sestdiena, 2021. gada 7. augusts

APDRAUDĒTAIS KRISTIETIS - 9.nod. CILVĒKA GRIBA UN GARS

Apdraudētais kristietis -

9. nodaļa 

Cilvēka griba un gars  

 

181

Par visām lietām ir nepieciešams tagad noskaidrot izejot no Rakstiem, kā Dievs darbojās ticīgajā, jo pilnīgi jāsaprot un jāsatver pamatīgā starpība starp Dieva un sātana darbībām un sadarbības principiem ar Dievu, bet ne pasīvu pārvaldīšanu no Viņa, tādēļ, ka tas nav tikai pamata stāvoklis atbrīvošanai no meliem un apsēstības, bet arī pamata stāvoklis cīņai, par ko runāsim nākošā nodaļā.

Patiesību var satvert un īsi izteikt sekojošos vārdos: Svētais Gars, kas dzīvo atdzimušā cilvēka garā, ietekmē un darbojās tikai tad caur dvēseles spējām un miesas locekļiem, ja ticīgā griba stingri ar Viņu sadarbojas. Cilvēka garā klātesošais Dievs, nekad cilvēka roku nelietos bez paša cilvēka lēmuma: “Es gribu savu roku lietot.”

 

Sadarbība ar Dievu nenozīmē automātisku darbošanos

Kad Pāvils teica: “Kas manī darbojas ar spēku” (Kol. 1:29) viņš pirms tam teica: “Par to es arī cīnos, strādādams Viņa varā.” Tas nenozīmē, ka viņa rokas, kājas un saprāta spēki tiktu automātiski caur Dieva spēku iekustināti, kā mašīna caur tvaiku, bet ka aiz visa tā bija Pāvila griba, kas teica: “Es gribu strādāt un caur to, ka es strādāju, darbojas Dieva spēks un dzīvība manī, tā ka es dzīvoju, darbojos un cīnos, un tomēr ne es, bet Kristus - Kristus Gars - manī.” (skat. Galat. 2:20 un Fil. 1:19)

Arī pie tā, kas bija lielāks par Pāvilu bija tāpat, Viņš teica: “Dēls neko nevar darīt pats no sevis”, un tomēr: “Mans Tēvs darbojas un es arī darbojos.” Viņam bija paša gribas - prāts, bet Viņš nenāca, lai savu prātu darītu, bet lai darītu Tēva prātu. Viņš darīja Tēva prātu, kad teica spitālīgajam: “Es gribu, topi šķīsts.”

 

182

Tā tam jābūt arī ticīgā dzīvē. Protams, ar tādu noteikumu, ka viņa prāts ir kļuvis vienots ar Dieva prātu un ka Svētais Gars var spēcīgi darboties viņā tāpēc, ka viņš skaidri un noteikti izvēlējies svēto Dieva prātu. Tāpēc tad arī ticīgajam pienākas spēcīgi lietot savu prātu, lai pārvaldītu savu garu, dvēseli un miesu. Dievs, kas viņa garā mājo, kopā ar viņu rīkosies un viņa gribas spēku atbalstīs.

 

Dievs pārvalda atjaunoto cilvēku caur viņa sadarbojošos gribu

Lai atbrīvotos no grēka varas un iegūtu aizsardzību no viltus gariem, katram vajadzētu skaidri zināt Dieva nodomu pie cilvēka glābšanas. Iesākumā Dievs radīja cilvēku kā brīvu sevi pārvaldošu būtni. Šī pārvaldīšana notika caur gribu. Bet cilvēks neizturēja un krita, un caur to nodeva savu gribu sātanam. No šī mirkļa tumsības spēku valdnieks pārvaldīja pasauli caur viņam verdzībā nodoto cilvēka gribu. Otrais Ādams - Kristus nāca zemes virsū, nostājās cilvēka vietā, izvelēdamies Dieva prātu darīt, būt paklausīgam Viņa prātam vismazākās lietās un visur sadarboties ar Tēvu. Tuksnesī Viņš uz sātana pieprasījumu liedzās izlietot savu dievišķo varu, un Ģetzemanē vissmagākā nāves cīņā Viņš ne acumirkli nešaubījās apņēmībā Tēva prātu piepildīt. Kā cilvēks viņš gribēja Dieva prātu darīt no sakuma līdz galam un bija paklausīgs līdz nāvei, tā Viņš ieguva priekš atpestītā cilvēka ne tikai salīdzināšanos ar Dievu, bet arī atbrīvošanu no sātaniskās tirānijas, lai atkal atjaunotu jaunu un svētīgu gribu, kas no velna kalpības atbrīvojusies atkal brīvi darbotos apzinātā un saprātīgā saskaņā ar Dieva prātu. Kristus Golgātā ieguva cilvēkam atbrīvošanu no sātana varas pār garu, dvēseli un miesu, bet šī pilnīgā atbrīvošana var ticīgā izvērsties tikai ar tādu priekšnoteikumu, ka viņa prāts izvēlās Dieva prātu priekš katras savas trīsdaļīgās būtnes novada. Caur savu gribu, kas tagad savienota ar Dieva gribu, cilvēkam jāpārvalda, kurš tagad darbojās ar visu Dieva varu savā pusē: (1) Savu paša garu (Sal. pam. 25:28. 1.Kor. 14:32),

 

183

(2) savus jutekļus, domas un visus dvēseles spēkus un (3) savu ķermeni (1.Kor. 9:27). Kad caur Dieva atbrīvojošā spēka piedzīvošanu, kas ved ārā ne grēka un velna verdzības, ticīgajam top atkal dota brīva gribas darbība, tā ka viņš priecīgi un bez pretošanās grib un var Dieva prātu pildīt, tad viņš var kā atbrīvots cilvēks sākt pārvaldīt savu garu, dvēseli un ķermeni un var “dzīvē valdīt... caur Jēzu Kristu”(Rom. 5:17).

Bet dabīgais cilvēks nevar sasniegt šo savas gribas atjaunošanu, pirms viņš nav piedzīvojis sava gara atjaunošanos caur jaunpiedzimšanu. Dievs nedzīvo kritušā cilvēkā, pirms tas nav no jauna piedzimis (Efez. 2:12, 3:16, Jāņa 3:5-8). Viņam ir “jāpiedzimst no Dieva”. Patiesība, kas nosaka tādas atdzimšanas vajadzību, noraida uzskatu par dievišķas dzīvības atrašanos vecajā dabā. Parasti arī pēc šīs atjaunošanas cilvēks nekļūst tūdaļ “garīgs”, t.i. pilnīgi no gara pārvaldīts visās savās dzīves izpausmēs.

 

“Dabīgais” cilvēks iepretim “garīgajam” cilvēkam

Iesākumā jaunpiedzimušais ir, bet tikai “bērns Kristū” un nes līdz ar sevi daudz pazīmes no vecās dzīves, piemēram, greizsirdību, strīdus, iedomību, nesaticību u.c. (skat. 1.Kor.3:1-4), kamēr viņš atzīst dziļāku Svētā Gara saņemšanas nepieciešamību, Kuram ir jādzīvo atjaunotā cilvēka garā, kā Viņa svētnīcā.

Dabīgais, neatdzimušais cilvēks tiek pilnīgi no dvēseles un miesas pārvaldīts. Jaunpiedzimušajam ir caur Svēto Garu dzīvs darīts un piepildīts gars, bet viņš tomēr var stāvēt zem dvēseles un miesas varas, tāpēc ka viņa garīgā dzīve tiek kavēta un ir saistīta. Garīgam cilvēkam ir no dvēseles saitēm atbrīvots gars (Ebr. 4:12), kas ir Svētā Gara orgāns, lai dvēseli un miesu pārvaldītu.

Tas notiek tikai tad, Svētā Gara spēkā, cilvēka griba tiek ievesta pilnīgā harmonijā ar Dieva gribu un visiem Viņa likumiem un nodomiem, un viss ārējais cilvēks tiek savaldīts. Jo ir rakstīts: “Gara auglis ir pašsavaldīšanās (pēc Šlahtera tulkojuma vācu valodā) (latviešu tulkojumā - atturība) (Galatiešiem 5:22). Ne tikai mīlestība, prieks, miers, pacietība

 

184

un laipnība, kas izpaužas caur dvēseles kanālu - personību, bet patiesu un pilnīgu pārvaldīšanu pār savu “es” pasauli, caur ko (1) katra doma tiek atgriezta tajā pašā paklausībā Dievam, kā to Kristus mums atstāja kā priekšzīmi (2.Kor. 10:5), un (2) tāpat arī viņa gars, kas atrodas zem gribas kontroles, ka griba pēc brīvas izvēles var noklusēt vai izteikt, kas ir viņa garā tā pat arī kas ir viņa prātā (Sal.pam. 17:27). (3) Viņa ķermenis var būt tik pilnīgi paklausīgs gribas stūrei, ka tas kļūst par disciplinētu un uzmanīgu darba rīku Dievam, kuru pats Dievs dara dzīvu un stiprina, par darba rīku, kas ir labprātīgs un saprātīgs un ir derīgs kalpošanai, pretēji tam, kā tas bija agrāk, kad ķermenis valdīja pār cilvēku un bija par spēļmantu sātaniskām dziņām un iegribām.

 

Aicinājums uz izlēmīgu gribas rīcību

Visu šo ļoti skaidri māca Jaunās Derības vēstules. “Mūsu vecais cilvēks ir ticis līdz ar Kristu krustā sists”, tā mēs lasām attiecībā uz Kristus glābšanas darbu Golgātā pie krusta, bet tas, kas šīs patiesības potenciālo (spēka) īstenību grib piedzīvot savā dzīvē, tam šis stāvoklis ir jāieņem ar savas gribas lēmumu. Apustulis nenogurstoši atgādina atpestīto ticīgo savu gribu noteikti nodarbināt un izlēmīgi rīkoties ar savu gribu, kā to norāda sekojošās Rakstu vietas:

 

Negatīvi

Pozitīvi

Noliksim tumsības darbus.

Rom. 13:12

Jums jāatmet vecais cilvēks.

Efez. 4:22

Novelciet veco cilvēku un viņa darbus.

Kol.3:9

Nonāvējiet sevī to, kas pieder zemei.

Kol. 3:5

Tikuši vaļā no savas grēcīgās dabas.

Kol. 2:11

Tērpsimies gaismas bruņās.

Rom. 13:12

Jāapģērbj jaunais cilvēks.

Efez. 4:24

Apģērbiet jauno cilvēku.

Kol. 3:10

Nododiet sevi pašus Dievam.

Rom. 6:13

Apvelciet Jēzu Kristu kā bruņas un nelutiniet miesu.

Rom. 13:14

Tērpieties sirsnīgā līdzjūtībā.

Kol. 3:12

Bruņojieties ar visiem Dieva ieročiem.

Efez. 6:11

Skat. Arī Efez. 6:13,16

Satveriet visus Dieva ieročus…

 

Visas šīs vietas norāda uz gribas izlēmīgu rīcību, darbību un pie tam ne uz ārēju lietu, bet uz neredzamo, kas pieder pie pārdabiskās sfēras un caur to pierāda cilvēka gribas lēmuma nozīmi garu pasaule. Tas arī apgaismo enerģiskas gribas rīcības sekas, protams ar priekšnoteikumu, ka tas notiek saskaņā ar Kristus atbrīvojošo spēku. Pie krusta Golgātā Kristus pestīšanas darbu ir piepildījis, bet ticīgajam caur gribu sev šī darba augļi ir jāpiesavinās, viņam jārīkojas tā, it kā viņš pats varētu neredzamās pasaules

 

185

tumsības darbus nokratīt, tad viņš piedzīvos Dieva visspēcības savienošanos ar savu gribu, kas caur šo nokratīšanu iedarbojas - kļūst efektīva.

Kad Dievs cilvēku glābj, tad Viņš to aicina sadarbībā ar Viņu īstenot savu glābšanu (Filip.2:12-15), jo Dievs ir tas, kas mūsos rada gribēšanu un paveikšanu pēc Sava labā prāta, dara spējīgu cilvēku gribēt un padarīt Dievam labpatīkamo.

 

Dievs aicina cilvēku uz sadarbību viņa paša glābšanas labā

Jaunpiedzimšanas brīdī Dievs dod cilvēkam savas personīgās gribas brīvību, lai viņš pats sevi pārvaldītu un staigātu sadraudzībā ar Dievu. Caur šo atjaunoto gribu, kas var brīvi izlemt priekš Dieva, sātans zaudē savu varu. Sātans ir šīs pasaules kungs un viņš šo pasauli pārvalda caur tādu cilvēku gribu, kas no viņa tiek paverdzināti - ne vien tieši, bet arī netieši. Jo velns dzen savus upurus, lai tie tīkotu pēc iespaida un varas un savstarpēji sevi paverdzinātu, kaut gan tiem vajadzētu ar Dievu sadarboties, lai katrs cilvēks savu personīgo gribu atgūtu un tam būtu vara taisnību izvēlēties un darīt, tāpēc ka Golgātā tā tika uzvarā iegūta - izcīnīta.

Mēs varam gan pa daļai pazīt tumsības varu valdnieka darbības virzienu, viņam atvērti stāvošos novados, gan tieši caur atmosfēras iespaidu, kā arī netieši caur cilvēkiem hipnozes un suģestijas ceļā, caur gribas kontroli un citām neredzamo spēku formām, kas bieži tiek lietoti it kā cilvēku labklājības celšanai.

Briesmas slimnieku dziedināšanā ar suģestiju un līdzīgām metodēm, caur kurām cilvēki tiek fiziski un psihiski (dvēselē) iespaidoti, pastāv iekš tā, ka tās viņus noved pie gribas un dvēseles spēku pasivitātes, kas tos sagatavo priekš vēlākiem sātaniskiem iespaidiem.

 

Ticīgā cilvēka tiesības uz gribas lēmumu

Gribas atbrīvošana no šīs pasaules valdnieka varas un pasīvā  stāvokļa sākās tad, kad ticīgais sāk atzīt savas tiesības uz savu personīgo izvēli un sāk savu gribu virzīt uz Dieva pusi. Kad viņš tiek tik tālu atbrīvots, lai to varētu netraucēti darīt, viņam var būt par palīgu personīgās gribas apliecinājums, ko viņš izsaka ar vārdiem: “Es izvēlos Dieva gribu un noraidu velna gribu.” Var būt, ka minētais ticīgais pavisam nav spējīgs zināt, kas ir Dieva griba

 

186

un kas velna griba, bet šim viņa gribas stāvoklim ir nozīme neredzamā pasaulē. Dievs saistās ar cilvēku, kas Viņa prātu izvēlās un dod tam gaismu un spēku velna un grēka prasības pazīt un noraidīt, caur ko sātana pieturas punkti kļūst arvien vājāki, kamēr cilvēks atkal kļūst pilnīgāks un apzinīgāks ieiet brīvībā, kas tam Golgātā potenciāli tika iegūta un tādā kārtā Dievs šajā dumpīgajā pasaulē iegūst jaunu pavalstnieku.

Ticīgā pusē ir jānovada gribas darbība caur prāta atziņu. Tātad cilvēkam papriekš ir jāatzīst, jāieskata, kas viņam būtu jādara, tad gribai priekš darba ir jāpieņem lēmums, bet no gara nāk spēks šo izvēli pildīt, kā arī prāta gaisma. Piemēram, Dieva bērns garā atzīst, ka tam būtu jārunā, griba nolemj to darīt un smeļ no gara spēku darbības izvešanai. To sauc par gara funkciju pareizu izpratni un apgaismo absolūto nepieciešamību gara likumu pazīšanai, lai varētu netraucēti ar Dieva Garu sadarboties.

 

Cilvēka gars tiek stiprināts no Svētā Gara cilvēka gribas fonā

Ticīgajam, kas tādā veidā sadarbojas ar Dievu, jāsaprot, ka ar gribas izvēli vien nepietiek, kā to redzam no Pāvila vārdiem Romiešiem 7:18: “Labu gribēt man ir dots, bet... darīt nē”. Stiprinājums “iekšējam cilvēkam” (atdzimušajam cilvēka garam, Efez. 3:16) caur Svēto Garu tiek dots vienīgi atbrīvotai gribai, kas grib Dieva prātu darīt, spēku savu vēlēšanos īstenot. “Dievs ir tas, kas jums dod gribu”, t.i. Viņš dara cilvēku spējīgu pareizi izvēlēties. Un atkal tas ir Dievs, “kas dod veiksmi... izpildīšanai” (Filip.2:13), t.i. Viņš dod ticīgajam spēku atbilstoši gribai rīkoties.

Tas nozīmē, ka Dieva dotais spēks darbības īstenošanai iziet no gara, kurā Viņš mājo, tā ticīgais mācās savu garu pareizi izlietot, tāpat, kā viņš apzinās sava prāta un miesas funkciju darbības. Viņam ir jāmāk gara tieksmi pazīt (jo tāda ir Rom. 8:27), lai zinātu, kas ir Dieva prāts, pirms viņš to var veikt.

 

Cilvēka gars kā personības noteikta daļa

Tas, ka cilvēka gars ir noteikta personības daļa, tāpat kā dvēsele un miesa, tiek Rakstos skaidri mācīts, ko mums pierāda sekojošās nedaudzās vietas:

 

187

“...cilvēka gars...” 1. Kor. 2:11

“...šis pats Gars apliecina mūsu garam” Rom. 8:16

“...tad mans gars... lūdz” 1.Kor. 14:14

“...mans gars...” 1.Kor. 5:4

“...savā garā nevarēju atrast mieru...” 2.Kor. 2:12

Ir arī “dvēseles šķiršana no gara”, ko Dieva Vārds prasa, un ko Gara zobens izdara (Ebr. 4:12). Caur cilvēka grēkā krišanu krita ar Dievu savienotais gars, kas pirms tam pārvaldīja miesu un dvēseli no sava ķēnišķā augstuma dvēseles traukā, un nevarēja vairs ilgāk valdīt. Pie jaunpiedzimšanas, kura, kā to Kungs Jēzus Nikodēmam teica priekš katra cilvēka ir nepieciešama, tiek kritušais gars atjaunots. “Kas no Gara dzimis ir gars” (Jāņa 3:6) “Es gribu jaunu garu jūsos dot” (Eceh. 36:26). Caur vecās dzīves krustā sišanu ar Kristu, kā tas Romiešiem 6. nodaļā norādīts, tiek atjaunotais gars atbrīvots, no dvēseles šķirts un ar augšāmcēlušos Kungu savienots. “Nonāvēti bauslībai... piederat citam... tā ka nu varat kalpot jaunā garā” (Rom. 7:4-6).

Tātad ticīgā dzīvei ir jābūt “staigāšanai garā” - “garīgam noskaņojumam”. Bet tas varēs tikai tad notikt, kad cilvēkā dzīvojošais Svētais Gars atpestīto garu ieceļ no jauna par valdnieku dvēselei un ķermenim, gan ētiskā, gan fiziskā izpratnē, tad Viņš to savieno ar augšāmcēlušo Kungu, tā ka viņš kļūst “viens gars” ar Viņu (1.Kor. 6:17).

No lielākā svara ir būt par to skaidrībā, ka ticīgajam arvien jāpatur savs gars zem gribas pārvaldīšanas, citādi viņš aiz nezināšanas var pārtraukt sava gara sadarbību ar Svēto Garu un atkal neapzināti staigāt dvēselīgi vai miesīgi. Nodota griba Dieva prāta pildīšanai vēl nav nekāda garantija, ka cilvēks tiešām Dieva prātu dara, viņam vajag saprast, kas ir Dieva prāts (Efez. 5:17) un tāpēc meklēt pēc pilnīgākas gara apskaidrošanas kāda vien būtu iespējama.

 

188

Nekādā ziņā vēl nepietiek ar to, ja zina, ka Dieva Gars ienācis iemājot ticīgā cilvēka gara svētnīcā, tāpēc ka ar to vēl neizbeidzas sekošana miesas kārībām (Gal. 5:16). Ja ticīgais grib garā dzīvot, tad tam jāmācās “garīgas lietas garīgi apsvērt,” lai patiesībā varēta “garīgo garīgi” izlemt, viņam jāvingrinās garu izšķiršanas spējā, caur ko viņš visas lietas var pārbaudīt un “Tā Kunga prātu pazīt”.

Tādam ticīgajam ir jāzina, kā var izvairīties no gara mudinājumu un dziņu noslāpēšanas, kad tas tiek no Dieva Gara iespaidots un skubināts. Viņam garīgas spējas caur to lietošanu jāattīsta, jākļūst “stipram garā” (Lūk. 1:80) kā “pilnīgs vīrs... Kristus diženuma pilnības mērā” (Efez. 4:13).

 

Kā ticīgie neņem vērā cilvēka garu

Daudzi kristieši sapratīgi neapzinās, ka viņiem ir “gars”, citi atkal iedomājas, ka katrs ''piedzīvojums”, kas norisinās viņu jutekļos ir no “gara” vai ir “garīgs”. Kad viņi Svētā Gara kristību piedzīvo un apzinās Viņa iemājošanu sevī, tad tie bieži domāja, ka vienīgi Viņš tagad viņos valda un ka tāpēc tie ir nemaldīgi un tiek īpaši no Viņa vadīti un tādēļ arī viss, kas notiek viņu dzīvē ir Viņa darbs.

Visos šajos trīs gadījumos netiek vērā ņemts paša cilvēka gars. Pie pirmā minētā gadījuma, gribētos teikt, nonāk pie tā saucamās garīgās prāta reliģiozitātes t.i. prāts tiek apgaismots un piesavinās garīgas patiesības, bet kas ir “gars” to tomēr tāds cilvēks nezina. Otrais nogrupējums ir pieskaitāms pie patiesi “dvēselīgiem”, kaut gan tie stipri tic, ka ir “garīgi”; tādos gadījumos, kad cilvēks domā, ka visi “garīgie piedzīvojumi'' nāk no iemājojošā Gara, tas kļūst sevišķi uzņēmīgs priekš dēmoniskiem maldiem, kuri cenšas atdarināt Svētā Gara darbību.

Šajā gadījumā caur Svētā Gara saņemšanu cilvēks gan apzinās savā garā un tas sāk darboties, bet tad ticīgajam jābūt skaidrībā, ka Svētais Gars viņu kā pasīvu kanālu nelietos, bet prasīs tā apzinātu sadarbību. Pretējā gadījumā viņa paša gars - cilvēka gars - darbosies neatkarīgi

 

189

no Dieva, kamēr cilvēks domā, ka vienīgi Dievs ir visu viņa darbību cēlonis.

 

Cilvēka gars sadarbībā ar Svēto Garu

''Staigāšana garā” prasa ne tikai dvēseles un ķermeņa pakļaušanos garam, bet cilvēka gara pilnīgu sadarbību ar Svēto Garu visās ikdienas dzīves darīšanās un visos dzīves atgadījumos. Un lai ticīgais uz to būtu spējīgs, viņam visi gara likumi jāpazīst, ne tikai nepieciešamie noteikumi Svētā Gara darbībai, bet arī likumi, kas viņa paša garu pārvalda, lai viņš priekš Dieva paliktu atvērts un uzņēmīgs.

Tāpat, kā Svētais Gars cilvēka garu padara par savu templi, tāpat ļaunie gari cilvēkam uzbrūk un mēģina atraut no savienības ar Dievu. Vispirms tie iespiežas miesā un dvēselē, lai kavētu Svētā Gara izplūšanu, vai ja cilvēks ir “garīgs” un dvēsele ar miesu paklausa garam, tad sātaniskie spēki var stāties tiešā saskarē ar garu, tā rodas “cīņa”, kuru Pāvils piemin Efez. 6:12.

Ja cilvēks caur Gara kristību kļuvis “garīgs”, bet nepazīst gara likumus un it sevišķi ienaidnieka slepenās darbības, tad viņam ir iespēja kļūt ļauniem gariem t.i. to uzbrukumiem par upuri, viņi tā garu noved ekstāzēs un pārspīlējumos vai iežņaudz it kā spīlēs. Pirmā gadījumā dēmoni dod vīzijas un parādības, kuras šķietami nāk no Dieva, bet vēlāk izrādās par sātaniskām, to pierāda viņu bezauglība, otrā gadījumā cilvēks iestieg krēslā un gara aptumsumā, it kā tas būtu pazaudējis visu Dieva apzināšanos.

 

Ticīgā kontrole pār savu garu

Kad ticīgais ir mācījies tiešos ļauno garu uzbrukumus  redzēt, viņš kļūst spējīgs sava paša gara stāvokli novērtēt un pārvaldīt, viņš vingrinās aizsardzībā pret visām nedabīgām sasprindzinātībām, spiedieniem un ēnām, kas to gribētu noraut zemē.

Ļoti nopietnas ir cilvēka garam draudošās briesmas caur tā tieksmi iziet no savienības ar Dievu, lai tad no ļauna gara tiktu iespaidots un vadīts. Tas, kas uzmanīgi un pazemīgi staigā Dieva priekšā, arvien vairāk mācīsies šīs pazīmes pazīt. Piemēram, kāds nāk viegli uz domām

 

190

ka tā paša valdonīgais gars ir pierādījuma “Dieva spēkam”, kas viņā darbojas, tādēļ ka citā virzienā viņš redz, ka Svētais Gars viņu lieto dvēseļu glābšanai. Viņš var arī piedzīvot sašutuma strāvas ieplūšanu savā garā, domādams, ka tas nāk no Dieva, bet citi no tā satrūkstas un izjūt stingri tiesājošo skaņu, kas skaidri redzams, ka nenāk no Dieva.

Ļauniem gariem ir vara cilvēka garu iespaidot, Svēto Garu un cilvēka dzīves veida izpausmes atdarināt, tikko tas iziet no satiksmes ar Dievu, tas ir katram, kas grib staigāt ar Dievu, nopietni jāapzinās un jāievēro. Tādam jāzin, ka tieši tāpēc, ka viņš ir “garīgs”, tas ir atvērts visiem gara pasaules spēkiem, un ja viņš domā, ka pārdabiskā sfērā vienīgi Svētais Gars viņu var vadīt, tad viņš pavisam droši tiks pievilts. Ja tas tā būtu, tad jau cilvēks kļūtu “nemaldīgs”, bet viņam nepieciešams būt modram un lūgt, un jācenšas tiekties pēc savas saprašanas apgaismošanas un apskaidrošanas, lai varētu pazīt patiesu Dieva darbošanos.

 

Dažas likumsakarības, kas pārvalda patiesu gara dzīvi

Dažus likumus, kas pārvalda gara dzīvi, gribam šeit īsumā izteikt sekojoši:

1. Ticīgajam jāzina, kas ir “gars” un kā tā prasības jāievēro, lai viņu neklusinātu un neapslāpētu. Piemēram, garam uzgulstas smagums, bet cilvēks ar to samierinās un turpina savu darbu. Tas tam kļūst apgrūtinošs, bet viņš neņem sev laiku, lai minētai lietai izsekotu un pārbaudītu cēloni un tā spiediens kļūst spēcīgāks, līdz viņš top nepanesams un cilvēkos ir jāapstājas, lai pārbaudītu, kas ir nepareizs, kaut gan viņam vajadzēja gara mājienu tūdaļ ievērot un īsā lūgšanā lietu nodot Dievam, caur to tas būtu pretojies ienaidniekam, un tas to nebūtu novilcis zemē.

2. Ticīgajam vajadzētu savu paša garu pietiekoši labi pazīt, un uzreiz zināt, kad viņš ir pārtraucis sadarbību ar Svēto Garu, un tad ātri visus uzbrukumus noraidīt, kuri cenšas viņa garu izvilkt ārā no līdzsvarotas sadraudzības ar Dievu.

 

191

3. Ticīgajam vajadzētu zināt, ka tikko tā gars no ļauno garu indes top skarts, kuri tam visādas jūtas uzspiež, piemēram: nomāktību, dusmas, īgnumu, aizvainotību, neapmierinātību, kurnēšanu, rūgtumu, greizsirdību utt. - ka tas viss tiek no ienaidnieka sagādāts un tieši garā ievadīts. Viņam tūdaļ vajadzētu visam minētam, arī skumjām un grūtsirdībai, pretoties, jo atpestītā gara uzvaras dzīve ir - prieks (Gal. 5:22). Daži ticīgie domā, ka grūtsirdība ir viņu dabīgā parādība un ar to samierinās, tai nepretojoties un nemeklējot pēc cēloņa. Ja tiem prasītu, vai tādam cilvēkam, kam izteikta tendence uz zagšanu, būtu tai jāļauj brīvi turpināties, tad tie uz to teiktu noteiktu - nē, bet savai pašu “tieksmei” tie brīvi ļaujas, jo tā ir mazāk uzkrītoša netaisnība.

Kad ticīgais jūt, ka cīņas karstumā ienaidniekam izdevies viņa garu caur vienu no minētajām “ugunīgajām bultām” ievainot, tam tūdaļ jāgriežas lūgšanā pie Dieva, lai visam uzbrukumam tā cēloņus novērstu. Jāievēro, ka caur minētām lietām gara skāršana ir kaut kas cits, kā “miesas darbi”, protams, ar priekšnoteikumu, ka ticīgais tiešām garā staigā. Bet ja tos (miesas darbus) nepazīst un tūdaļ nenoraida, tad tie ļoti drīzi sasniedz miesas sfēru.

4. Ticīgajam vajadzētu pazīt, kad viņa gars ieņem pareizo stāvokli dvēseles un miesas pārvaldīšanā un nav caur cīņu, apvidu vai apstākļiem par daudz saspīlēts vai nomākts. Cilvēka gars var atrasties trijos stāvokļos un tas ir jāzina, lai pēc tā rīkotos.

(1) gars var būt apgrūtināts, apspiests vai nomākts –

(2) gars var būt mierīgs, normāls ar brīvu virsvadību –

(3) gars var būt pārmērīgi sasprindzināts un satraukts, līdzsvaru zaudējis un būt “sakūdīts”.

Cilvēks, kam garā staigāšana nav sveša, zina, kā viņam pacelt garu, ja tas ir nospiests un kā tas kādai pārspīlētai kustībai vai darbībai var pretoties caur mierīgu gribas apņēmību un arī, kā jāatvaira ienaidnieks, kad tas uzmācās un dzen.

 

Nedaudz gaismas par patiesu vadību pēc gara 

Kas attiecās uz “vadību”, tad ticīgajam būtu jāzina, ka tam savs prāts jālieto, ja viņš nejūt gara mājienu. Ja viņš visam

 

192

un uz visu teiktu “āmen”, tad jau cilvēks būtu automāts. Gars arvien nerunā un atstāj daudz jautājumus atklātus. Pie visas vadības galu galā izšķirošais vārds paliek gribai un saprātam, ne tikai sekojot gara izjūtām, bet arī saprāta apgaismojumam.

1. Ir tādi lēmumi, kuri bāzējas vienīgi uz prāta apsvērumiem,

2. tādi, kas rodas caur gara dziņu un tādi, kas pamatojās uz abiem.

Vērā ņemamā gara “izjūta” var būt kustība, mājiens, vilkšana un atturēšana, jeb gars ir it kā “nedzīvs” - atbilde nenāk, gara sažaugšanās, smagums uz garu, cīņa garā, pretošanās garā utt.

Dievs savu prātu atklāj cilvēkam trijos veidos: (1) Caur atklāsmēm, kas notiek ļoti reti un tiek dotas tikai īpaši nobriedušiem gara cilvēkiem, piemēram, Mozum. (2) Caur prāta apgaismojumu, un (3) caur atziņu garā, kas arvien savienota ar prāta atziņu.

Katrā patiesā dievišķā vadībā arvien prāts ir saskaņā ar garu un nekad nenotiek prāta pretošanās gara mājieniem, kā tas ļoti bieži notiek pie sātaniskas vadības, kad cilvēks tiek DZĪTS UZ DARBĪBU un baidās būt nepaklausīgs iedomātai dievišķai pavēlei.

Tas viss norāda uz subjektīvo, iekšējo pusi gara vadībā. Mums jāuzsver fakts, ka KATRA DIEVIŠĶA VADĪBA HARMONIZĒ AR SVĒTIEM RAKSTIEM. Pareiza izpratne par Dieva prātu var būt tikai pie tādiem, kas pārtiek (sevi baro) (sich nären - vācu.val) no Dieva Vārda, (kā īstās Debesu maizes) tāpat kā gara apzinātība tikai tad būs pareiza, ja tas caur Svētā Gara iemājošanu paliek ar Kungu Jēzu savienots.

Prātu nekad nedrīkst izslēgt, vai ļaut tam būt bezdarbīgam. Tā kā prāts var garu iespaidot, ticīgajam to vajadzētu uzturēt bez aizspriedumiem, tīru kā savu gribu. Ja visu dienu lūkojās pēc vadības caur garu, kaut gan garā varbūt nekāda kustība nenotiek, tad tas noved pārāk viegli pie prāta pasivitātes. Ja garam nav mājiena,

 

193

aicinājuma vai kas līdzīgs, vajadzētu prātu lietot, paļaujoties uz Dieva apsolījumu, ka Viņš vientiesīgo pareizi vadīs (Ps.25:9). Šeit, sava atjaunotā prāta gaismā, Pāvils mums var kalpot par priekšzīmi. Viņš raksta korintiešiem, ka lietās, kurās tam nav pavēles no Kunga, tas izsaka savu paša spriedumu (1.Kor. 7:10). xxxxxxxxxxxx (1.Kor. 7:25) xxxxxxxxxxxx

Nezināšanas dēļ neskaitāmi Dieva bērni staigā “dvēselē” t.i. pēc pašu apsvērumiem un personīgām jūtām, pie tam viņi noteikti ir pārliecināti un tic, ka “staigā garā”. To tumsības spēki ļoti labi zina un izlieto visu savu viltības māku, lai ticīgos ievilinātu dvēseles un miesas sfērā. Šim nolūkam viņi dod dvēseles saprātam debešķīgas vīzijas un miesai brīnišķi jaukas jūtas un tikko cilvēks sevi šīm lietām atdod, tās noturēdams par “garīgām”, viņa staigāšana kļūst miesīga ar garīgu apvalku.

Katra atkarība no pārdabiskiem piedzīvojumiem, kas notiek jutekļu novadā vai nāk no ārienes, noslāpē garā patieso Gara dzīvību. Cilvēks caur pārdabisko darbību savā perifērijā tiek novirzīts no iekšējās savienības ar Dievu, tāpēc velns tik ļoti pūlas patiesi svētotiem Dieva bērniem uzmākties un tiem tādas lietas uzspiest. Ja viņš tos tik tālu pavedinājis sākt dzīvot pēc dvēseles vai miesas dziņām, tad gars, kas ir Svētā Gara orgāns cīņā pret garīgu ienaidnieku, tiek izslēgts un ignorēts, tāpēc ka ticīgais ir nodarbināts ar saviem dvēseles vai jutekļu piedzīvojumiem, pie viņa izbeidzas katra garīga darbība, gars nevar vairs ne vadīt, ne spēku dot cīņai, lai cīnītos.

 

Cilvēka gara viltojums  

Ja ļauni gari ir nostiprinājušies cilvēkā, viņi mēģina atdarināt cilvēka garu un tad var to arī izdarīt. Viņi izsauc tādas jūtas, kuras kļūst pietiekoši stipras (pārskanēt) patieso gara-atziņu un gara-darbību. Ja ticīgais ienaidnieka viltus spēli nenomana, tad viņš tiek no atdarinājuma arvien vairāk un vairāk saistīts, un, sakarā ar to, patiesā gara darbība un gara dzīve tiek atstāta novārtā. Kad gara darbība ir pilnīgi izbeigusies, tad dēmoni cilvēkam iestāsta,

 

194

ka tagad Dievs viņu vada caur tā “atjaunoto prātu”, ar to tie cenšas tam slēpt savas izdarības un viņa atmatā atstāto gara darbību. Kad gars vairs ar Svēto Garu nesadarbojas un miesā iestājas neīstas gara jūtas, tad tam seko neīsta gaisma, spriest spēja utt., kas tiek dotas prātam. Tad pievīlēji mēģina gara dzīvi atdarināt “grūtību” un “ciešanu” novadā. Šim nolūkam viņi papriekšu savam upurim dod neīstu “dievišķu mīlestību”, kura tiek uztverta no dvēseles dziņām un jūtām. Kad pār minētiem spēkiem ļauniem gariem vara beidzot ir nodrošināta, tad pazūd mīlestības izjūta un pieviltais domā, ka viņš pazaudējis Dievu un Viņa sadraudzību. Tam seko spiešana un dzīšana, tad atkal atturēšana, kas pamazām tiek kāpināta līdz spēcīgām mocībām, kuras cilvēks uzskata par garīgām un Dieva dotām. Viņš šīm jūtām nododas, un sauc tās par “Gara dusmību”, “izbailēm garā” utt., kamēr dēmoni viņu caur šādiem līdzekļiem piespiež to gribai paklausīt.

Katra pārdabiska lieta fiziskā ziņā, jā, pat katra pārmērība dabīgā ziņā būtu jānoraida, jo tas noslāpē garu un koncentrē uzmanību jutekļu dzīvei. Miesīgas jūtas ir arī liels kavēklis tīrai prāta darbībai un caur šādām lietām tumsības spēku uzbrukums var garu apēnot un īsto prāta nostāju pārtraukt, tāpēc miesu vajadzētu arvien uzturēt mierīgu zem pilnīgas prāta kontroles un pārvaldīšanas. Pārmērīga smiešanās un katra “steiga” ir atmetama, jo tas satrauc fizisko būtni un padara garu un dvēseli nejūtīgus. Ticīgiem, kas grib “garā staigāt” un pieaugt pilnībai, jāsargās no ekstrēmiem (pārspīlējumiem) un ekscesiem (nenormālībām, nesātībām un pārmērībām) visos dzīves novados (skat. 1.Kor. 9:25-27).

Tad kad cilvēka fiziskā būtne kļūst noteicoša un miesas galvenais svars tiek likts uz pārdabisko piedzīvojumu, tas iestājas gara vietā, izdzēsdams gara dzīvi caur savu ieņemto stāvokli. Miesa jūt cīņu, miesa jūt spiedienu, un tādā veidā ieņem vadošo lomu, kaut gan tam patiesībā vajadzēja, būt otrādi. Ticīgais nevar sev dot norēķinu kur tas jūt. Ja viņam par to jautātu, viņš nezinātu ko atbildēt. Tādiem

 

195

vajadzētu mācīties atšķirt gara jūtas no pēdējām, kuras nav ne dvēseles, nedz fiziskas (skat. Marka 8:12, Jāņa 13:21, un Ap.d. 18:5).

 

Cilvēka gara daži apraksti

Garu var salīdzināt ar elektrisku gaismu. Ja cilvēka gars ir saslēgts ar Dieva Garu, tad viņš ir gaisma, šķirts no Viņa viņš ir tumsa. Caur Dieva iemājošanu cilvēkā, cilvēka gars kļūst “Dieva gaišums” (Sal.pam. 20:27). Gars var būt arī kā gumija. Ja viņš tiek saistīts, apgrūtināts, nospiests, tad tas izbeidz darboties, būt par spēka avotu, par dzīves spēka “dzinējatsperi”. Ja cilvēks jūtas apgrūtināts, tad viņam vajadzētu izpētīt - kāda veida ir šī nasta. Ja to jautātu: Vai tā nav miesa? tad viņš, šķiet, atbildētu, ka to nezina, bet, ka viņš ir iekšķīgi saistīts. Tātad, kurš orgāns (personības daļa) ir saistīts un nospiests? Vai tas nav gars? Gars var būt nosprostots (geknebelt vāc.) vai plaši atvērts, atrasties virspusē vai novilkts lejā, pareizā vai nepareizā stāvoklī, saistīts vai brīvs. Neviens neizpratīs cilvēka gara būtības iespējas, kamēr tas ar Kristu netiks savienots un caur Viņu saņems spēku, kas visai elles varai varēs nostāties pretī.

No liela svara šodien ir, ka Kunga Jēzus draudze mācās pazīt gara likumus, lai ar Dieva Garu vienotībā, šajā beigu laikmetā varētu Viņa nodomus pildīt un izvest dzīvē. Bet zināšanu trūkums šajā novadā devis iespēju viltus un melu gariem panākt pievilšanas, kuras mēs jau aplūkojām iepriekšējās lapaspusēs.



© Verners Šteinbergs