seko nepacietīgi vārdi.
Ticīgajam ir tāda sajāta, ka viņš pastāvīgi tiek aizturēts caur kādu neredzamu
kavēkli, jo ļaunie gari viņam vispirms dod norādījumu kādas darbības izvešanai
un kad viņš to grib izdarīt, tad tie to tam kavē darīt un caur to pie viņa
izraisa uzbudinājumu, kuru tas sev nevar izskaidrot. Nekas tam nepadodas, viņa
dzīve tam šķiet sastāvoša no sīkām mocībām un adatu dūrieniem, kas pārsniedz tā
nest spēju, caur ko iestājas sarūgtinājuma un neapmierinātības stāvoklis, pašam
to negribot.
Bieži parādās neauglīga drudžaina
darbība vai nerimstošs nemiers bez koncentrēšanās iespējas, piepūle dienā
neļauj darbu paveikt un nakts sapņi nedod cerēto miega atspirdzinājumu pie visa
tā, nekad ne acumirkli neiestājas atslābums. Ar ļaunu nodomu no dēmoniskiem
gariem tiek radītas ciešanas, sarežģījumi, kavēkļi, neizdevības un dažādas
grūtības, pie tam cilvēks visu to nesaprot un neatzīst kā neredzamās pasaules
darbības sekas.
Ir ticīgie, kuriem to apkārtne un
apstākļi varētu nodrošināt neaptumšotu dzīvi, tomēr tie tiek nomākti no
briesmīgām rūpēm un ir reti brīvi no mokošām domām. Katra lieta tiem parādās
pārspīlētā apgaismojumā, tāpēc ka prāta spēja un fantāzija ir sasaistīti.
Skudru pūžņi kļūst par kalniem, viss ir izķēmots un izākstīts. Bieži nelaimīgie
bīstas no saskares ar cilvēkiem, sarunas tiem sagādā ļoti lielas grūtības.
Viņiem šķiet, ka parasta veida doma tos nodarbina, bet ja tā lieta garu pārvar,
tad tā vairs nav domāšana vien, tāda “domāšana” daudzkārtīgi pārsniedz parasta
cilvēka prāta darbības funkcijas:
|
|
neatlaidīga domu perināšana |
Domāšana: |
|
raizes |
|
|
pašmocība |
Depresijas cēloņi, atšķirībā no fiziski izskaidrojamiem stāvokļiem
Šeit ir apslēpts īstais
nospiestības (depresijas) cēlonis, kuru piedzīvo daudzi ticīgie, atšķirībā no
tīri fiziski izskaidrojamiem cēloņiem. Tāds melanholijas un nospiestības upuris
ir pielaidis no ļauniem gariem iedvestas domas, līdz tā gribas spēks kļuva
136
nespējīgs tās nokratīt, tādā
vaidā ienaidnieks ieguva pamatu zem savām kājām, ka viņš kā dzelzs skavās prata
saturēt spējas, tā ka tās nevar brīvi darboties. Cilvēkam ir tāda izjūta it kā
viņš atrastos iespiests skrūvspīlēs jeb nospiests zem smaga sloga, tā ka viņš
nevar redzēt ne mazāko gaismas staru, ne viņu aptverošās lietas uztvert, ne
savu prātu pielietot. Ļauniem gariem bieži izdodas tādus, kas tiem iedod vietu,
nospiest miglā un tumsā. Viņi priecājas par saviem ļaunajiem darbiem un
triumfē, ja viņi kādu dvēseli var saistīt un ieslodzīt cietumā.
Visi tie īstenībā ir “ienaidnieka
spaidi” (Psalms 42:10) un gala iznākums uz raksturu izdarītiem uzbrukumiem,
kurus varēja noraidīt, ja tie sākumā būtu pazīti.
Ir skaidrs, ka ienaidnieks
izmanto katru garīgu nespēju, pārpūlēšanos un visus dvēseles defektus, bet ja
personas, kam ir normāls veselības stāvoklis, un kas ar nekādu iemantotu vai
iedzimtu gara slimību neslimo un tomēr nonāk zem “nospiestības”, tad tas
attiecināms uz tumsības spēku iespaidu, kuriem pagātnē bija iedota iespēja
darboties. Daudzus smadzeņu slimību cēloņus vajadzētu šajā gaismā aplūkot, vai
tas, ko dažkārt uzskata par normālu, nav pārdabiskā veidā izcēlies.
Pamats ļaunajiem gariem caur nepareiziem priekšstatiem
Aplami uzskati par garīgām lietām
dod ļauniem gariem daudz priekšrocības, tāpēc viņi tādus uzskatus pastāvīgi
centīsies ticīgo prātos veicināt, lai tie būtu gatavi izlietošanai vēlākos
gadījumos. Priekš ļaunajiem gariem sevišķi ražens darba lauks ir Dieva darbības
veida atdarinājumi, “vasaras svētku spēkā” dot “atmodas” utt., ka Dievs “šalc”
kā vējš pāri kādai sapulcei un to iekustina, kā vējš labības lauku iekustina,
un ka Viņš nonāk uz cilvēka fizisko būtni un nevis darbojās garā no iekšas.
Šādas “domas”, kas ticīgajam tiek
dotas no jebkāda neskaidra virziena, atradīs ātrāku ieeju, ja pasīvāks ir
prāts, un šo pasivitāti radīt ir pievīlēja dedzīgākā cenšanās, kā tas jau tikai
teikts (4. nodaļā), jo tikai tad viņš var sava upura gribu paņemt savā varā. Tā
Kunga vārdi Mateja ev. 13:23, ka tas, kas “vārdu
137
dzird un saprot”, tad arī nes
augļus, tas norāda uz to, ka prāts ir orgāns, caur kuru Dieva patiesībai
cilvēks jāsasniedz, lai to mantotu un pievestu Dievam apzinātai, priecīgai
sadarbībai cilvēka gribai ar Dieva gribu. Tāpat sātanam stāv ceļā mūsu prāts,
kad viņš kaļ savas viltus plānus, lai mūs novesta savā varā. Viņš zina, ka tam
ticīgā prāts ir jānoved bezdarbībā, lai viņa centieni gūtu panākumus, un viņš
to mēģina sasniegt ar viltību vai uzbrukumiem. Galvenais melis to zina ļoti
labi, ka visas viltus garu “mācības”, kas top pavadītas no pārdabiskām zīmēm
visdrošāk atradīs atbalsi un tiks pieņemtas, ja ticīgā prāts tiks izslēgts, tad
viņš vairs nepārbaudīs, neizsvērs un uzmanīgi neizmeklēs, ko tā mācība aptver
un kurp beigu posmā tā noved.
Ķermeņa pasivitāte kā prāta pasivitātes sekas
Ķermeņa pasivitāte (salīdzini 4.
nod.) ir stāvoklis, kas seko garīgo spēju pasivitātei, jo kad kāda atdzīvinoša
iedarbība caur dvēseles spējām uz miesīgo organismu izbeidzas, tad pie pēdējā
viss svaigums un kustīgums tiek apspiests. “Sapņojošā” un pasīvā dvēsele
atspoguļojās savā nedzīvā gaitā un visas būtnes smagumā. Tas viss dod ļauniem
gariem vairāk iespēju dabūt varu pār šo būtni. Spējas snauž bezdarbībā, trūkst
doma koncentrācija spriest spējā, parādās nepatika lietām pamatīgi izsekot.
Ticīgais pamazām pazaudē spēka par kaut ko izšķirties un kļūst arvien vairāk
par spēļu bumbiņu citu lēmumiem, uzskatot to par Dievu, kas priekš viņa caur “brīnišķiem
apstākļiem” izvēlas un rīkojas. Tā viņš ļauj sevi bez paša gribas dzīt, vai
viņam ir ierosinājumu pilna dvēseles dziņa, bez kāda noteikta dzīves plāna.
Dievs nekad neizvēlas cilvēka
vietā, jo tad cilvēks kļūtu par automātu. Viņš arī cilvēka vietā neizlemj.
Dievs izvēlas gan mūžīgu mantojumu priekš saviem bērniem, bet pat šī Dieva
izvēle priekš cilvēka var tikai tad tapt sasniegta, kad cilvēks to grib
satvert.
Pasīva padošanās apkārtējai videi
Tāpēc katra pasīva padošanās
apkārtnei vai kā cilvēki to tik labprāt sauc “augstākai varai”,
138
nav nekas cits, kā dēmonu tieša
izaicināšana gribēt un izlemt pieviltā cilvēka vietā, jo viņi ir “pasaules
kungi” un kāri satver katru izdevību izmantot kādu pasīvas gribas prātu. Tā
cilvēks tiek pievilts, domādams, ka viņš nododas “neizprotamam Dieva prātam”.
Šādā veidā labākie kristieši var
krist par upuri citu ļaužu grēkiem, baidīdamies “ļaunumam pretī stāties”, vai
kā viņi to sauc - “būt Dievam nepaklausīgiem”, kamēr viņi to nesaprot, ka
jānostājas Dieva pusē pret grēku un sātanu un Dieva spēkā šīs pasaules garu
savā apkārtnē jāuzvar (Ebr. 12:4 un 1.Tim. 5:20). Dievs cilvēkam devis gribu,
izvēlēties spēju un balsi, un visa Viņa nodomātā darbība pie atpestītā ir šis
verdzībai pakļautās spējas novest atpakaļ tādā stāvoklī, kur tas brīvi var
izlemt par visu labo un pret ļauno, par Dievu un pret sātanu. Bet visa velna
cenšanās ir gribu, un līdz ar to pašu cilvēku, novest atpakaļ verdzībā, lai
viņš būtu pasīvs, neko nenojaušošs vergs pasaules tumsības valdnieka apkārtnē
un no jauna (neapzināti) kļūtu sātana - šīs pasaules dieva padotais, kas valda
ar savu ļauno garu hierarhiju.
Ticīgā darbi, kuru velns atkal
varēja sagūstīt, ir ienaidnieka viltību un nepazīto darbību sekas. Gandrīz ar
aklu padotību tiek darītas lietas un izrunāti vārdi vai caur uzspiestu dziņu
vai pēkšņā, juceklīgā, pretrunīgā jūtu uzplūdumā, bieži cilvēkam savu izdarību
sekas neizvērtējot. Veci, sen nolikti ieradumi no jauna parādās, grēki, kuri
kādreiz bija uzvarēti, atkal iegūst varu.
III. kolona. Vietas, kur ļaunie gari ieiet
Ļauno garu iebrukumu vietas
izklāstītas mūsu saraksta III. ailē. Šis saraksts ir ļoti īss, par cik visi
viņu tālāk izplatītie iespaidu novadi ir sakopoti trīs vārdos: gars, dvēsele un
ķermenis. Viņi slēpjas cilvēka organisma iekšējā celtnē, citi pirmā kārtā
iedarbojas ar varu uz ķermeņa iekāres funkcijām, citi uz dvēseli un citi atkal
uz garu (ir apsēstība, kas garu neskar).
139
Dēmoni ķermenī visupirms
ieperinās mugurkaula smadzenēs un nervu centros, lai no turienes varētu
pārvaldīt visu būtni - sākot no gangliju sistēmas (nervu mezgliem) iekšējos
orgānos, no kurienes tie ietekmē jūtu un jutekļu dzīvi, kā arī visus orgānus,
kas ar tiem ir savienoti, līdz cerebrālajam nervu centram (lielo smadzeņu
nerviem) galvā, acīs, ausīs, kaklā, žokļos, mēlē, sejas muskuļos, un maigajos
smadzeņu nervu audos.
IV. kolona. Ļauno garu klātbūtnes pazīmes
Ja ļauni gari ir kādā ticīgajā
varējuši ieiet, tad to klātbūtnes pazīmes (simptomi) būs atbilstošas apsēstības
pakāpei un būs atkarīgas no tā, kādās vietās iebrucēji mitinās, vai dziļi
cilvēka iekšējā būtnē jeb tā raksturā un tādos orgānos, kuri acīm redzami ir
iesaistīti.
Daudzi no šiem simptomiem tika
jau iepriekšējās nodaļās apskatīti, it īpaši tematos “Pasivitāte - galvenais
cēlonis apsēstībai” (4.nod.) un “Dievišķu lietu viltošana” (6.nod.), kuri vairs
nav jāatkārto.
Šeit tikai vajadzīgs pārrunāt par
pilnīgi apsēstas dvēseles dažām akūtām un raksturīgām pazīmēm, pēc tam, kad
pilnīga nodošanās viltus gariem ir sasniegusi savu augstāko pakāpi un kad viss
ārējais cilvēks, visās savas būtnes daļās stāv atvērts viņu iespaidam. Tāpēc
nekad nedrīkst atstāt neievērotu, ka (1) visi šie simptomi var pastāvēt tik
izsmalcinātā veidā, ka viņus ar grūtībām var atšķirt no dabīgām parādībām, (2)
ka viņi bieži tajā miesas daļā parādās, kurā dēmoni mājo un (3) ka viņi var
rasties un atkal pāriet caur dažādiem cēloņiem, pašam pieviltajam to
NEAPZINOTIES (skat. Apsēstā cilvēka dubultā personība. 5.nod.).
Spilgtas prāta un ķermeņa “apsēstības” raksturīgās pazīmes
Ja apsēstība parādās sevišķi
izteiktā veidā, tad šie iebrucēji pārvalda visu ārējo cilvēku un lieto, vai
kavē runas orgānu normālo darbību, mēles, žokļu, acu, ausu, deguna, garšas,
muskuļu, roku un kāju, kas bieži neapzināti un negribot izdara dažādas
kustības. Viņi iesaista galvu, groza to kā grib, un iespaido visas piecas
sajūtas, kuras ir zināšanu kanāli prātam. Viņi cenšas šo jutekļu aso darbības
spēju kavēt, lai savus upurus varēta labāk pārvaldīt, un ja tas tiem ir
izdevies, tad rodas lielākas vai mazākas grūtības visām spējām un sajūtām ļaut
normālā veidā darboties.
140
Traucēti balss orgāni
Ja ļaunie gari skāruši runas
orgānus, tad tie var pie viņu darbības iejaukties, priekšā lasot, dziedot,
runājot, vai lūdzot. Izruna var būt apgrūtināta un juceklīga, par lēnu vai par ātru,
vārdi var viens otrā jaukties un iespaidu mainīt. Uzsvars var būt nepareizs,
mainīties, likts uz nepareizas vietas, jo ja cilvēkam šādas lietas nav vairs
savā varā, tad tas norāda uz apsēstību, tāpat kā negribēts un neaprēķināts
patoss (kaisle, jūtu saviļņojums).
Pārdabiskās varas, kas iespaido
pasīvās domāšanas spējas, sajauc teikumus, vispirms galvā un tad uz mēles,
traucē uztvert prātam skaidru domu un paralizē atmiņu. Iekšķīgi rodas vārdi un
atkal pazūd pirms tie varēja tikt izrunāti, vai runātājam domas lielā mērā ar
varu tiek uzspiestas, ka runas orgāni liela domu pieplūduma dēļ tās atstāj
neizrunātas. Tādu priekšnesumu tad nav viegli klausīties, mēle strādā
neatkarīgi no cilvēka gara un gribas, lietas tiek izrunātas par kādām tas pats
nekad nav domājis un dažreiz viņš izrunā tieši pretējo tam, ko bija iecerējis
runāt. Bieži viņš ir pats izbrīnījies, ka vēlāk viņam paša izteicienus
atgādina.
Kristiešu pārspīlēts runīgums
Daudz parādības pie patiesiem
Dieva bērniem - par kuriem saka, ka viņi ir runīgi, pļāpīgi un savas mēles
lietošanā neapzinīgi - var attiecināt uz tādiem cēloņiem, jo daudzi, kas
izrādās pilnīgi nevaldāmi mēlnesībā, ļaunā aprunāšanā, pavisam neapzinās savu
rīcību, un viņi nav spējīgi savu nožēlojamo rīcību atstāt. Ļauni gari “ieguvuši”
viņu runas orgānus savā varā vai tiešām pārvalda mēli caur pasīvo prāta kanālu.
Tāds gadījums var arī būt pie
reliģiskiem runātājiem, kas pārmērīgus vārdu plūdus no sevis izdod, nesavaldīgi
pārsteidzās vai runā bez koncentrācijas un patiesas domu gaitas, aprautos
teikumos. Pat svētrunas no kanceles var tapt iespaidotas caur tādām darbībām,
jo ļaunie gari nebīstas no vārdu sludināšanas, kas nepasludina Kristus
vietniecisko upuri un nenotiek Svētā Gara spēkā.
141
Ļaunu garu iespaidota balss
Runas orgāni cieš no pārdabisku
varu uzbrukumiem vairāk nekā vairums cilvēku to nojauš. Ja dēmoni kāda cilvēka
garu ir skāruši, tad tas bieži izpaudīsies viņa balss skaņā caur cietu
metālisku skaņu vai rupju aizsmakumu. Dažos gadījumos būs arī iedarbība
atmosfērā novērojama, ja tā būtu ļoti stipri piesātināta no tumsības spēkiem un
tie apspiež maigās, ļoti viegli iekairināmas balseņu stīgas.
Sātanisko ietekmju sfērai pieder
arī viltotā ''mēlēs runāšana” un “brīnišķā dziedāšana”, kura dabūjusi nosaukumu
“debesu mūzika” šīs izpausmes pārdabiskās izcelsmes dēļ, jo tā dziedātāja
dabiskās spējas daudzkārt pārspēj.
Tur kur ir nepārprotama
apsēstība, ļauni gari var arī balsij tādā veidā uzbrukt, it kā tas parādītos kā
miesīgs vājums ar pilnīgi dabisku nokrāsu. Piemēram, kāds vīrs dzied ļoti
spēcīgi ar svinīgi skaidru balsi, tad pamazām iestājas vājums kakla muskuļos un
sākas sauss klepus ar acu asarošanu. Dziedāšana izbeidzas, acu skats vairs
nespēj uz notīm koncentrēties, un smaguma sajūta pārņem kaklu un mugurkaulu,
vīrs turpina pavadījumu spēlēt tālāk, bet bez gara dzīvības un svaiguma, tad
vīlies viņš pārtrauc spēli izmisis un mazdūšīgs visu uzveldams “elpas
trūkumam'' vai “fiziskai piepūlei”, bet tā nav nekas cits, kā viņā mājojošo
ļauno garu manifestācija.
Traucējumi galvā
Citas ļauno garu iedarbības galvā
ir negribētas žokļu kustības, sejas vaibstu izķēmošana, piemēram, pie
smaidīšanas tas notiek nepiemērotos brīžos un no pašas personas netiek pavisam
ievērots. No šiem cēloņiem rodas zināms mehānisks smaids, sejas muskuļi šķiet
it kā no gumijas vai sastingums sejā ir tāds, ka tā izskatās cieta un nežēlīga,
sakaltusi, izmisusi vai sagrauzta.
Dēmoniskai apsēstībai ir liels
iespaids uz sejas izteiksmi un bieži to pārvērš tādā veidā, kas apzīmētās
personas īstajam raksturam ir pilnīgi svešs un pretējs. Dažas šāda veida
velnišķas iedarbības ir brīnišķas un pievilcīgas vai atbaidošas un pretīgas.
Piemēram, negribēta nosarkšana, nešķīsts skats vai eņģelim līdzīga
142
seja ar apburošu, valdzinošu
skaistumu vai mīlīgu smaidu slavas mirdzumā. Tas viss var pēkšņi pārmainīties
stingros, nepielūdzamos, izķēmotos sejas vaibstos ar sakniebtām lūpām, izvagota
pieri, it kā pirms vētras parādoties tumšam mākonim.
Caur dzīvības spēku izsmelšanu,
kas ir dēmoniskās nospiestības sekas, iekrīt deniņi, priekšlaicīgi nosirmo
mati, pie pēkšņām iebrucēju lēkmēm, starp citu, nonāk pie elpas trūkuma, ožas
zaudēšanas, saspiestiem deguna spārniem, noslāpšanas pazīmēm un troksni galvā.
Traucējumi ar acīm
Nekas netiek tik stipri traucēts galvas
nervu (lielo smadzeņu) sistēmā, kā tieši redzes nervi, jo ir tādi acu
pasivitātes gadījumi, ka ļaunie gari tās pēc patikas var kustināt, un piespiest
lietas redzēt arī bez viņas gribas piedalīšanās. Pie lasīšanas nonāk tik tālu,
ka acis iespiestos vārdus redz un lapas puses ātri pārlido, bet prātu
nesasniedz un neatstāj nekādu iespaidu uz atmiņu. Pie apsēstības ir no svara
novērot, vai acis tiek no prāta pārvaldītas, jeb tās neatkarīgi no prāta apkārt
maldās. Ja persona sarunas laikā ar citu personu ļauj savam skatam neapzināti
apkārt maldīties vai blenž uz augšu un leju vai kaut kur tālumā, bieži pat
nepiedienīgā un nepieklājīgā veidā, tad gandrīz vienmēr ir ļauni gari
iesaistīti.
Visskaidrāk dēmonu ietekmi var
atpazīt pēc acīm, kad upuris, pats to negribot, tik cieši fiksē priekšmetus,
biežāki cilvēkus pašus, ka top attīstīti mediāli priekšnosacījumi.
Visbīstamākais ir sastindzis skatiens cita cilvēka sejā, kas noved attiecībā
pret to mediālā stāvoklī. Katrai šajā virzienā vērstai piespiedu dziņai vajag
tūdaļ izrādīt pretestību.
It sevišķi sapulcēs, kur darbojas
pārdabiski spēki, ir jāizvairās runātāju nepārtraukti uzlūkot, ja tas smadzeņu
darbību iemidzina un noved pie apātiska stāvokļa jeb veicina tādu stāvokli, un
tas dod ļauniem gariem varu. Tāpat arī sludinātājam no savas puses nevajadzētu
klausītājus cieši uzlūkot, tos fiksējot, un ļaujot spēkiem iedarboties, lai ietekmētu
tos ar varu un tādējādi kavētu sapratīgu prāta atvērtību vārdiem, kas tiek
izrunāti.
143
Stipras apsēstības gadījumā traucējumi ar acīm ir ļoti raksturīgi
Tur, kur sastopama smaga, pilnīgi
attīstīta apsēstība, tiek acis stingri iesaistītas. Tās tiek piespiestas ļaunas
un sliktas lietas redzēt, pati persona cieš līdzi no tā un kļūst nemierīga un
viegli aizvainojama. Viņa neko un nevienu vairs nevar mierīgi uzlūkot, lai
neuznāktu kāda “lēkme”. Bieži upuris šādu uzbrukumu gadījumos citu acīs var
izskatīties vainīgs, lai gan tam nav pamata.
Ir divu veidu uzmanības koncentrēšana:
(1) fiziskā, caur acīm un (2) prāta (mentālā), caur prāta redzi (redzējumu,
vīziju). Cilvēks pats darbojas jebkuras ķermeņa darbības laikā, bet prāta un
gribas koncentrēšana norisinās ikvienas viņa rīcības fonā. Redzējumi (vīzijas)
var būt fiziskas, prāta (mentālas) vai garīgas. (Piezīme: skat. 5. un 6.
nodaļā) Fiziskajā redzējumā vajadzīgas ir acis, mentālajā redzējumā vajadzīgas
prāta acis, un garīgajā redzējumā vajadzīgs garīgā cilvēka iekšējais redzējums.
Dažreiz miesas acīs tiek
attēlotas dabiskas vai pārdabiskas vīzijas, jeb viss izskatās citādi, kā tas
patiesībā ir. Rodas iespaidi, kuriem nav nekāda pamata, piemēram, cilvēks
ierauga pie debesīm krustu vai spīdekļus dažādās figūrās un variācijās utt.
Viņš apgalvo, ka visas šīs lietas redz, un neapzinās, ka ļauni gari to visu
iztēlo, lai viņu maldinātu.
Ar laiku tādas lietas, protams,
acis pārpūlē, tā nonāk pie vispārēja vājuma izjūtas. Viss izskatās izplūdis un
miglains. Var iestāties tuvredzība un nespēja mazus priekšmetus nekļūdīgi
pazīt, caur to, ka katra acu skata koncentrāta fiksēšana uz noteiktu punktu ir
savienota ar grūtībām un sāpēm. Cilvēks sūdzas par žilbinošu gaismu, nogurumu
un redz melnus punktus savā priekšā, tie var būt tuvi vai tāli, mierīgi vai
kustīgi. Visi šie simptomi var būt pilnīgi ķermeniskas dabas, ja tie nebūtu
biežas pavadošas parādības pārdabiskām lietām.
Traucētas ausis un dzirde
Kad dzirdes sistēma tiek caur
apsēstību skārta, tad var iestāties pilnīgs kurlums caur to, ka kāds gars
ievietojas un mājo dzirdes orgānu nervu sistēmā, vai arī kaite ir mazāk
izteikta, un cilvēks nevar visu dzirdēt un uztvert. Dažreiz viņš nav spējīgs
kādu citu uzmanīgi uzklausīt tāpēc, ka viņš tajā pat laikā klausās uz balsi
savā iekšienē, caur ko rodas pārpratumi un nepareiza izprašana pie
visskaidrākās un saprotamākās izrunas. Viņš izrāda nemieru un nepacietību, kad
pārrunas galu nevar sagaidīt tādēļ, ka vienlaikus tumsības varu iebrucēji savas
iztēles viņa fantāzijai uzspiež un caur to viņa uzmanību saista. Apsēstajam ir
tāda izjūta, ka viņš dubultoti dzird no iekšienes un no ārienes vienā un tajā
pašā laikā.
144
Viņi var arī pūlēties uz
iekšējiem mudinājumiem un dziņām klausīties, tajā pat laikā, kad jāklausās uz
lasīšanu, dziedāšanu vai runu, bet tas ir grūti. Pret ārējiem trokšņu
iespaidiem, pastāvīgās dūkoņas dēļ ausīs, tās arī notrulinās, kas skan pāri
visam pārējam un liek cilvēkam būt it kā gara prombūtnē. Šādu cilvēku ir
nepieciešams atbrīvot no klausīšanās uz balsīm savā iekšienē, pirms tas kļūst
brīvs, lai klausītos dabīgas lietas.
xxxxxxxx
Tie ļaunie gari, kas iespaido
dzirdes nervus, ļauj arī ārējiem trokšņiem izlikties pārspīlētiem un mokošiem,
lai izsauktu juteklību un sajukumu, vai arī viņi paši rada visādus trokšņus.
Cilvēks dzird apģērba šalkas, balsis, pērkona grāvienus utt., visu to neviens
cits no apkārt esošiem nedzird.
Ļauno garu runāšanas “dūkoņa”
Šī nepārtrauktā “dūkoņa” ausīs
padara attiecīgo personu sevī noslēgtu, viņa neapzināti krata galvu, it kā
gribētu no kaut kā atbrīvoties. Brīžiem troksnis ir tik apdullinošs, ka
cilvēkam pašam ar sevi jārunā skaļā balsī, ja grib kaut ko skaidri uztvert,
tāpat tam arī skaļā balsī jālasa, lai lasīto saprastu. Šo parādību dēļ tumsības
spēki, caur postošo darbu, kuru tie paši veic, gūst varu pār jauniem dvēseles
novadiem.
Tas viss izskaidrojams ar to, ka
ticīgais neapzināti atdevis ļauniem gariem savas ausis, ļoti bieži domādams un
pieņemdams balsi, kurai tas paklausa, par Dieva balsi, vai dzird pats savas
domas. Sevišķi tas parādās tur, kur cilvēkam bija paradums uzklausīt “iekšēju
balsi” un ņemt vērā “iekšējo”, tas dod ļauniem gariem iespēju ārējo dzirdi un
uztveri priekš ārējām parādībām padarīt trulu, nejūtīgu. Līdzīgu iespaidu
atstāj pastāvīga uzmanības pievēršana jūtām, iespaidiem un dvēseles dziņām,
vienlaicīgi meklējot pēc balsīm, Bībeles vietām un “vēstījumiem''.
Ļauno garu runāšanas apraksts
Šāda veida ļauno garu balsis var
aprakstīt sekojoši:
1. Viņas ir citādas, ne kā
cilvēku balsis, kuras arvien skan skaidrāki un spēcīgāki ne kā garu balsis
tādēļ, ka gariem nav dvaša. Tādēļ cilvēks var, ja viņš skaļi runā, dēmonu
balsis pārspēt. Šāda iemesla dēļ cilvēks var arī Svētā Gara balsi nomākt, jo
Viņš ir Gars un Viņa runa ir vienmēr cilvēka garā, vai arī caur sirdsapziņu.
145
2. Tā atgādina kādas personas “domāšanu”
vai sarunu sevī, kad lapas netiek līdzi darbinātas un vārdi netiek izrunāti. Ja
ļaunie gari runā uz “iekšējo dzirdi”, tad tas ir kā nepārtraukts vārdu
juceklis, kuri, šķiet, ka nāk no paša domām. Un tomēr tas viss notiek bez
cilvēka paša gribas, smadzeņu līdzdalības un nav arī personīgās vēlēšanās un
uzskatu izpausme.
Ja tāda veida juceklīgu,
apgrūtinošu un atbaidošu vai neatbilstošu vārdu jūklis cilvēka uzmanību
nozīmīgā veidā nesaista un citi pienākumi to nodarbina, tad viņam būs tieksme
skaļā balsī runāt, lai iekšējo rūkoņu pārvarētu, pašam nejūtot, ka to dara, un
nezinot kāpēc to dara.
Skaļas balss neapzināta lietošana
Neapzināti viņš meklē caur savām
paša ausīm kādu iespaidu uz sevi radīt, pastiprinot balsi, citādi viņa
juceklīgā apziņa nevarētu teikto uzņemt un paturēt.
Ticīgajam nav sevī jāapzinās
iekšēja dūkoņa, nav arī vajadzīga piepūle to pārkliegt, vai sev jautāt, kāpēc
vajadzīgi skaļi vārdi, lai varētu pats savu domu uztvert. Bezapziņa ir dziļas
apsēstības simptoms un tiek no ļauniem gariem izraisīta un kopta tāpēc, ka
upura aklums par savu paša stāvokli viņu darbu tāpat atvieglina, kā nedzirdīga
nakts sarga kurlums iebrucēju bandai atvieglo ielaušanos.
Tāpēc ticīgajam vajadzētu meklēt
skaidrību par visu, kas attiecās uz pārdabisko pasauli, jo skaidrība ir tikpat
vajadzīga un nepieciešama, kā atvērtas acis dabīgās dzīves lietu redzēšanai. Ja
kāds ir akls priekš tā, kā viņš pats rīkojas un runā, domā un izturas un visam
skatās pāri, neņemdams vērā neko, kas viņa apkārtnē ir uzkrītošs, un no otras
puses sirgst ar “neapzinātu” pašpārliecinātību un pārspīlētu sevis
pārvērtēšanu, tas tikai norāda un pierāda to, cik stipri un daudz ļauni gari
var maldināt un ticīgos pievilt.
Dažas pazīmes pie cilvēkiem, kas
saistīti ar pārdabisko balsu klausīšanos, var tikt aprakstītas kā:
146
1. Grūtības mierīgi citus uzklausīt.
2. Sejas muskuļu savilkšanās, piepūles dēļ, lai teikto varētu uztvert,
saprast.
3. Smaguma izjūta un troksnis
ausīs.
xxxxxxx
Mainīgas pazīmes
Ir vēl daudz citas pazīmes, lai
izzinātu traucējumus nervu sistēmā caur ļauniem gariem. Ja viņi uzbrūk
muskuļiem, tad tie paralizē roku darbību, kāju vai tikai pirkstu it kā tie
tiktu saturēti, lai pēc tam atkal izdarītu negribētas un nesavaldītas kustības,
kas dažreiz noved līdz krampjiem un izķēmotībām, vai citos gadījumos upuris
pārmaiņus ir stiprs un nespēcīgs, šīs parādības seko viena otrai ļoti ātri. Caur
apsēstību notiek arī daudz negadījumu, kurus mēdz apzīmēt par “Dieva
piemeklējumiem”, pie šādiem cēloņiem pieskaitāmi neizprotami un bezatbildīgi
darbi, kas neko citu nenozīmē, kā tumsības spēku darbu izdošanos, kuri meklē
cilvēka samaitāšanu.
Tādos gadījumos viltīgie gari ar
aprēķinu ir saviem upuriem prāta spējas padarījuši trulas. Spriest spēju
novājināšana padara cilvēku aklu izdarīto soļu un seku novērtēšanai uz kādiem
tie viņu pavedina. Prāta izslēgšana un izšķirt spējas nejūtamais zaudējums un
neapvaldītā gribas darbība noved pie tā, ka prāts kritiskais momentos “atsakās”
t.i. pēkšņi izbeidz darboties, kam sekas var būt ļoti tālu ejošas un
liktenīgas. Jo bez visas šīs būtnes pasivitātes sātaniskie vēstneši kundzību
pār savu upuru miesām nevar iegūt, pēc kā viņi tik karsti ilgojas.
xxxxxxxxxxx
Darbības ar ķermeni
Kādā veidā tumsības spēki ķermeni
caur nervu sistēmu iespaido, var ļoti skaidri redzēt Svētajos Rakstos, bet ne
vienu redzi mēs neatradīsim, ka Svētais Gars darbotos līdzīgā veidā. Nekur
visos Apustuļu darbos netiek runāts par izmežģījumiem, izķēmojumiem,
izkropļojumiem, konvulsijām, krampjiem vai citiem pārdabiska spēka iespaidiem
uz cilvēka ķermeni, kas būtu pieminētas kā sekas piepildīšanai ar Svēto Garu.
Bet mēs varam lasīt, ka ļaunie gari ķermeni plosa un savaino (Lūk. 9:39), noved
pie izdilšanas (Marka 9:18) vai dod tam spēku (Marka 5:4). Viņi var novest
cilvēku pie skaļas kliegšanas (Lūk. 9:39), padarīt viņu mēmu, izsaukt putojošu
zobu griešanu,
147
pie zemes vai mest ugunī, lai to
sadedzinātu, mest ūdenī, lai to noslīcinātu (Mat. 17:15).
Tādos krasos gadījumos apsēstību
no gara slimības var tikai ar grūtībām atšķirt. Atšķirība pastāv šādā faktā, ka
pie tīri dēmoniskas apsēstības prāta
spēja nav sabojāta, lai gan prāts
var būt pasīvs vai atsakās darboties, turpretī pie patiesi gara slimiem tas tā
ir skarta, bet dēmoni visus psihiskos defektus izmanto savā labā un slimības
aina pastiprina. Tā sauktie “vājprātīgie” ir bieži saprātīgāki, ne kā veseli
cilvēki par viņiem domā, un viņu runām ir vairāk patiesība pamatā, ne kā
vairums to pieņem un nojauš. Ko viņi redz, nebūt nav tikai maldu ainas, bet
patiesas ļauno garu darbību parādības.
Tātad vajadzīgs ir izšķirt starp:
1. Gara slimību, bez sātaniska
iespaida.
2. Tīru apsēstību, bez garīgiem
traucējumiem.
3. Apsēstības un gara slimības
sajaukumu.
Pirms kādu personu uzskata par
vājprātīgu, vajadzētu vispirms arvien pārbaudīt, vai pārdabiskie elementi nav
līdzi iejaukti. Gara slimība var attīstīties kā sekas no apsēstības, tāpat kā no
dabīgiem cēloņiem, tad tā ir cilvēku spējām un mākslai nedziedināma.
Īsumā sakot, zem melu gara spēka
iespaida cilvēks zaudē kontroli pār savu
ķermeni, un šajā laikā, kad ienākušais gars izpauž sevi, viņš nav spējīgs
atbildēt par savām darbībām.
Tie dēmoni, kas miesu apdzīvo un
caur fiziskiem traucējumiem izpaužas, ir tāpat dažāda rakstura, kā tie, kas
caur garīgām parādībām darbojās. Daži ir ļaunāki par citiem, kuri lēnīgāki
uzstājās, kā “slimības gars” (Lūk. 13:11) vai neredzīgais un kurlais gars (Mat.
12:22). No minētiem Rakstu fragmentiem mēs redzam, ka bija apsēstības gadījumi,
kuriem šķietami vajadzēja miesas dziedināšanu, bet Kunga Jēzus vārdi un darbi
pierādīja, piemēram, ka sievietei, kura 18 gadus bija salīkusi un nevarēja “skatu
pacelt” bija vajadzīga atbrīvošana un nevis ārstēšana. Saliekta mugura ir
ķermeņa dēmoniskas apsēstības raksturīga pazīme.
Pravietiska ekstāze un iedvesma
Kādu citu ļauno garu darbību
varētu nosaukt par “pravietisku ekstāzi” vai “inspirāciju”. Šāda veida bija tas
zīlētājas gars, no kura ap. Pāvils atbrīvoja sievieti Filipos (Ap.d. 16:16-18).
148
Šādas klases dēmonu bīstamība ir
lielāka caur to, ka viņu darbības parādības ir maldinoši līdzīgas Svētā Gara
darbībai, tātad caur tiem vieglāk pievilties nekā no tiem, kas skar nervu
sistēmu ķermenī. Pāvils raksta savā pirmajā vēstulē Korintiešiem, 12. un 14.
nodaļā, lai ticīgie mācētu starp šiem abiem izšķirt. “Par garīgām dāvanām es
negribu jums slēpt...”, viņš teica un turpina viņiem rādīt, kādas klātesošiem
viltus gariem ir pazīšanas zīmes, pretēji Svētā Gara patiesiem augļiem. Dieva
Gars ticīgajā arvien ir pastāvīgā harmonijā ar Viņa spēka darbību citos, bet
sātaniskais gars rada šķelšanos un strīdus starp Kristus miesas locekļiem.
Svētais Gars ir dievišķās vienotības cēlonis, un kā vienu tā otru tā darbība
ved pie savstarpējas atzīšanas, bet sātaniskais gars rada jucekli un nekārtību.
Vienprātība un šķelšanās ir divas svarīgas pazīšanās zīmes, vai kādā ticīgo
sanāksmē pārdabiskais spēks iziet no Dieva vai sātana.
Ļauno garu lietotās atrunas, lai slēptu savu klātbūtni
V. aile. Mums arī ļauno garu
atrunas ir jāpakļauj pamatīgai pārbaudei, jo ļauni gari caur savām maldinošām
atrunām grib savu klātbūtni paslēpt. Ja dēmons atradis atbalsta punktu ticīgā
cilvēkā un tā spriest spēju aptumšojis tā, ka tā kritiskā spriest spēja
izbeidzas, tad melu gars ar lielāko veiklību pievedīs visdažādākos iemeslus,
kuriem viņa upurim to parādības būtu jāizskaidro. Ja smadzenes strādā ar
grūtībām un cilvēks nevar domāt, tad tas tiek uzskatīts par “dabīgu” vai “iedzimtu”
parādību. Tur kur visa nervu sistēma ir iesaistīta, tas tiek uzskatīts kā “slimība”
vai “fizisks vājums” vai “pārpūlēšanās” vai pat (no Dieva sūtīts) “garīgs
cēlonis”.
Pie šīm atrunām var gan arī
atrasties mazs graudiņš patiesības, jo pievīlēji pielāgojās ar visrafinētāko
viltību visādiem dabīgiem apstākļiem, temperamenta stāvoklim, vai traucējumiem
miesas funkcijās, piemēram, ja notiek kaut kāds uzbrukums miesai vai dvēselei
bez kādiem cēloņiem šajā sfērā. Dēmoniem ir vajadzīgas kaut kādas fiziskas vai
dvēseles ciešanas, lai savu darbību aiz tām slēptu un tādēļ viņi uzmanīgi vēro
pēc tādām lietām.
149
Tāpēc, ka cilvēks ir apsēsts,
dēmoni var viņam uzbrukt, bet liek viņam ticēt, ka tas ir kādas citas personas
netiešs uzbrukums, piemēram, kas izpaužas naidā. Cilvēks tiesā sevi pašu vai
apsūdz kādu citu, vai kaut ko citu, tikai ne patieso cēloni tādēļ, lai tikai
dēmons netiktu atklāts un izdzīts. Tāpēc ir svarīgi visas “atrunas” pamatīgi
pārbaudīt un izmeklēt t.i. visas dzīves nesaprotamās parādības. Katra lieta
būtu jāizmeklē līdz pašam pamatam, jo ja kaut kam piedēvē nepareizus cēloņus,
tad līdz ar to ierāda ļauniem gariem jaunus novadus. Ticīgais var atņemt velnam
iespēju darboties vienā vietā un tajā pat laikā to tam ierādīt citā vietā, ja
viņš visu pamatīgi neizpēta, kas izliekas it kā izskaidrojums viņa stāvoklim.
Sekojošā tabula mums rāda
apsēstības pieaugšanas turpināšanos, un kā maldīgi izskaidrojumi dod
ienaidniekam jaunas iespējas jaunām darbībām.
1. Velns iegūst pieeju.
2. Tas noved pie apsēstības.
3. Tas, piemēram, izpaužas nervu
raustīšanā.
4. Ļauni gari sagādā saviem
upuriem maldīgus uzskatus par šīs raustīšanās cēloņiem, viņš tam tic un līdz ar
to pieņem jaunus melus, kas dod pievīlējam jaunas priekšrocības.
Sakarā ar nupat izteikto
vajadzētu arvien piegriezt vērību četriem sekojošiem punktiem.
1. Caur upura nezināšanu ir
iespējamas ienaidnieka darbības, kas padara pievilšanu iespējamu.
2. Caur šādu nezināšanu attīstās
apsēstība.
3. Kā apsēstības sekas, iestājas
dēmoniskas darbības.
4. Šādu parādību nepareiza
izskaidrojuma bīstamība.
Ļaunie gari meklē savu upuri tādā
mērā ar citām lietām nodarbināt, ka pieviltais nenonāk tik tālu, lai atzītu
nepieciešamību savai personiskai atbrīvošanai, Dieva valstības darbinieki tiek
tieši vajāti un satraukti par citu “prasībām” vai “vajadzībām” un
150
ir pie tam akli par savu paša
stāvokli. Mācīšana un pielūgšana, dziedāšana un vārda sludināšana - visas tādas
tik pamatotas un vajadzīgai lietas - var dvēseli tik ļoti piepildīt, ka gaisma
par ienaidnieka meliem, kas to saista, tam iekša neiespiežas.
Par dēmoniskās apsēstības sekām
ticīgā dzīvē mēs jau daudz ko esam teikuši, sevišķi par ķermeņa un garīgo
defektu attīstību. Viņš iegūst “eruptīvu temperamentu” (pēkšņi izvirdumi),
kļūst sasprindzināts pie studijām, svārstīgs un nepaļāvīgs attiecībā pret
cilvēkiem un nenosvērts savās izdarībās. Neaprēķināmi impulsi (dziņas) viņu
pārvalda, pie tam tas tiek uz priekšu dzīts ar stipru spiedienu, ko viņš pats
neapzinās, un tad atkal tikpat pēkšņi un neapzināti tas bēg atpakaļ.
Pretrunu pilna dzīve
Dzīve kļūst arvien pretrunu
pilnāka. Cilvēks izliekas stiprs un ir tomēr nespēcīgs, viņš ir stoisks
(nesatricināms), un tomēr pieprasa mīlestību, viņš ir neaprēķināms savās
darbībās, errastisks (juceklīgs, izklaidīgs) un dogmatisks savos uzskatos (bez
kritikas un pārbaudes sastindzis turas pie kādas mācības), un ir absolūti
neloģisks savos spriedumos (domā neatbilstoši veselam prātam). Visi šie
simptomi var būt redzami vai arī apslēpti, var parādīties dažādos laikos un
dažādās stipruma pakāpēs, būt vienā laikā vai nomainoties.
Pēc kāda laika ticīgais var savu
stāvokli izjust (apzināties), caur ko tam kļūst neērti, tad parādās slimīgs
biklums no citiem, lai tie to nepamanītu un pie gadījuma nenosodītu. Ja
simptomi kļūst pārāk skaidri nomanāmi, lai tos nevarētu redzēt un apslēpt, tad
bieži iestājas šķietams “nervu sabrukums”, jo apsēstību pavadošās parādības ir
tam ļoti līdzīgas, un tās patieso cēloni no īstās neirastēnijas var bieži tikai
tad izšķirt, kad visus minētā cilvēka pagātnes “garīgos piedzīvojumus” pamatīgi
un labi izpēta, vai tur nedarbojas pārdabiski spēki.
Ja šķietamā neirastēnija tiešām
izrādītos par apsēstību, tad upuri neatbrīvos nekāda ārstēšana vai mierīga
atpūta, lai cik ilga tā arī nebūtu, lai gan tādi palīglīdzekļi ķermeni var no
jauna stiprināt
151
tā, ka cilvēks kļūst spējīgs
patiesībai par savu stāvokli piemērotā laikā acīs skatīties.
Perifērijas (apkārtnes) (?uztveres, perifērās nervu sistēmas?)
tālāk ejoša novājināšana nospiež arī gara dzīvi, kas tai neļauj pieaugt līdz
patiesam vīra briedumam Kristus līdzībā. Jo iekšējais, garīgais cilvēks nevar
iztikt bez ārējā cilvēka ne savā attīstītā, ne lai piedotu izteiksmi savai
būtnei. Ja ticīgais tika apsēsts pievilšanas ceļā, tad dvēsele kļūst pārāk
pasīva, lai varētu gara dzīvību izstarot - sejas izteiksme kļūst arvien
nedzīvāka, acis raugās apkārt truli un sapņaini. Viss ārējais cilvēks kļūst
līdzīgs cietumam, kurā smok ieslēgta Gara dzīvība.
Kāda cita ļoti uzkrītoša pazīme
ir, ka apsēstais arvien vairāk sāk dzīvot “miesā”, nevis dvēselē vai garā,
miesīgās dziņas uzmostas atkal no jauna, gara dzīve atpaliek un tiek arvien
mazāk ievērota, pie tam neskaitāmas dzīves pretrunas un nenoteiktības darbībā
norāda visā būtnē uz pieaugošu sātanisku iespaidu.
Pārdabisko piedzīvojumu vispārējais iespaids uz cilvēku
Tas, kurš novēro tādu Dieva bērnu
raksturīgās īpašības, kuri arvien piedzīvo neparastas pārdabiskas lietas,
atklās, ka šī diagnoze apstiprināsies. Šo lietu negrozāms likums uz ticīgajiem
ir prāta, spriest un izšķirt spēju notrulināšana, kā arī gribas un morālisko
izjūtu trulums; dažreiz arī vajājoša baiļu izjūta, bailes no nākotnes, bailes
no zināmiem cilvēkiem tā, ka minētais cilvēks tikai ar grūtībām spēj
noklausīties to vārdus pieminam vai uzdrošināties tos uzrunāt - un bieži
pakāpeniski pazūd tā miesas svaigums.
Reliģiskā laukā nonāk līdz tā
sauktam “nemaldīguma stāvoklim”, ietiepībai un nepiekāpībai savos apgalvojumos
un stūrgalvīgu pretošanos pamācībai, tad vienlaikus izbeidzas spēja brīvi
spriest un izvēlēties, tāpat arī savu pašu jutekļu, vārdu, kustību un darbību
savaldīšana, jo personas, kas šādā veidā ir apsēstas nevar izvēlēties un
rīkoties, tāpēc, ka viņas to nedrīkst. Viņi paši bieži ir neziņā par to, ko
darīt, kas caur viņu atkarību no tumsības varām, kuras tos satur, tiek
izraisīta.
152
VI. aile. Apsēstības iespaids uz ticīgo
Dēmoniskās apsēstības
pavadparādības par kurām minēts VI. ailē ir jau pietiekoši iztirzāts, tāpēc apmierināsimies ar to, ka
salīdzināsim IV. aili ar VI. aili, lai caur to saņemtu skaidru skatu par visu
aiļu simptomiem.
Caur melu garu viltus mākslu tiek
tāda veida iezīmes lielāko tiesu uzskatītas par attiecīgās personas fiziskām
vai morāliskām savdabīgām temperamenta īpašībām vai vājībām, kuras ir jāpacieš
līdz tam laikam, kad kaps tos atbrīvos no šī ķermeņa. Tiek teikts, ka “viņu vecais cilvēks ir
viņu nelaime, un nekāda gara pilnības saņemšana, nekāda gaisma par atjaunojošo
Dieva spēku tiem nav varējis palīdzēt”. Izklaidīgas domas pie lūgšanas,
nemiers, pārmērīga runāšana vai neparasta klusēšana, un daudz atturošas un
traucošas lietas palikušas, kas tiek paciestas un nožēlotas (attaisnotas?), bet šķiet, ka visu to pārvarēt nav
iespējami.
Bet cik tas viss izskatītos
citādi, ja atzītu patiesos cēloņus daudziem aptumsumiem, ka: “to ienaidnieks ir
darījis”. Neskaitāmos Dieva bērnos tas nav “vecais cilvēks”, bet aiz
nezināšanas dota iespēja tumsības varām pievilt, nostiprināties un darboties
cilvēkā. Dēmoniem tūdaļ būtu jāaiziet, tiklīdz viņu upuri atzītu patiesību un
tiem atņemtu katru pieturas punktu, kur tie iegājuši un nostiprinājušies.
© Verners Šteinbergs